|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Skrivit på! | |
|
BMW_MAN: Tror att du o jag tänker ganska lika. Anledningen till E85 i mitt fall är väl kanske främst ideologisk + att jag bara är väldigt nyfiken o testa som en utmaning alltså ;-) Som jag skrev så gillar jag inte tanken att sitta o gynna staten och araberna när jag handlar bensin. Känns ju så mycket bättre att gynna företag i Sverige. Och jag tror att det är vad som saken handlar mest om. Att liksom få etanolen att ta marknadsandelar från dom fossila alternativen. Det är då först vi kommer att få se en övergång till E85 i rasande takt när väl marknadskrafterna tar över. Tanken på att vi i Sverige skulle förse vår egen fordonspark med eget bränsle gillar jag starkt!! Dom små problem som i dagsläget finns med 100% etanoldrift kommer bilindustrin ganska snabbt att utveckla bort. Det är jag helt övertygad om. Detta gäller även den högre bränsleförbrukningen tror jag. Tänk själv vad bilarna drog per mil för 50 år sedan och vilken effekt dom gav. Var ju inte mycket att hurra för liksom... Att alla inte vill gå över till 100% drift på E85 kan jag acceptera men ingen kan hävda att man in dagsläget inte skulle kunna fylla tanken med minst hälften E85 utan några som helst driftstörningar. Tänk bara tanken på att om Sverige skulle kunna halvera sin bensinförbrukning med hjälp av 50%-ig inblandning av etanol! Vore ju kanon!!! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Ett litet tillägg... Vem som sitter vid makten i Sverige har ingen som helst betydelse för bensinpriset. Att tro någe annat är att lura sig själv. Politikerna vill över hela linjen minska användningen av fossila bränslen då det inte tillhör framtiden = fortsatta prishöjningar. Fossila bränslen är en relik som ska förpassas till historien. I mina ögon helt vansinnigt att använda det till att driva fordon i den utsträckning som vi gör idag. Jag är inte en speciellt miljömedveten person, men jag kan ändå inse att det inte är en hållbar utveckling att åka omkring och "koka vatten" på bekostnad av miljön. Men som vi "bäddar får vi ligga" och vi har ju börjat o se en hel del konsekvenser i form av ett instabilt världsklimat. Växthuseffekten finns det ju ingen tvekan om längre liksom. Är inte heller jag särskilt förtjust i nuvarande regering men att en borgerlig regering skulle innebära lägre bränslepriser är ju bara att lura sig själv. Det kommer aldrig att hända! Tro mig! Är tämligen övertygad om att samtliga politiker i Sverige önskar en övergång till mer miljövänliga alternativ så fort som möjligt. Att oppositionen kanske kommer med tomma löften om lägre bränslepriser innebär ju inte att det är bensin/diesel man syftar på, men väl prissänkningar och förmåner för E85... Leve Etanolen som drivmedel!!! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
RayGun. Kör du på E85? Hur funkar det det? Erfarenheter? Har du konverterat med bränsletrycksregulator? Anders |
|
|
> Ray Gun > Amma När jag voltade en bil jag hade innan köpte jag en mazda 626 kombi i väntan på försäkringsbolagsutredning. Skojade lite med den bilen och körde på sk. låginblanding av E85. Dvs jag ökade E85 mängden kontra vanlig soppa. körde som mest på ca 75% E85 i tanken. Luktade mysko men funkade. Hårdtestade med lite terrängkörning på militäranläggning. Körde långkörningar osv... Funkade bra i några hundra mil. Bilen hade Fö gått ca 27 000mil ! Sen ärvde min syster o svåger bilen.... de var jättenöjda tills kamremmen hoppade i en rondell. Också skrivit på listan! Tycker att Skatten är för hög på bensin. Eller skatterna överhuvudtaget i detta land. Eller rättare sagt skatterna vore ok om man fick tillbaka lika mkt... men det känns som ganska mkt försvinner i ett ineffektivt system. |
|
|
Jag kan tänka mig att köra på e85 bara det blir billigare. Tycker inte det skall kosta mkt mer än 5 kr att köra en mil ! PS jag ökade inte bränsletrycket på mazdan -jobbade stenhårt med att försöka smälta kolvarna och få den att spika som faaan :-) Gick helt problemfritt på hälften hälften. Kul att folk på macken där jag tankade oftast inte reflekterade över att jag Tankede "fel" observanta de är. Ungefär som biltemas personal som kan lika mkt bil som en undulat. |
|
|
