AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.845

BMW 325iX Turbo 230-250Hk

Sida 3 av 5
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Vart i blocket går jag in med oljereturen och vart sitter oljetryckskontakten? Länk
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
jag satt min retur på framsidan av oljefiltret det är ett littet 4kantigt plat yta där. där sitter min. under oljefiltret sitter det en litten mojäng med en kabel i. där tar du trycket.. föresten kommer du inte bli ledsen nu är m3an kommer kännas tröt? :)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tackar... Hehe.. Jag ska faktiskt sälja M3:an därför jag bygger turbo på denna för att kunna köra fort ändå.. Behöver pengarna till annat då jag ska börja plugga i höst..
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har du bild på det föresten? Skicka gärna den till danragn@hotmail.com
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Nu tänkte jag sammanfatta och se om jag glömt något:

Har monterat

Grenrörsadapter (svanhals)
Turbo (Mitsu TE05)
Luftfilter (dubbelkoniskt)
535 LMM (på trycksidan)
535 192 cc spridare
Intercooler & tryckrör (3 tum)
Olja in från oljetryckskontakten 5 mm
Oljeretur i tråget 10 mm
Vatten in\ut (vid spjället?)
Pluggat slang mellan Ventilkåpa och insuget (vevhusventilation?)
Slang från ventilkåpa ut i det fria
Downpipe och avgassystem (2,5 tum)
Lambda kontakt på downpipe
Wastegate inbyggd (hur ska den stå justerad?)
Laddtrycksmätare (kopplad på tryckrör?)

Är det något jag glömt?

Blev såklart dyrare än vad jag tänkt mig men ville inte göra en allt för sniken budgetvariant om man vill uppgradera sig.

Dom frågetecken jag har ovan är jag inte riktigt säker på.

Tacksam för svar!!

/Daniel
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Hur många Hk räcker Mitsu TE05 till ?

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Bra fråga? får se sen när jag provat och vad jag kan ladda.. Den kommer från en Saab 900 -92 iaf.
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
WG ska vara justerad med hård förspänning. Såpass hårt att enklaste sättet att montera armen på WG är att trycksätta WG klockan med tryckluft.

Vill du kunna se undertryck också måste du koppla mätaren efter spjället.

If you can´t drift it - ditch it!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Ska spjället till wastegaten vara helt stängd när bilen är avstäng eller ska den stå lite på glänt. Alltså när jag trycksätter klockan så ska den öppna spjället.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Nu är projektet uppe i 4933 kronor och då har jag inte köpt någon intercooler ca 3000:-. och så saknas det några 3" 90 graders böjar.

Länk
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Har nu bromsat min motor med Mitsu TE05 , och kan säga att den räckte till 269hk bara (laddade ca 1 bar) . Enligt den killen som bromsade min bil så skulle inte turbon räcka till mer än 250hk , så dom fick jag ha som extra bonus :). Kan tillägga att med samma motor uppsättning och 1,3 bars tryck och T04E fick jag ca 400hk i motorn...så Mitsu TE05 är nog för litet till m20 , fast på plus sidan är att redan vid 2300rpm så har jag 1 bars tryck :). Mn skulle kanske kört med dubbla TE05 istället ??

ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Mirre: Vad har du gjort åt din motor?
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Plansvarvade kolvar, 2.3L Topen, saab 9000 ic, MS&S, 12st 325 spridare med 4,5 bars grund tryck, BCP7ES stift ..

da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Mmm lär räcka för mig så länge.. Tidigt ladd är juh bra vid stadskörning =) . Vad mer för agg har samma adapter som TE05 och som är lite större??

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Då var M3:an borta.. Mer pengar till detta projekt .. Man lär få mkt turboprylar för 80 tusen =) ... Snart klar...

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tror ni denna retur funkar? Hur ska wastegaten stå inställd?

Länk

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Total lycka!!! Var och svetsade ihop röret till tomgångsmotorn och provstartade aldeles nyss =) .. Bilen gick som den gjorde innan konverteringen, gick jättesnällt på tomgång och svarade bra på gasen.. Har inte provkört ännu då den står uppallad... Bara lite småjusteringar kvar så är jag snart ute på gatorna... =)

Kalle: Vi kanske kan bestämma en träff så du får hjälpa mig att justera in wastegaten och lite annat som jag inte förstår mig på ännu, om du har lust...

Kalaskul =) Man blir så glad när det fungerar på en gång...

Länk
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

japp det kan vi göra! Har du ställbar bränsletrycksregulator monterad? Tar med mig bredbandslambda och lite grejer så kan vi justera in den så att den går skapligt!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Nej, det har jag nog inte monterat medvetet i så fall..... Vad får jag en sån ifrån?

Ska bara få på en ljuddämpare på avgassystemet så man inte bara hör det... Har beställt en helpolerad 600x300x75 intercooler med 3 tum anslutning, som kommer nästa vecka för hoppningsvis. Kör med rakt rör över nu.

Nästa helg borde allt vara på plats.. Är ledig hela nästa vecka så.

Du kan väl skicka ditt telefon nummer till min mail. danragn@hotmail.com så kan jag höra av mig i slutet av nästa vecka.

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag har 0.5-0.8 bars undertryck är det normalt?

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.