|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
En sån här t ex. Länk /// Gunnar E. |
|
|
Har själv haft precis samma typ av rost på min E30, fast då endast framskärmarna. Nya skärmar tycker jag är "overkill" så mitt förslag är att du tar av skärmarna för blästring. Är rätt nödvändigt anser jag, då det med största sannolikhet även finns en del rost på insidan oxå, vilket kan vara svårt att komma åt med skärmarna monterade på bilen. Borde i ditt fall gå att klara sig utan att lacka om hela skärmen tycker jag det ser ut som. Måla efter blästringen sedan med ets-grund och på med ett lager body innan du lägger på topplack. Jag har då fått det att hålla riktigt bra faktiskt. Men ska du klara dig utan att lacka om hela skärmen så är ju förutsättningen att rosten inte hunnit till "utsidan" av skärmkanten samt att du skyddar utsidan av skärmen. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
J.L: Trevligt att du gillar kulören :) Precis, som jag antydde så jag har möjlighet att införskaffa nya skärmar via jobb till mycket förmånligt pris. Tror ej det är BMW original men då vi i övrigt bara samarbetar med tillverkare med kvalité och passform som skall vara likvärdig med original så bör det vara bra prylar (företaget är alltså inte Biltema). Ofta köper vi då av samma tillverkare som tillverkar åt just original. Jag vet inte exakt kostnad men jag ska räkna på det. Fördelen är ju att jag då slipper rost på ganska många år... Frågan är om framtida köpare misstänker att bilen är krockad om skärmarna är bytade...? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
mikaelb: Jag tror inte att jag kommer bli nöjd med ett sånt resultat. Men tack ändå för tipset! /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
gunnare: Aha! Har ingen erfarenhet av det. Hmmm, tål att tänkas på. Jag har inte tummen mitt i handen men jag misstänker att det kräver en stadig hand... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
varför skulle det vara en nackdel att man byter till nyare skärmar.. tror inte det.. sen blir det förhoppningsvis ingen nyans-skillnad V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Intressant detta.. man blir ju inte mindre ambivalent ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Mugge: Nej, du har rätt. Jag spekulerar bara lite... Skall kolla upp vad skärmar skulle gå på. Jag är dock lite osäker på hur de bakre skärmarna sitter fast.. Jag hoppas att de inte är svetsade i taket eller dylikt. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Bakskärmarna är VÄLDIGT svetsade i resten av karossen. Inte en chans att ta bort eller byta utan att hellacka bilen.... Modellsprutan käver inte så stadig hand, man maskerar ju också. Väldigt trevlig att jobba med faktiskt! /// Gunnar E. |
|
|
men detta var väl framskärmar? V8 skapar beroende och äventyrar ditt körkort! Förvaras oåtkomligt för män. § Socialstyrelsen § |
|
|
Och bak. Tror det är mindre angripet där, men dock. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
gunnare: Kan man köpa lack i "lösvikt" till en sån där färgspruta? Hur går man tillväga? Ursäkta min okunskap... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
F.ö. kan den lilla färgsprutan drivas med en billig membrankompressor, t ex denna Länk - du behöver alltså inte en tryckluftanläggning. /// Gunnar E. |
|
|
Jag brukar gå till en billackerare i närheten och be honom blanda en halvliter av 'min' färg. Brukar betala nån hundring till "kaffekassan"..... /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Intressant! Du har händelsevis inga bilder på någon rostskada som du har lagat med denna metod? Hade varit intressant att se hur mycket bättre detta kan bli än med vanlig sprayburkslackering... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Nä, tyvärr inga bilder.... men jag kommer att fixa till skärmkanterna på min E28 framåt vårkanten, kan ju passa på att ta lite bilder då. Fast du vill väl ha dom nu antar jag..... /// Gunnar E. |
|
|
Jag fann en bild som visar vänster bakskärm. Det var visst inte lika illa där: Länk /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
gunnare: Det skulle vara fint ändå, jag är inte säker på när jag börjar med detta. Kan nog dröja ett par månader. Årstiden är lite fel... /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Den bakskärmen fixar du lätt med min metod, det kommer inte synas alls eftersom du sannolikt klarar dig från att lacka 'runt hörnet' ut på skärmen - lägg skarven mitt på vecket så syns den inte alls! Jag ska försöka komma ihåg att ta lite bilder när jag fixar E28:an, kan ju vara kul att ha själv också. Men det blir nog inte förrän i april eller maj eller så. /// Gunnar E. |
|
|
gunnare: Ok! Tack för ditt tips. Det går kanske bra att maila dig sen när jag tar itu med detta, om det dyker upp frågor ang din metod? /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.