AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.815

Rostlaga alt. byta skärmar - Låt höra Era åsikter!

Sida 1 av 3
Tjo, nu tänkte jag starta en tråd för omväxlingens skull ;)

Min 325i -92 har tyvärr en släng av rost i skärmkanterna runtom. Jag är lite ambivalent med vad jag ska göra med detta. För att visa omfattningen har jag en hyfsad bild på en av skärmarna. Det är ungefär lika mycket angripet i vardera skärmkant. Här är där det ser ut som värst:

Länk

Givetvis skall denna rost bort! Frågan är nu vilket som är smartast. Plocka av skärmarna och gå till någon som kan blästra, göra nytt grundjobb och lackera. Frågan är om skärmen är för angripen för att rädda? Jag vet inte var gränsen går.

Alternativt köpa nya skärmar och sen bara lämna in på lack hos t ex Fors i Dalby som jag hört skall vara bra. Samtidigt känns det lite "overkill" att byta skärmar pga lite ytrost? Bilen tjänstgör som bruksbil snarare än "pärla", men samtidigt vägrar jag köra omkring med rost i skärmkanterna.

Nu får säkert många intrycket av att bilen är i risigt skick, men riktigt så är det inte. Bilens lack i övrigt är i väldigt god kondition för sin ålder, och det finns inte spår av rost i vare sig baklucka, huv, dörrar, taklucka etc. Så detta stör mig rejält!

Vad är er reaktion? Är jag dum som lägger ner en massa tusenlappar på sånt här? Jag vet ju att jag aldrig får tillbaka pengarna. Vilken lösning är mest ekonomiskt försvarbar?

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag hade låtit blästra kanterna och låta göra en ordentlig behandling och sedan lack...

kanske billigare men ekonomiplåt... frågan är hur fräsch bilen r i övrigt, hur mkt pengar som man kan lägga ner på bilen

V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort!
Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen §
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det var en kille som fanns utanför svedala som jag anlitade för lackering av kofångaren av min 525... han var både duktig och billig...

han hette ngt i stil med Wendells eller Willes... ska se om jag kan få fram ngt....

Jag anlitade honom för lackering av medhavd kofångare + att han monterade den på bilen sen.

lackering av ko-fångaren bak

rostlagning + lack på insidan av tanklocket...

allt gick på 1200 kr...

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ser det ut som på bilden skulle jag satsa på att blästra på plats med borttagna innerskärmar, och sedan ta en eventuell större reparation senare.

Trevlig färg - Kaschmirbeige metallic? Jag har samma på min E34 ;-)

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag skulle inte kosta på nya skärmar!. Eftersom det ser ut som rosten inte gått ut 'runt hörnet' ens, kanske det skulle gå att bara blästra den invikta kanten med en punktbläster (självklart även på insidan!), lägga på zink-primer och försöka lacka så snyggt som möjligt fram till den oskadade lacken. Med lite polering, tålamod och klarlack kan det bli riktigt snyggt utan att behöva kosta på omlack av hela skärmarna. Klart värt ett försök tycker jag!
Skulle det misslyckas kan du ju plocka av skärmarna och lämna för blästring, grundning och lack - ny skärmar kostar drygt 1600/styck på BMW, det torde vara klart billigare med blästring.

Fast även det är lite overkill på en 12 år gammal bruksbil tycker jag, som du säger får du aldrig igen de pengarna. Dessutom kommer troligen skärmarna att få en annan nyans än resten av bilen om de lackas om.
Jag röstar för en 'punktinsats' och att du accepterar om det syns en liten lackskarv, risken är att nyansskillnaden vid omlack stör ögat mer.

/// Gunnar E.
Mugge, lite snabbinfo:

Bilen har rullat 19700 mil. Svensksåld med komplett s-bok.

Jag lämnade in på Inspection II i december omfattandes ny olja Valvoline SynPower 5w40, oljefilter, luftfilter, bränslefilter, tändstift BKR6EK, ny kylarvätska Castrol Antifreeze SF, byte bromsvätska ATE Super Blue Racing, växellåds- och bakaxelklumpsoljebyte. Byte ny ventilkåpspackning.

I skrivande stund är den inlämnad på service inför besiktning som skall göras den 31/1. Handbromsen skall ordnas - vet ännu ej omfattning, ett friktionsljud från motorrummet typ remljud samt växelhus i takluckan skall åtgärdas.

När detta är åtgärdat är bilen undantaget rosten i mycket bra skick för en tidig E36. Går mycket bra i motor, drivlina, växellåda osv. De senaste 3 åren är bl a följande bytt; nya stötdämpare Bilstein sport och originalfjädrar runtom, silentblock bakvagn, styleder, spindelleder, styrstag och lite annat. Chassiet känns som nytt vilket ett Sachs stötdämpartest kunde bekräfta i oktober 2004 - helt perfekta värden.

