AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.300

protest bensinpriser

Sida 3 av 3
Staten talar inte om för någon att man kan tanka 20 - 30% e85 i sin bensinbil för att det skulle kosta miljarder i förlorad skatteintäckt. Statens ekonomiska intressen står i konflikt med miljöutvecklingen för bränsle. Tragiskt men den har gjort sig beroende av straffskatten och inte kommer pengarna att sparas på annat håll som t ex skulle bli fallet med sjukvårdskostnader om det kom ofarlig tobak.

Har bara kört 30 talet mil med min 325a och den går som vanligt. Startar nu snällt ner mot 5 minusgrader. Som sagt möjligen något bättre botten vrid men det kan vara inbillning. Funderar på att konvertera så jag slipper dubbeltanka. Undrar om det räcker med bara manuell bränsletryckregulator eller om man behöver byta spridare på den oxå? Vet någon om man ska byta ut den befintliga bränsletryckregulatorn? Borde väl vara så.

BMW E30 (e85):

Mycket intressant resonemang kring staten kontra miljön och skatteintäckterna på fossila bränslen. Köper det fullt ut!

Finns nog en kraftig dubbelmoral när allt kommer omkring. Staten vill ha en övergång till mer miljövänliga bränslen, men för att det ska bli verklighet snabbt så krävs en morot och det stavas "billigare/bättre alternativ" = E85 = förlorade skatteintäckter.

Man kan inte både ha kakan och äta den...

Har inte mycket till övers för nåt av dom politiska partierna, men det förvånar mig verkligen att inte Miljöpartiet "röstfiskar" genom att föra in E85 mer aktivt i debatten om transport och drivmedel?

Att höja skatten på drivmedel för att få folk att åka kollektivt för att minska belastningen på miljön kommer nog inte att bli mer än en fin vision tror jag...Det snacket går möjligen att applicera där det finns en väl utbyggd kollektivtrafik, vilket är det minsta man kan säga om Norrland.

Sen är det ju så att det oxå finns motorentusiaster, som mig själv, vilka säkert föraktas en hel del av Miljöpartiet (min gissning). Men det kanske vore en idé för Miljöpartiet att i nästa valkampanj att vända sig särskilt till motorentusiater/motororganisationer för att få en mer livlig debatt kring E85 som det verkliga alternativet?

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
BMW E30 (e85):

Nu är man igång och har fyllt halva tanken med E85! Har hunnit avverka cirka 10 mil blandad körning idag så det är för tidigt att säga något exakt om bränsleförbrukningen. Så här långt så verkar allt som förr, förutom att jag upplever en jämnare och stabilare tomgång. Har dock ej ännu fått möjligheten att prova starten vid sträng kyla, men det blir nog tilfälle för det oxå. Tror dock inte att det kommer bli nån skillnad där heller. Blir det problem finns alltid stargasen ;-)

BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den.
ja la också min röst nu...

Toni
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Miljöpartiet är ju bara ytterligare ett stödparti till extremvänstern..

Av 140 milliarder ska 400 millioner gå till energiforskning 2005, dvs 0.28% medans 99.72% går till annat skit.

Alla som röstar på miljöpartiet är totalt lurade.....

Djävligt synd att det inte finns ett vettigt parti med mijöprofil att rösta på....
har lagt min protest röst! det är åt helvete för dyrt! själva bensinen kostar inte mycket.. det är skatten som gör att bensinen blir så dyr.. likaså fordonsskatt osv.. inte gör dom nåt åt vägarna iaf.. här i gävle ser vägarna ut som skit.
Det finns ett enkelt sätt att minska sina bränslekostnader, att helt enkelt införskaffa sig en bränslesnålare bil, gå över till E85 och köra mindre. Priset kommer att fortsätta stiga genom att efterfrågan stiger och tillgångarna börjar sina. Att sänka skatten är bara att skjuta på problemen framför sig eftersom vi förr eller senare hamnar på 10-11 kr även utan skatter.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Det går att blanda mycket hårdare än man tror.

Jag körde min 318is med trimchip på 70% E85/ 30& vanlig 98 oktanig bensin, och min VW Passat 1.8T -98 på 50/50. Ingen som helst tendens till spikningar på någon av dem, och tvärt om kändes det som att BMW:n blev piggare. Kan dock ha varit placeboeffekt dock.
Att bränsletörsten ökade märkte jag klart eftersom jag hade färddator på Passaten, men jag räknade på det och om bensinpriset överstiger 10 kronor/litern och man kör 50/50 så tjänar man på att på att blanda med E85.

