AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.816

Rostlaga alt. byta skärmar - Låt höra Era åsikter!

Sida 3 av 3
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Absolut, du är välkommen! Lycka till med funderingarna!

/// Gunnar E.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Bakskärmarna verkar friskare. Den rosten verkar inga problem att laga. Att byta bakskärmar är ett jobb för en proffesionell plåtslagare, inget man gör om det verkligen inte behövs.
Om det hade varit min bil och jag hade velat behålla den hade jag satsat på två nya piratskärmar fram och lackerat och monterat dessa. Bakskärmarna hade rostlagat och sedan lämnat in och lackerat hela skärmen, upp till vecket på karossidan.
På äldre billiga bilar skulle i alla fall inte jag bry mig om om någon karossdel är utbytt eller omlackerad. Väldigt få bilar från 1992 har kvar sin orginallack överallt.

BMW CS #5139
mr
482
mr.christian
318i-89 x 2st
Ett tips innan Du köper piratframskärmar, kolla verkligen så det är hål för blinkersen. Tror det är nästintill omöjligt att ta upp ett snyggt fyrkantigt hål som passar och kommer på exakt rätt ställe som original. De är inte så dyra hos BMW (tjata till Dig lite rabatt), de va t.o.m. billigare än Mekonomen. Har för mig att jag betalade typ 870-890kr hos BMW. Färgskillnaden kommer Du tyvärr inte ifrån om Du lackar om. Även om Din lack är i toppskick så har den blekts genom åren så den nya skärmen kommer att se lite mörkare ut. Men man vänjer sig=( Ang. sprayfärg så har den ett mycket sämre pigment så den kommer att tappa kulören inom något år. Basmetallic är väl ok i spray, med satsa på "riktig" klarlack med härdare. Lycka till...
mr.christian:

Jo, jag har också tänkt på det med hål för blinkers och det finns att tillgå. Mitt pris på "piratskärmar" kommer hamna på säkert hälften det priset du nämner, så de får troligtvis duga om jag bestämmer mig för att byta dem helt.
Ang. nyansskillnaden så kan man ju göra som gunnare säger; gå till lackerare och be dem blanda till en färg som matchar, just med tanke på blekning genom årens lopp.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo men det gör väl alla... jag kunde inte se ngn nyans skillnad efter lack och jag bad inte om ngt sådant... antar att det är standard eller?

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
Det är ingen som råkar sitta på en lathund "Hur man plockar av framskärmarna på en E36? Kanske kan fixa det genom att titta i ETK, men dock. Något man bör tänka på?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Olof, det borde inte vara så svårt att få bort framskärmarna. Ta bort stötfångare, blinkers och innerskärmar, så borde det gå ganska lätt att hitta alla fästskruvar till framskärmarna (troligen plåtskruvar med 10mm sexkantskalle allihop).
Troligen sitter några av skruvarna i bakkant, mot dörren, på insidan av hjulhuset. Har du tillgång till en lös skärm att titta på kan det vara en tillgång för att hitta alla skruvar.
Skärmen kan sitta rätt ordentligt fast i fogmassan som sitter i spalten, men det är bara att dra i skärmen, 'ordentligt och uthålligt' snarare än att rycka, så lossnar den så småningom.

/// Gunnar E.
Hmm, Ska själv köpa nya framskärmar! kostar ca 650kr st hos autoexperten! Så... hade nog köpt nya skärmar med en o samma gång!
För övrigt så ska ajg läman in min bil på hel lack då kjolpaket ska monteras och lite små bulor sak fixas o såå! Så bilen min kommer att va en pärla till sommaren! :)

Shake That Ass
civilization
Har samma problem med rost i skärmkanterna fram på min 96:a...man kan undra varför inte bmw har innerskärmar som täcker plåtkanten som tex saab och volvo
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Olof, tråden startades rätt längesedan... Men ingen uppföljning? Heheh hur gick det då? Blev det pirat eller fix?

// MVH Jocke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.