|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Protestera mot bensinpriser och skatt >> > >> > >> > >> >> Hej. >> >> Det tar knappt en minut av din tid att skriva på denna protestlista. >> >> Du har säkert skrivit på mindre seriösa listor tidigare. Så snabba på,in till motormännensriksförbund! >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> >> Länk | |
|
Bensin priset ligger ju på en hyffsad nivå tycker jag. Värre med diesel priset :( /Johan Min bil: Länk |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Har lagt min röst! /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
|
Svenskarna röstade själva fram den regering vi har, varför börja protestera först nu? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Svenskarna ?? hmmm... | |
| Erikw.... håller med dig | |
|
Jag tycker att bensin är billigt. Tänk vilket arbete som ligger bakom med att tillverka 1 liter bensin, jämfört med en liter läsk för samma pris! Att bo på landet och ha långt till jobbet är inget bra argument för att protestera mot höga bensinpriser. Oftast så har dessa personer en lägre boendekostnad och därför borde det jämna ut sig. Eller tänker jag helt jävla fel nu? /A |
|
|
MrMunko: Länk Rösträtt vid val till riksdagen har svensk medborgare som fyller 18 år senast på valdagen och som är eller någon gång varit folkbokförd i landet. Sigdarve: Intressant jämförelse! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
bmw750@ |
nää va fasiken bensinen ligger la hyffsat just nu...inte värre bara..runt 13 kronor litern e la i högsta laget men där e vi ju inte än.... Intressant tanke det där med att bo på landet med lägre kostnader... vad låter om natten??jo alla som sover dåligt för att dom inte har en bmw |
| Nu e ja lite på lyset o kommer å få ångra att jag skrivit följande, men va fan, så "no offense" men, Ju dyrare soppan blir desto färre fattiglappar finns det på vägarna som stör min framfart. | |
|
Mauritz; Tänk på alla Porschar som kommer svischa om dig nu... Aldrig mera får du någon att köra om. ;) (Observera att detta är skrivet med glimten i ögat!) /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Sluta o klaga och börja fundera över E85 som alternativ!!! Jag tycker att det är bra att priserna på fossila bränslen fortsätter att stiga! Det är då först som alternativen till fossila bränslen börjar visa sig. Människan är ju av naturen lat och då väljer man lätt det bekvämaste alternativet som man är van vid = bensin/diesel. Men om priset blir tillräckligt högt, så blir folk till sist tvingade att se sig om efter alternativ, för dom finns faktiskt redan i form av E85!!! Går faktiskt att köra vilken bensindriven bil som helst på E85. Problemet är bara att folk inte förstått detta ännu. Många hävdar diverse problem med etanoldrift, och visst det finns vissa problem, såsom: - Trögstartad vid kyla. - 30% högre bränsleförbrukning. - Ibland nödvändigt att höja bränsletrycket en smula. Själv tycker jag dock att dessa problem är småsaker som en BMW-entusiast bör se som en utmaning ;-) Dock så kommer nog en förfinad motorteknik hand om dessa problem i framtiden. Etanoldrift är ju faktisk något tämligen nytt. Att sedan slangar och packningar i en bensinmotor skulle ta skada stämmer inte alls vid ETANOLDRIFT (vanlig sprit), men väl vid METANOLDRIFT (träsprit). Finns säkert många som tycker att jag låter som värsta "miljö-muppen" nu, men så är inte fallet. Är bara så att jag insett att fossila bränslen lever på övertid och att priset aldrig kommer att gå ner oavsett hur mycket folk protesterar. Det kommer endast fortsätta att stiga...År 2010 så beräknar man att efterfrågan överstiger tillgången på fossila bränslen. Kan ju ha lite o göra med att en miljard kineser plötsligt har börjat få råd att skaffa sig bilar... Har själv inte börjat, men tänker nu under våren börja att laborera med E85 i min 325:a. Ska bli väldigt spännande! Senaste priset jag såg på E85 var 7.50/liter. Som en liten bonus så är det ju rätt skönt o veta att man gynnar svenska företag när man kör etanol istället för staten o araberna :-) Surfa in på Länk för mera info om etanoldrift. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
| är också less på att bensinpriset höjs o håller med Erik i att vi får skylla oss själva som röstar fram denna regering.kärnkraften avvecklas samtidigt som finland sponsras med miljarder för att bygga upp sin.alkoholskatten sänks inte trots att staten förlorar enorma pengar på att systembolagshandeln minskar dramatiskt.inga problem,vi höjer bilskatten o bensinpriset så är det fixat | |