Vore kul att höja soppatrycket och köra på uteslutande E85 någon gång. Dock får man ju se till att lösa kallstartsproblemen.
Ja kallstarterna är "pudelns kärna" i dagsläget när det gäller 100% e85 i vanliga bensinare i Serige på vintern. Jag har inte haft problem med det ännu men jag blandar å andra sidan bara 30 %.

Det är många hedervärda hemmameckar som filar på lösningar på detta problem. Det vettigaste tycker jag verkar vara att bygga in ett glödstift a la diselmotor. Man har ju inte tillgång till el till motorvärmaren överallt.

Hoppas för övrigt att den där nya macken ST1 som finns i södra sverige snat ska komma till Stockholm, och att de tar med sig e85 förståss. Har mailat Jet och de verkar ej ha några planer på att införa det i sitt program (däremot kankse diesel).
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
OK/Q8 säljer E85 här i stan.

Kallstarterna var inget problem med 70% E85/ 30% bensin i min 318is. Dock var det nog aldrig kallare än +5 när jag åkte på det.
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
Vet inte om ni har noterat detta på M-sidan

"Redan före den nya skattehöjningen betalade vi bilister mer än 8 miljoner kr skatt i timman dygnet runt, året om"
ni kan räkan hur många mille det blir p ett år

F*an ska landet försörja sig på bilisterna eller?
an
255
anma0572
520dA Touring -12
ST1 i Ronneby tar för närvarande 6,95 för E85. Mackarna i Stockholm ligger på sådär 7,84...

Anders
Klart man protesterar. Det går nog att ordna inbetalningskort för de som tycker det är för billigt ;-)
st
7
steffe325
325i -93
Du e "citat" en bmw-kossa som åker runt och skvalpar med dina spenor!!
skrivit på snälla snart e bensinpriset upp i 20 kr litern om 10 år o jämför man me usa o andra länder kostar det typ 6-7 kr varför ska vi alltid betala mer för att vi ha det bra ställt skitsnack då kan man lura av turister pengar för att de har råd så kan man inte tänka ni som tycker det är billigt kanske inte åker mkt tän er att åka 3000 mil varje år el nåt men ni kanske tjänar 30,000 plus tänk på andra som har en lön på 10000 efter skatt o ska åka fram o tillbaks till jobbet efter det han man typ ca 8000 att leva på inte mycket el hur men de som har det bra ställt tänker inte så.... jag hoppas att ni e inte positiva till skattehöjningen regeringen vill köra...

BMW- När du älskar att köra
H&
126
H&M
645ci -04
Mauritz: Jag tycker också att de är bra att det blir dyrare så man slipper så mycket bilar på vägen. Du kan väl göra som fattiglapparna och parkera bilen också =)

Bli inte arg nu men jag känner många fattiga och de har trevligare åk en du, om det inte är så att du har en billig bil för att ha råd med bensinen.

"no offense" =)

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Att bara höja skatten leder ju inte till bättre miljö alls.

Alla biter bara ihop, betalar och kör vidare för man måste.

Av 140.000.000.000 kr i energiskatt per år borde man ju kunna göra något vettigt och ställa om NU till alternativa uthålliga bränslen.

Nu kör Sverige och Världen i ett mot ett ragnarök av sällan skådat slag.

-Oljan tar slut förr eller senare (ingen kan säga emot det)
-Oljan kommer att bli mer eftertraktad
-Detta leder till spännigar som ger terrorism, krig, lidande och kanske 3e världskrig.
-Världseonomin kommer att kastas in i en global kris av sällan skådat slag.
-Det kommer at påverka ALLA som bor på planeten.

Allt för att vi tänker så kortsiktigt, Vi behöver INGEN skattehöjning, använd det 140.000.000.000 till att ställa om nu, det räcker gott och väl.....och rädda världen..
Mr
333
Mr_mad
850 IA -91
525iM-T E39 - 04
BMW_Man

Jag håller med dig.
Som jag nämnde tidigare det med motormännens beräkning av skatter 8 Milj i timmen varje dag året runt så avsätter regeringen inga pengar precise till forskning till alternativa energikällor "än bensin ".M
an bara suger skattepengar till vad kan man undra.
Det verkar som att man ser oss bilister som mjölk kossor.

Mycket vill ha mer tydligen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.