AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.843

BMW 325iX Turbo 230-250Hk

Sida 2 av 5
rawsezx: Har tappat bort ditt tele nummer men du kan väl ringa mig!

Mvh Linus
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Nu kommer grenrörs adaptern, LMM & spridare på måndag. Jag har 6 st Saab Spridare liggandes på 212cc är det bättre att använda dom än 185cc spridarna från 535 tillsammans med LMM från 535?? Om man använder Saab 9000 intercooler eller Audi A4 vad måste man modifiera för att dom ska passa samt ska dom sitta med öppningarna uppåt eller neråt?

/Daniel
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Fick hem adaptern till grenröret (mkt fint gjort =) Tackar Daniel J) LMM & spridare idag.. Nu skall sakerna snart på plats. Dom spridarna jag köpte var på 192cc räcker det till ca 250hk ?? Går det att ha LMM på trycksidan precis innan insuget? Har lite ont om plats på höger sida så det skulle underlätta. Tänker sätta oljereturen på oljestickan till en början är det en god ide eller helt åt skogen?

Kalle: Hur går det för dig då? Såg din bil övergiven vid karossen. Blir de nå turbo??
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Nyström L:
Sådär, nu har du mina uppgifter, nu förväntar jag mig att du skickar grejerna.

Daniel:
Jorå, bilen ska in på kopplingsbyte så fort jag får tid. troligtvis så blir det på Tisdag/Onsdag nån gång.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Någon som har något bra svar??
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Satt å tänkte lite.. Måste man ha en dumpventil? Eller blir det för mycket luft i tryckrören när man släpper på gasen då?? Ska självklart skaffa mig en sen, men så länge man bara testar sig fram kan man då köra utan.... behöver man göra några dragningar med vacum förutom mellan turbo och wastegate om man inte ska ha laddtrycksmätare inkopplad?

/Daniel
ra
976
rawsezx

Näe du behöver inte ha någon dumpventil, och sådeles inga slangar från insuget.

Gällande lmm så går det både att trycka och suga, vilket som fungerar bäst vet jag faktist inte. Det går att läsa sig fram på forumet.

Själv så skulle jag montera den på sugsidan då jag inte tror att den håller tätt i orginalskick.

Oljereturen går att sätta på oljestickan. Det enda som du behöver tänka på i stora drag är att returen sitter monterad under turbon samt att det inte finns något tryck på returen. mao så bör oljesticka gå utmärkt.

Om du menar i botten av oljestickan då alltså :-)

Låter lite snålt med 192cc till 250hk, men är osäker.
Det kan du få reda på snart om bilen går snålt. har beställt en bredbandslambda från usa! :-)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Tackar..

Var å svetsade downpipen idag tror det blev lite snett men det gåt väl å fixa till. Turbon kommer sitta ganska så högt så jag kan nog dra oljan till toppen av stickan om det går och håller tätt. Kanske kan göra en skarv på stickan och gå in på halva vägen.

Ska kanske köpa två till 212cc spridare för 200:- annars.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Lite bilder på min bil & projekt....

Länk
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Då har jag rivit ner avgassytemet och provmonterat adaptern... Ååå orkar inte besikta bilen nu.. Får bli med Turbon på plats så får vi se vad dom säger =) .. Kan juh inte mer än få nedslag...
Ax
722
Axel_E30
325 IM 89 (fin)
325 tic 84 (kul)
325td 91 (bruksbil)
320 86 (junk)
danragn: jag tog bort in turbo när jag besikta. är nog värt att göra det.. annars kommer du ha det stå på papper att du har turbo i den. det vill man ju inte ha.. sen har jag hört att man kan få typbesiktning på bilen. då måste du prata med bmw-sverige och få en massa papper att det inte är någon turbo i mm mm mm... är nog inte så kul.. hur lång tid tar det igentligen att ta bort turbon.. är ju gjort på en efftermidig... men men.. gör som du vill men är ju dumt att ha det på papper att det är turbo.. vid ev krock eller så.. bilen är ju inte försäkrad då...
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Om jag krockar lär försäkringsbolaget se det ändå då dom undersöker bilen.. Jag har lite saker jag behöver åtgärda på bilen och tänkte göra det medans turbon satt i.. Antagligen kommer jag nog montera ur den, har gjort en ganska så bra konfiguration då jag inte behöver göra några ingrepp i själva motorn.

Någon som har adapter från dubbelt grenrör till enkelt 2 1/2 tums avgassystem.. Tänkte använda samma system till turbon och original...
ra
976
rawsezx

Jag skulle också rekommendera att skruva bort turbon innan besiktning!

När får man komma på studiebesök och titta på pärlan då? :-)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hehe.. Ja kanske i helgen?? Bara att ringa.

Är ledig på fredag så då ska jag försöka montera dit det mesta då.. Det är en 3:a som slutsiffra så ben borde in & bes nu men men.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Finns billiga Turbotrycksmätare med monteringsdetaljer på www.stylingbutiken.se . Kanske inte så jätte exakta men jag gav 313 kronor inkl hållare och frakt.
mi
447
min528
525tds Touring -93
danragn, tror du att dom inte är så jätteexakta eller VET du att dom inte visar rätt?
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Dom hade sålt 200 st sen förra veckan och ingen reklamation på dom ännu.. Så dom borde fungera som dom ska..
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
Annars kollar ni in på www.boostparts.net
Jesper W. har bla. väldigt fina mätare till oslagbara priser....

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Är det där dom bästa och billigaste intercooler jag kan hitta i sverige eller vet nån någon som säljer billigare än www.boostparts.net???
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Lite nya bilder att beskåda.. Har provmonterat turbon också =) Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.