anma0572: Har inte börjat ännu men jag ligger precis i startgroparna ;-) Har senaste månaderna pluggat på i detta ämne och nästa månad blir det 50% E85 i tanken till att börja med. Vill inte chansa för mycket nu när det är vinter och man bor i Norrland. Faller det väl ut så kommer jag att fortsätta att öka inblandningen i sommar för att sedan montera en bränsletrycksregulator till hösten och sedan köra 100% E85. Du kan ju läsa en del själv här Länk Och här kan du kalkylera etanoldriften i kronor och ören Länk BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Philip S: Det du skall betänka är att större delen av etanolpriset idag utgörs av produktionskostnad till skillnad från bensin där största delen är skatt till staten. Men jag tror att produktionskostnaderna kommer att sjunka när efterfrågan ökar och etanolen tar större marknadsandelar. Och som jag skrivit förr: Det känns mycket bättre att genom etanoldrift gynna svenska företag istället för staten och araberna. BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Tror det kvittar vad vi kör på för bränsle. Kommer alltid kosta massa i skatt. Staten har inte råd att gå miste om alla miljarder som bränsle skatter drar in. Så jag tror att även om vi körde på vatten så skulle på nåt sätt ha in samma pengar som nu på tex höjd vädskatt... /Johan Min bil: Länk |
|
|
Johan99: Visst kommer det fortsättningsvis att betalas skatt på drivmedel. Om detta råder nog ingen tvekan. Men nu man måste se denna fråga ur flera och ett längre perspektiv. Om vi svenskar tycker att bensinen är dyr nu, så är det inget mot vad den kommer att kosta framöver tror jag. Om Sverige skulle bli mer självförsörjande på drivmedel i form av etanol så blir vi oxå mindre sårbara när oljetillgångarna framledes sinar och priserna rusar i höjden. Man räknar redan nu att efterfrågan på fossila bränslen överstiger tillgången år 2010. Vad som då händer med priset kan ju vem som helst räkna ut. Kineserna bidrar ju rätt duktigt till detta... Skönt då att i ett sånt läge ha ett alternativ som etanolen! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Jag har en liten teori om detta med miljöalternativ. De är ofta dyrare. Staten Pushar inte på pga att de helt enkelt skulle få in mindre pengar... det är förståeligt. Men Om man verkligen ville skulle allt gå ! Tror ngn som jobbade på etanolfabriken sa ngt om att prod kostnaden var ganska låg ändå typ 5kr/L. Om det skulle bli ett subventinerat miljöval och 1L kostade 6,50 på macken skulle jag inte tveka mkt att konvertera en gammal kärra och vara glad. Alla som skrev på listan! Vi flyttar till Australien i stället !!! Ngn som hänger på? |
|
|
Höj bensinen till 50:-/liter så slipper vi alla sossar, miljöpartister och vänsterpartister på våra vägar. För proletariatet har väl inga pengar?!? Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Jag har från och med idag börjat blanda E85 i tanken. Kör till att börja med 25% E85 och resten 95 oktan. Funkar detta bra ska jag öka inblandningen av E85 och kolla var gränsen går utan att modifiera. Det är lite "skoj" att tanka en gammal E28 med etanol! MVH Simon "Abscence of evidence is not evidence of abscense" |
|
|
simonw: Helt rätt mannen!! Kommer att göra dig sällskap i slutet av denna månad. Tänker själv dra till med 50%-ig inblandning på en gång och i samband med detta passa på att nolla datorn. Väntar med spänning på resultatet! Så vitt jag vet så här långt så verkar ju saker o ting fungera tämligen friktionsfritt med en inblandning upp till 50% utan modifieringar. Brukar med detta blandningsförhållande ej heller bli nån större skillnad på bränsleförbrukningen. Lycka till med mera brännvin i tanken! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
RayGun: Jag har nu tittat mer på de länkar du angett ovan. Det var intressant information och efter att tagit den till mig så känns det redan nu "beroendeframkallande" och självklart att hälla sprit i tanken. Jag ska snart ut på en lite längre körning så det ska bli intressant att se vad förbrukningen blir. Ligger normalt omkring 0,8 vid landsvägskörning. MVH Simon "Abscence of evidence is not evidence of abscense" |
|
|
Skriver på, gärna! Till alla BRATZ: ja, höj tycker ni för ni har ändå råd med era slukande Östermalmtraktorer, men vi som snålar, vi spar miljön... På tok för högt pris, men ännu bättre vore om man kämpade mer för alternativa bränslen som vätgas... simonw: jag kör också med 25%-30% E85, funkar kanon! ///RÖKNING DÖDAR -skrev nån på ciggpaketen, då har de ej provat detta forum! |
|
|
simonw: Vore ju nästan på sin plats att "etanol-entusiasterna" får en egen underavdelning här på AutoPower för att på ett lite bättre sätt samla ihop kunskapen och erfarenheterna kring detta intressanta och högaktuella drivmedel! BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den. |
|
|
Javisst skitbilligt om man inte behöver tanka och kan åka tunnelbana istället kanske. Fast`n Loud Turbo Proud. |
|
| att kamremmen "hoppade" (gick av?) vid en rondell kan väl inte ha nåt att göra med E85 och ännu mindre med rondellen eller? | |
| Kör på 30 % i BMW 325 89a. Går bra möjligen lite bättre bottenvrid. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.