AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.510

bänkat en sugmotor?

Sida 1 av 2
Sw
212
Switte
325i -88
Är lite nyfiken på om någon mappan en sugmotor?

m20b25 trimmad med kamm porting osv?
Någon som trimmat en sådan eller liknande och sedan bänkat bilen?
Har för mig att Bäckis bromsat 300 Hk med en sån. INTE turbo alltså. Men det hade nog gått att klämma dit för det var typ 8:1 i komp. Hmmmmm... den killen vet nog vad han pysslar med ;)
Tror inte att han bänkade 300hk med 8:1 utan turbo? Låter lite väl..

Mvh Per
Sw
212
Switte
325i -88
ja läste att han bänkade sin 24v maskin me de, inte en m20 :]
Efter lite letande......

Det var "bmw-andreas" och helt riktigt Switte, en 2,5 l M50

Länk

Sorry
Sw
212
Switte
325i -88
hehe lugnt fan :) men då måste man ju kunna plock i alla fall 200 hk i en m20 tycker man
.. men det var ingen turbo på iallfall ;-)
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Bengan här på forumet bänkade sin M20 till 235hk och 270nm. Fast då hade han gjort lite mer:

2,7 liters mha eta el. dieselvev
535 lmm och spridare
extraktorgrenrör
Schrick 284/272 graders kam
Portad topp
Öpeet filter
2,5" avgas utan kat
Kanske balanserad underdel oxå? Vet inte riktigt...

Mappat efter detta på Turbocenter i Sthlm.

Jag håller på med ett liknanade bygge jag ska ha klart till sommaren är det tänkt.
Har precis gjort klart botten med smidd vev, kolvkylning och oljepump från en turbodiesel. (Förberett för överladdning i framtiden)
Har extraktor, racekat, lmm plus spridare liggande. Ska nu tillverka justerbart kamdrev, samt skaffa lämplig kam och ev. porta toppen sedan är det bara att skruva ihop resten!!

"Pain Is Just Weakness Leaving The Body."
Sw
212
Switte
325i -88
extraktorgrenrör saknar ja tyvvärr, vete fan hur ja ska lösa de!

botten delen är original, den tar ja hand om när de e dax för överladdning.

Toppen har ja en rejäl kamm å portad, allmänt renoverad...
Oljetrycket ska ja dock höja...

tycker du ja ska byta spridare?
Visa användare
595
wuffee
BMW 320i 4d -86 Nerplockad.

BMW 325 4d -93
Jens Ek:
De är inte på driven du menar?=)... Då blir jag riktigt impad! =)

Mvh
Uffe
Sw
212
Switte
325i -88
Han menar nog motorn :]

annars är de ju fan ruskit bra, nsätan lite omöjligt bra hehe

Men 235 i en m20b25 är ju kanon de med!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Nej, det är omräknat på veven. Vad kan det vara, ca 200 på hjulen?? I viilket fall är det ju grymt. 65hk extra tackar men ju gärna ja till!
När Bengan hade motorn i sin touring körde han låg 14 på 1/4 mile, och låg 6 på 0-100km.
Jag hoppas själv på att kunna köra en hög 13 sek. Det blir målet för sommaren.
Positivt är ju även att den går igenom besiktningen utan problem. (Även om det är lika olagligt som turbo)

Sw
212
Switte
325i -88
De e riktigt bra :]

ÄR era insug portade? Jag tänkte nämnligen lämna mitt på portning, eftersom toppen är det?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tror inte något var gjort åt insuget på Bengans 327. (Det var ett tag sedan han hade den, så jag vet inte exakt)
Möjligtvis lite lätt genomgånget för att rensa bort gjutskägg mm. Mer än så ska jag nog inte göra med mitt i alla fall.
Enligt Bengan skulle det vara just insuget som satte stopp för högre effekt på hans motor.
Jag kan mycket väl tänka mig det, m20 insugen är ju långt ifrån optimala. Med separata spjällhus (dyrt) skulle man dessutom kunna tryck dit ett par snäpp vassare kam. Då skulle givetvis lågvarvsegenskaperna bli lidande, men 250hk hade nog inte varit helt orimligt.

Sw
212
Switte
325i -88
Jag tänkte nämnligen porta mitt insug i helgen... De kan vara värt de lilla jobb då kanske?
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Switte>> tittade på dina bilar i galleriet. Har du haft den silvriga länge? Fick för mig att jag sett den på annons här på börsen för ett tag sedan, hade den inte ett budget turbosystem då? (Obs. kan ha fel!)

Sw
212
Switte
325i -88
Den silvrige hade ja i annons ett tag... Då va motorn original :) Så du blandade nog ihop den med nån annan!

Ska de läggas ut pengar på turbo så ska ju de göras ordentligt, annars få de va!
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Testa du att porta insuget, det kan ju knappast bli sämre. Dock tror jag inte att man ska förvänta sig allt för stor skillnad. Tänker du lämna iväg insuget eller göra det själv?

Sw
212
Switte
325i -88
det är en kille här som portar toppar osv som kan de där...
Eller ska ja hoppa att porta insuget å sätta dit ett annat? :]

Men de ska tydligen gå alldeles utmärkt att göra själv..
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Portmatchning rekommenderar jag. Dvs se till att portarna in/ut på toppen matchar insug och grenrör exakt. (utan "kanter") Det tror jag kan ge ett par hästar extra.
Annars är det väl mest att se till att kanalerna är fria från överblivet gjutgods. Tror inte man tjänar något på att ta upp diametern på insugsrören, och vet ej heller hur mycket det går på dessa insug...

Sw
212
Switte
325i -88
Jag har fått lite oliga svar på om ja ska porta insuget eller inte.. Men de e lika bra medans ja ändå har de nere... De skadar nog itne i alla fall.

Men frågan e sen om ja ska köra på 535 spridare. Eller ha originalen.

Vet du priser på 525 spridare?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.