Ug-Lee |
Tänkte på erik i början av inlägget, Svenskarna röstade inte alls fram den regering vi har, hade MP valt att hänga på borgerliga sidan så hade vi haft MP i regeringen iaf. undra hur dom igentligen känner det i MP, liksom halkat in på ett banaskal. |
| Ug-Lee tycker inte att det ska komma till att regeringen bestäms av miljöpartiet.borgerliga skulle ha fått så många röster att det inte spelar nån roll vilken sida dom väljer.menar ej att jag vill ha borgarna vid makten för evigt,men en dos nu skulle sitta bra tror jag.för mycket politik ber om ursäkt.detta e ett bmw forum. | |
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
"Vi" har inte röstat fram regeringen, kanske "Ni" för jag har röstat blankt ;) Självklart skall vi inte gnälla mer, bensinen är ju jättebillig, likaså maten, inkomstskatten och mycket annat ;) /BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den |
| Jag har inte röstat fram regeringen och därför klagar jag och jag tror inte alla som röstat fått som dom vill då partier snackar massa skit och lovar mycket vid valtillfällen. Skatt på allt o massa annat skit. | |
|
Vad värre är att så fort något bolag höjer så hakar de andra på. Det stör mig rejält. Det är ju en sorts kartell även om det kanske inte är en utalad kartell bensinbolagen emellan. Men det blir ju ändå en slags pakt... Olaglig? |
|
bmw750@ |
blir bara så trött på att så fort araberna höjer oljepriset så nog fasiken höjjer macken sin soppa dagen efter... SÅ justeras väl inte priset in real life..höjjer araben idag så kommer ju den prishöjjda soppan först efter ngn månad till sverige ju..VARFÖR ska macken alltid höjja direkt det e ju SÅ genomskinligt.. PAKT,KARTELL, kalla det va ni vill jag kallar det EXTREMT NÄRIGT att krama ur det sista ur billisterna.... vad låter om natten??jo alla som sover dåligt för att dom inte har en bmw |
|
Sigdarve: Nu tänker du helt j..la fel! jag vill inte kritisera dig men håller inte med dig. du skrev "Jag tycker att bensin är billigt. Tänk vilket arbete som ligger bakom med att tillverka 1 liter bensin, jämfört med en liter läsk för samma pris" MEN det är ju i staten som tillverkar bensinen eller hur! Visst bensinen är ju billig vad man jämför med hur mycket arbete det ligger i! Men som sagt det är ju inte regeringen som tillverkar bensinen! Sen med att man kanske bor ute på landet och att boende är billigare, kan ju inte vara lönande i längden! Sen har hus ute på landet blivit snart lika dyra som utkantena på storstäder....det är så iallafall där jag bor. Mauritz: Du har inte tänkt att många av vanliga arbetare måste ta sig fram till jobbet med bil? Och där finns det även fattiglappar som jobbar o slitter för sin lön! Ta alla ensamstående som har barn och är tvugna att ha nån sorts bil, dom får det svårare i livet när bilskatten och bensinskatten höjs. OCH det där med höjd bilskatt är ju skandal! Att man får betala till för den gamla skatten som man betalade förra året. Det är ju som om att gå till en tv handlare och köpa en tv för si sådär 10000kr. Halv år senare kommer han hem till dig och begär 2000kr extra för tv:n du köpte förra året! Det är ju sjukt! Fy skam på er regeringen! Ni kör väl inga bilar utan åker gratis limo o taxi så ni slipper sådana utgifter. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Bensinen är ju snorbillig, runt 3 kr litern. resten är skatt, ca 7 kr Jag skulle gärna betala den skatten om den gick till att t.ex ta fram alternativa miljövänliga energikällor, tyvärr är det bara 0.5 % av skatten som går dit. 99,5% går till annat. Bra inlägg av dig raygun, att köra på etanol är skitbra. At så få vågra bygga om bilen beror på att man inte tjänar en spänn på att göra det, lägre pris går jämt ut med högre förbrukning. Sen är man skiträdd att staten drar upp skatten där med så fort man har gått över. Gör större skillnad i pris och utfäst att det kommer att vara så i 5 år så kommer nog mängder med folk att gå över. Kolla på SAAB, de släpper en "flexifuel" nu, kör man på bensin får man 150 hk, på E85 får man 175-185 pga bättre knacktålighet hos bränslet... Vips är det både lösnamt och roligt att vara miljövänlig. Är leder BMW verkligen inte utvecklignen, SYND. BMW leker bara med sina vätgasbilar som kanske kan bli verklighet om 40 år men då kör inte jag bil längre......vi måste ha något de närmasta 40 åren också att åka med..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.