AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
12.846

BMW 325iX Turbo 230-250Hk

Sida 1 av 5
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Hej, håller på att införskaffa lite saker till min 325iX -87 och detta har jag fått tag på.

Saab 900 Turbo (92) Garret TE05 med inb wastegate.
Svanhalsadapter från original grenrör
535 LMM & spridare
IC från 9000 eller liknande

övrigt

Dubbelkonat sportfilter
Dumpventil ej återcirulerande
Laddtrycksmätare från BSR
T kors för oljekylning (biltema)

Var får jag tag på billiga vacum slangar, oljerör, tryckrör, muffar och vattenrör?
Något annat som kan behövas och vad jag ska tänka på?

Målet är ca 230-250hk och att inte behöva något styrsystem eller mappning. Är det rimligt med dessa saker??

/Daniel
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

vakuumslangar 6, 8 el. 10 mm med tillhörande nipplar kan du
få av mig. säg bara hur mycket. "oljerör" jag körde ju med oljeslang från turbo ner till tråget på förra, det hittar du hos
LE hydraulik.

I sommar så får vi ta och köra lite mot varandra! Men nu hoppas jag bara på att Nyström L här på forumet ska skicka grejer till mig, men det verkar gå trögt...

//K
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Kalle: Det låter juh kanon.. Du kan få ge mig några råd när jag fått hem alla prylarna vet inte riktigt vart alla vacum slangar ska sitta heller. Hur mycket ska du ladda?

/Daniel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har hört att drivlinan i IX inte pallar med så stora effektökningar... något att tänka på kanske!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Har hört att den ska palla för ca 400hk om den är i gott skick. Ska bara försöka få ut ca 250hk, och det borde den hålla för.

/Daniel
ra
976
rawsezx

Vet inte riktigt hur mycket jag ska ladda men ung. lika setup som dig. är iofs lite sugen på att testa etanol, större spridare och sen
ladda lite mer :-)

Beträffande drivlinan så är den tämligen skottsäker. kanske bör undvika fullt rattutslag, varvstoppet och dumpning av koppling.
De yttre drivknutarna tar VÄLDIGT mycket stryk av detta. :-)

Egen erfarenhet talar. :)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Någon som har en bild som visar vart alla vacum slangar ska sitta?
ra
976
rawsezx

Till vastegaten skall det gå en slang från kompressorhuset till
wastegateklockan,beroende på vilken turbo du har.

Styrning av avlastningsventilen (dumpventilen) sätter du EFTER gasspjället, så att den öppnar när det blir undertryck i insuget.
laddtrycksmätaren satte jag också efter gasspjället.

Jag satt ett T-kors på slangen som går till bromsservot från insuget, från denna drog jag sedan ut till avlastningsventilen och
till laddtrycksmätaren.

De kopplingar som jag har på jobbet borras och gängas enklast ner direkt i insuget, och därefter till laddtrycksmätare och till avlastningsventilen.
Mi
58
Mirre
525 24V -93
325 E30 -89
325 4-link -87 Turbo
Av egna erfarenheter så säger jag att ix drivlinan håller lika bra som en RWD . Jag har kört 1,86 i 60 fot och 8.04@201m och det höll . Bilen hade då rullat ca 22000 mil.. Film på en repa där jag värmer däck i 2:an vxl och en mjuk start.... (spara mål som) Länk
ra
976
rawsezx

Mirre: Tackar för filmen! :D Synd att jag inte har nå ljud på jobbet :)
svintoleffe
Det är roligt att höra snacka om turbo..

Jag har ochså funderat på det, men jag har blvit avskräck, för man vill ju inte pja toppen.
Så därför har jag lagt dom planerna på is.=((((

Lycka till med ix byggandet grabbar

Länk Min Bmw
MVH Leffe
piddagomidda
bra repa! jag e själv från malmö, körde faktiskt på meca raceway i somras med "hyr en dragster" den hade väll cirka 500+ hk men dem hade backat tändningen pga olyckan med ethanolbilen som volta, stog på tomgång, startade i 2:ans växel gick som fan ändå, gjorde 8.234 @ 201m samt en topfart på 160 km/h roligt som fan det måste ni prova detta året. kanske får man köra bilen som den ska köras det snabbaste den hade gjort var 6.4 @ 201.

Ordning är till för idioter, genier hanterar kaos.....
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jag har sett den filmen förut =) .. Synd att det inte var filmat från sidan för det ser ut å gå sakta bakifrån. Kul när det släpper på alla fyra. Kommer nog inte kunna få det med mina blivande 230hk iaf =)

fu
23
fun bemmer
330 tic-88
318 -87
det är fram diffen som far ! jag har skutit 2st och jag hadde en m3 3,0 på ca 340hk i min!
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Man lär juh säkert ha sönder någonting så småningen om...

Kalle: Var det köp en så får du två på köpet.. Massa bilar du dragit på dig då...
ra
976
rawsezx

Hehe, ja det börjar bli trångt på parkeringen, Jag tar upp 90% av alla platser... jag ska köra iväg 520 till skroten, kamremmen har
gått av på den... Så det blir bara två bilar som får vara påställda.
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Viktigt det där med kamrem. Först var det vattenpumpen som skurit eller hur?

Nu är grenrörs adapter på väg samt Spridare & lmm, borde landa i sala i slutet av veckan. Roligt roligt.. Om du har lust å guida mig lite sen kalle så är det välkommet =) . Har garage på kungsängen så det är juh inte så långt bort.
ra
976
rawsezx

Japp vattenpumpen gick rätt rejält ;-)
Senast idag så gick urtrampningslagret på ix:en, nåja, bilen kommer att vara fräsch i vår, då har jag kört sönder alla delar av tvivelaktig kvalitet och slitage ;-)

Behöver du hjälp så kommer hela gänget ned och skruvar åt dig! ;-)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
En bild på mitt projekt!!!
Kopiera länken om den inte fungerar....

Länk
ra
976
rawsezx

Nice, ser ut att flitens lampa kommer att lysa i vintermörkret ett tag till! ;-)
da
1.042
danragn
BMW Z4 M Roadster
BMW 520 M Sport
Jo, lite jobb kvar. Har dock gjort det tråkiga underarbetet (rost) klart, nu är det bara ytfinish kvar...

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.