Har som ambition att behålla den ett par år, förmodligen under studieåren. Känns som en tillräcklig bruksbil.

/// Olof

Länk
Erikw:

Ah, en kännare - visst är det kaschmirbeige metallic! Ganska ovanlig och i mitt tycke en trevlig kulör :)

/// Olof

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Låter som en mkt trevligt vagn... jag hade låtit blästra och behandla med zink eller liknande och sen lack... på min 525 så syntes det inte alls den varit lackad, sålde den dock inom ett år så jag vet itne hur resultatet ser ut idag.

vill du att jag ska försöka lirka fram ett telfonnummer till killen?

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ja, det är ingen färg man ser särskilt ofta, kul!

Den är en mardröm för lackeraren, min fick de göra om flera gånger innan det blev bra. Kan ju vara värt att tänka på även för dig, nyansskillnder syns lätt om du lackar om.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Mugge:

Hade varit kanon!

En (dum?) fråga bara: Måste man inte lämna in bilen, räcker det med skärmarna? Jag menar, han måste ju se den övriga lacken för att blanda till rätt färg så att det inte blir några nyansskillnader?

Blästra och göra grundjobbet är egentligen inte något jag själv vill göra, risken är kanske att slutresultatet inte blir bra då. Frågan är var man isåfall kan lämna in för förarbetet?

Det smidigaste hade ju varit om en och samma person kunde fixa allting, så jag slipper "hatta" hit och dit. Men det kanske blir svårt att undvika :)

/// Olof

Länk
Erikw:

En mardröm? Haha! En sån tur man alltid ska ha då ;) Happ. Då gäller det att hitta en bra lackerare som har lite hantverkarkänsla för jobbet.

/// Olof

Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Eller så åtgärdar du bara själva roststället....

/// Gunnar E.
Har för övrigt rost i karossdelen som "håller" njurarna. Den är ganska angripen, och den har jag bestämt mig för att byta ut helt. Har möjlighet att skaffa karossdelar till "nettopriser" på företaget jag jobbar på, så kostnaderna för delen handlar om hundralappar. Den hade jag tänkt lämna in på lack i samband med detta...

Faktum är att jag har tankar på att nerlackera bilen. Då lär det väl dra iväg rätt rejält. Det bästa hade varit att anlita ett företag som då tog sig an allting, och få ett "paketpris"...

/// Olof

Länk
gunnare:

Du menar att jag själv skall ge mig på att slipa ner ytrosten och spraylacka? Känns riskabelt...

/// Olof

Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
man kan ju åka dit och visa upp bilen höra efter vad de själva tycker.... men man kan ju ringa först och höra efter.

gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Menar inte att du ska spraylacka direkt, bättre med en liten modellspruta och riktig lack i så fall. Har åtgärdat åtskilliga liknande skador på så vis, med gott resultat.

/// Gunnar E.
Mugge, gör personen du nämner endast lackjobb eller även "kompletta" rostlagningar?

/// Olof

Länk
gunnare:

Modellspruta? Vad är detta? Har jag mig veterligen inte tillgång till :)

/// Olof

Länk
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Håller med Erikw väldigt snygg färg! Ovanlig också! Hade samma på en 750iAL en gång.

Om det bara är framskärmarna som är rostiga och resten av karossen är bra och du vill behålla bilen så hade i alla fall jag inte tvekat och monterat nya skärmar. Rosten går att laga men har en tendens att alltid komma tillbaka. Kostnaderna för nya skärmar vet jag ej men det måste gå att få tag i piratdelar billigare än hos BMW?

BMW CS #5139
Jag har på flertalet bilar åtgärdat liknande skador på följande vis!
Först ordentlig renslipning sedan på med 2-3 lager hammarlack (svart) även runt kanten (på insidan) på skärmen!
Nackdelen är ju att skärmkanten inte blir samma färg som skärmen men det håller otroligt bra,personligen kan jag ta färgskillnaden,men det är ju upp till var och en efter tycke och smak!

Mikael
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det hette visst:

Westerlins Billackering
Tjusttorp Industriomr.
040-44 67 74

Jag vet inte riktigt... jag skulle tro att man kan komma överens om det.... har bara anlitat de engång... men jag tycker att du ska ringa och snacka med dem... sen om det behövs eller är aktuellt så kan vi köra dit och visa upp bilen och samtidigt passa på att titta på andra bilar som har lackat för att se hur slutresultatet blivit där så att säga.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.