AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.449

uppgradering: jag går i val och kval...

Sida 1 av 2
jag har nu insett mina för tillfället begränsade ekonomiska resurser. jag kommer inte att kunna göra allt jag har tänkt i vinter utan måste välja ett av följande:

- ESS Liquid Intercooler system . c:a 14K
eller
- slutväxel 3.46 c:a 9-10K
eller
- kolfiber huv c:a 8 K inklusive lackering

så vad tycker ni?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena Tomas

Vad är en "Liquid intercooler"? Kyler man vätska som sedan kyler luften, eller?
Har du ingen interkooler i dag så kanske jag hade valt en sådan, annar är ju en kolfiber huv skitballt.
Annan diff för annat utväxling, nja, det beror väl på vad du ska använda bilen till, ska du ut på strppen eller bara lalla runt med oss andra på vägarna?

8' för huven! då får du nästan råd med ett NOS-system också för samma pris om intercoolern.

Men det är vad jag tycker.
Personligen skulle jag vilja ha en bra sänkning till min bil, inte bara fjädrar, men inte så förbannat dyr heller.

Z3MPOWER
näää NOS är inget för mig.
Huv ligger på 5K plus lack som kommer säkert kosta 2K så jag drog till med 8...( jag har silver bil så svart huv är inte lika käck som på din svarta bil så jag vill ha det lackat i bilens färg)

3:15 eller 3:46 är ju i och för sig inte så mycket skillnad men jag är mer intresserad av snabb ax än av hög total fart. Jag tror jag jag har 250-260 kapacitet i dag och om jag sänker det till typ 220-230 eller så så bryr jag mig inte alls om det.

slutligen : har lite dålig koll på hur det egentligen funkar med denna intercooler, du kanske kan bena ut något från beskrivningen på Länk

____

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Ledsen Tomas, jag går bet på vad den gör. Ja att den sänker temperaturen, så långt är jag med, men jag är inte riktigt med på vart den gör der. På bilden ser det nästan ut som den är kopplad runt unsugningsrören, kanske kyler den där???

Visst har du en vanlig intercooler i fronten, som kyler den luft som superchargen suger in? Annars så vore väl det något att lägga på önskelistan.

Om du nu köper en kolfiber huv så tycker inte jag att du ska lacka hela silver, du måste ju visa vad du har. Låt åtminståne upphöjningen från njurarna till A-stolparna vara olackad, svart och läcker. Eller är du rädd för att den försvinner om det syns vad du har?
Vilken variant funderar du på? den som ser ut som original som man kan montera gasdämpare i, eller ren race med snabblås och stötta för att hålla den öppen?

Ang. utväxling så kan jag hålla med om att skillnaden 230-260 är huggen som stucken, man kan ju aldrig köra så fort ändå. Visst kan man tangera någon gång, men hur ofta???

Vi får prova ett nytt race i sommar så får vi se hur din bil står sig, för nu går den väl bra?

Z3MPOWER
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jag skulle definitivt inte valt slutväxeln. Egentligen vill jag ha en slutväxel med ännu högre (teoretisk) toppfart. BMW har tyvärr alltid gjort bilar som ylar på extremt höga varvtal...

MB gör detta istället riktigt bra. En sunkig 230E från -88 varvar ca 3500rpm vid 200, otroligt avkopplande och soppasnålt.

Kolfiberhuven är nog mitt förstahandsval. Ger bättre prestanda både rakt fram och i kurvorna, dock skulle jag också lacka den helt i bilens färg då jag inte är någon fantast av kolfiberlooken.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Nej jag har faktisk ingen IC alls. ESS tycket inte det behövdes vid så moderat överladdning. Dem har endast IC som standard på överladning av S motorer. Jag har nu bett Hanss på ess att gem ig lite info. Det jag spontant tänkte på att i och med att en är så liten så måste det vara nogot i still med freon som används för kyling.

Angående lackning. Det skulle kanske bli lite för extremet. Fast jag har alltid gillat bi-color concept. T.ex Bi-collor Z4 Toppster (är det AC Schnitser?) är grymt snygg.
Masten: kan inte du leka lite med Photoshop lite enligt Richards beskrivning?

____

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Ang slutväxlar och toppfart. Vet inte om det snackats om det tidigare. Är M-coupen toppfarts begränsad? Tycker det förekommer olika uppgifter. Har hört att den ska göra 272 orginal vid varvstopp och att den inte ska vara elektroniskt begränsad. Vissa andra källor säger elektroniskt begränsad vid 250. Jag har kört min i 260 på mätaren och tyckte att det gick rätt så segt att köra fortare, men jag kanske har fel.

Saken är den att jag planerat in ca 600 mils semester längs Autobahn och rivieran till sommaren och gillar precis som Caspar inte ylet från M-coupen. Lillebrors 540iA varvar ju typ 3000 varv i 160 har jag för mig, M:en varvar ju drygt 6000 varv i kvick Autobahn marsch-fart... Får väl som alla andra drömma om att klämma in en 6 vxl låda i coupen.

Hmm.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jodå, både M Coupen & M Roadstern är begränsade i toppfart, men som Du säger är det inte något tryck direkt i de farterna. För att få ett behagligt motorvarv (och ekonomiskt) skulle man behöva minst 2 eller 3 växlar till enligt samma växlingsintervall..

