|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har två JBL GTI 12:or som skall drivas av kenwoods monoblock på 1*400 Watt. Frågan är, Vilken typ av baslåda jag skall ha och om jag ska köra med båda eller bara med en tolva ?!? Vill helst inte att lådan skall bli för stor .. ** be as free as you want ** | |
|
Ingen som har några svar ?!? ** be as free as you want ** |
|
|
Med två element får du - dubbla volymen på lådan - dubbla effekttåligheten - om du har tillräckligt med effekt i slutsteget får du 3dB mer maximalt ljudtryck. I övrigt blir ljudkaraktären identisk. Förstår inte varför man bygger med fler element än ett. Vet annars inte vilken lådtyp som passar ditt element bäst. Mulle |
|
|
Man bygger väl med mer än ett element för att få just de där 3dB extra? 3dB är trots allt 3dB... Å med tanke på den logaritmiska skalan är väl det närmare en fördubbling om vi snackar ljudtryck? (Har aldrig riktigt greppat det där =) //Koffe |
|
|
Ja, jag vet inte.. Men basarna tål ju en del och slutsteget är inte så vasst så då kanske det är bättre med ett element. Frågan kvarstår, portad eller inte .. ** be as free as you want ** |
|
|
Jag har fundering på att tillverka en baslåda formad efter bagageutrymmet med porten genom en ny hatthylla. Har en 18" Cerwin Wega liggande... Hålen i hatthyllan skall kläs med samma frontgaller som sitter på Canton hifi-högtalare. Vad sägs? |
|
|
18" ? Är inte lite i överkant .. :) ** be as free as you want ** |
|
| Jag fick den billigt för flera år sedan när brorsan var i svängarna med sin hottade SAAB... | |
|
3dB är den skillnad i ljudtryck som en fördubbling av effekten ger. 3dB är samtidigt den minsta ljudtrycksförändring man kan uppfatta. Om man kopplar elementen isobariskt, dvs direkt mot varandra, påverkar det inte lådvolymen men man får en (liten) bashöjning. Deetoy-> Är det JBL 1200GTi du har? Den behöver 93 liter i portat, eller 45 liter i sluten. Mulle |
|
|
(slant på knappen) bandpass är 65 liter. Bortsett från skillnaden i volym så är det väll mest en smaksak och beroende på musiksmak. Jag skulle inte rekommendera portat till musik som har mycket lågfrekvent bas. Speciellt inte om du lyssnar på hög volym. I en mindre bil funkar det bättre med sluten låda än in en större bil. Bandpass är ett alternativ om du inte har touring eller compact. Obs. Dessa är bara mina egna enkla åsikter Mulle |
|
|
Ja, det är JBL 1200GTI. Ok, då är ju en sluten låda ett bra alternativ... ** be as free as you want ** |
|
|
Tjena Grabbar!! Vad gör man om man har en coupé utan skisack , men med fällbara säten? Har funderat en hel del på det. Funderar ev. på en Kicker ..... ja det är olika alternativ varje dag....men det börjar närma sig en byggnation.... Tack på förhand. widehall |
|
|
Deetoy: kolla om Jbl:arna är gjorda för sluten låda,jag tror att de ska sitta i en portad låda!Har en ritning som bilradiolagret har gjort:85 liter inkl allt,2 portar med diameter 10,2cm och längden 26,87cm.(den är beräknad för 2 st 12"). Har även mått till Car Audios referenslåda -96: 47 liter,2st aeroportar(1 st kona räknas som 4cm)på 15 cm. Bilstereotidningen -99: 60 liter , 1 port som är 4" och 25,5 cm lång. Och var på Elmia (-99) och lyssnade på en låda som var 60 liter(inkl. högtalare + port),1 port 4" som var 5 cm + 2 aeroportar (en i var ände).Den lät bra! Nu är det bara att välja en och bygga! Lycka till |
|
|
Hmmm, en del alternativ .. Får väl testa några. :) ** be as free as you want ** |
|
|
Hittade en sluten låda till jbl 1200 gti!Den skall vara 38,23Liter. + en till portad:70,8 liter med 4" port som är 21,2cm lång. Dessa uppgifter kommer från JBL. |
|
|
Jag kan väl ha 2 portar istället för en lång?!? Sen ska man väl räkna bort volymen för rören och för basen va? ** be as free as you want ** |
|
|
Jag tänker gå den enkla vägen, frågan är om det leder till ett bra ljud. Infinity's aktiva bas som skall skruvas fast i exempelvis ryggstödet. Det låter väldigt bra i min polares Ford Ka. Dessvärre går det kanske inte att hårdra modellerna då Ford gör rangliga sardinburkar och BMW stadiga stridsvagnar... Är det någon som har något att tycka om detta? MVH THOÄNG Jag önskar att jag en gång må hava min längtan att öppna garaget och släppa ut bilen på torra sommarvägar |
|
|
MM: Jbl 1200GTI ligger så bra till att den kan spela i både portad som sluten låda med något bättre värde för sluten. Deetoy: angående rör, 2 rör istället för ett innebär LÄNGRE rör! Och i så fall måste man även räkna med den förlorade volymen i lådan. Powerkjell: Större är inte alltid bättre! :) Angående lådvolymer till JBL 1200 GTI: Enligt JBLs eget program: Optimal basreflex: 73 liter 10 cm diam längd: 25 cm Sluten optimal: 35 liter. Angående BST -99 60 liter och 24 cm rör diam 10cm låter snarlikt den optimala vilket är MYCKET bra! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Ok, låter bra. Underligt det här med rören bara, varför är det så? Finns det nån bra info sida där man kan läsa till sig lite klokhet angående bilstereo byggande? ** be as free as you want ** |
|
| Gå in på backes hemsida (tror det är www.backesljudbyggeri.se eller liknande) eller pröva www.streetsound.se eller fråga vidare på sascas forum | |
|
Aloo Går det o få någe bra vrid i en 325 sedan med en Kicker Solobaric i en sluten låda? vad tycker ni som kan? spela bakåt? frammåt? /Magnus Beast no.7 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.