Räckna med närmare 2lit/mil i normal autobahnfart (200+ alltså)

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Vid 6000 rpm så har du, förutsatt att du åker på orginalhjulen, en verklig hastighet på ca 220 kmh. Vilket borde betyda att det står kanske 240+ på din h-mätare. Det är väl rätt svårt att hålla den farten längre stunder på autobahn. Det var i o f s ett par år sedan jag körde där senast, men jag kan inte tänka mig att trafiken har blivit glesare sen dess.......
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jovisst stämmer det Beppo, svårt att hålla farten konstant, men den normala marschfarten ligger däromkring och det är ganska störande i längden med motorvarvet... Dessutom lär ju soppaförbrukningen bli avsevärt högre. MB230E ~ 1l/mil, Z3 2.8 ~ 1,7l/mil...

Nåja, man kan ju inte få allt...

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Vad jag minns så var jag drygt 600-700 varv från varvstoppet när jag körde i 260 på mätaren, kan det då stämma att man har 6000 vid 240?

PS. Med tanke på att vi brukar börja köra vid 21.30 tiden från skåne just för att få åtnjuta en så bilfri autobahn som möjligt kommer nålen ligga ungefär där rätt långa sträckor.

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
600-700 varv från stoppet innebär alltså ca 7000 varv vid 260, funkar illa med matten om 6000 varv ger 240. Det borde bli 280 vid 7000 varv då.

Kanske Din mätare visar rätt!?! Stämmer ganska exakt med Beppos teori (ehh ursäkta, vetenskapligt framräknade) om 6000 varv vid 220 verklig fart!!

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Jo, trodde det var ovanligt med mätare som visar rätt vid de hastigheterna. Dessutom borde ju hast. spärren gått in. Hm, får kanske slå en signal till Arne och höra om han tog bort den när han ägde bilen.

Hur fort har du kört ditt monster Caspar?

/// Viktor

Mer mos till folket
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tyvärr inte alls fort, hade problem med den i somras när jag var i Tyskland. Förutom dämpare som började bli ruttna så var framvagnen felmonterad av verkstan så bilen blev orolig efter 160.. :-( Mao var jag aldrig över 240... :-)

Faktiskt första bilen som jag inte har toppat... Nytt chassi står först på önskelistan.. Ett H&R Club Sport ställbart chassi med matchande kränghämmare...

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Hm, jag tycker min M-coupé känns rätt nervös och fladdrig (läs mjuk) i 220+. Fattar egentligen inte varför, tror kanske att det kan ha en del med däcken att göra, bilen kanske spårar en del. Efter jag hade kört min bil med vita knogar i 240 hoppade jag in i mammas Saab och satte farthållaren på 240 och lutade mig bakåt, skruvade upp radion något och det kändes som vilken landsvägstur som helst. :P Hursomhelst, det är ju mysko om vi är missnöjda med hårdheten i ett m-chassi om jag jämför med en sketen Saab SS.

/// Viktor

Mer mos till folket
hur mycket effekt får man av intercoolern
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
14K är rent ut sagt ett ocker pris på en vattenkyld laddluft kylare!
även om där ingår fler komponenter än själva kylaren så är där ett på slag på minst 5k.
vattenkyld kylare...du annvänder motorns kylvatten till att kyla en värmeväxlare (laddluftkylare) allt du har ett separat vatten kylnings system till den kylaren.
Detta system annvänds huvudsakligen på marin maskiner pga problemen att leda bort värmen från en luft-luft växlare.
Men finns även std monterat i några bilar med mittmotor tex lotus.
Mitt råd skippa den kylaren och montera an vanlig luft-luft alt köp en luft-vatten av någon annan som har bättre priser!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Ha ha ha... ursäkta att jag sabbar tråden, men Pelle jag kollade Din profil och "Intressen: Tysk hårdporr, ölfestivaler, lederhosen och wienerschnizel." fick mig att garva gott...!! :-)

ViccoA: Jo jag kan bara hålla med, de 5-seriebilarna jag haft har gått som på räls och likaså min gamla Z3 2.8 med M-chassi. I mitt fall har de iallafall identifierat att det är dämparna som är problemet, de är slut helt enkelt. Har dock ingen lust att köpa BMW orginal så jag avvaktar tills ekonomin godkänner de 17K som H&R kittet landar på... När man ändå skall betala för att fixa så betalar jag gärna lite extra för bättre grejer.

Har inte Din bil rullat ganska långt?? Har för mig att den låg på 12-13 tusen mil. Kanske dags att kolla dämparna på Din med?? Framvagnsinställningen gjorde under på 2.8an, så börja där.

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Caspar- Jo visst har min rullat en del. Har ju "inbyggd" sänkningssats just nu. Har precis samma tanke som dig, när orginal prylarna ger upp ska de ersättas med grymmare grejor. :D

Framvagnsinställning? Tycker mina framdäck är väldigt jämt slitna och balansen i framvagnen känns bra. Men visst lite mer toe in eller värre camber vinklar limmar kanske fast nosen hårdare på vägen.

/// Viktor

Mer mos till folket
Caspar nui sabbade tråden redan när nu bytte ämne till toppfart so en OT till gör ju itne så mycket.

Pelle Person: är det dem kallar för liquid Intercooler samma sak som vattenkyld laddluft kylare ?

____
Z-träff 1 MAJ - Brostugan-Stockholm

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
ViccoA: Camber & caster går ej att ställa på Z3'an.. :-( Det enda som går att ändra med orginalgrejerna är toe fram... men felinställd toe sabbar bilen totalt..

Om bilen har inbyggd sänkning lär ju dämpen också vara slut..

/Caspar

Z-träff 1 maj Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.