|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
M Femman: Min kusin satt med sin polare i Opeln och han kan intyga om att det är en 16V, kanon fräsh dessutom. Jag blev själv förvånad nu när jag läst denna tråd! /Svahn |
|
|
Efter ha kört båda med o mot varann så lovar ja att en e30 318is 16V aldrig kör ifrån en GSI 16V om bilarna går som dom ska, båda kan köra och att det är bra väglag. På bana är det dock en annan femma. |
|
|
Opeln rejsade nog inte, han följde nog bara efter. Och även om det bara var en 8v så skulle han kört om dig på en sträcka av 7 km då den har högre toppfart än din, beroende på det betydligt lägre luftmotståndet. Opel Kadett GSi var den första GTi bil som gjorde över 200 km/h på riktigt, inte beroende på motorefekten, utan det låga luftmotståndet. OBS !! Nu prata jag inte om vad din mätare visar, utan uppmätt toppfart. |
|
|
Tror inte att en 8v kadett GSI kör ifrån en 318isE30 på rak väg(inte kurvig heller), vad jag har läst och förstått så gör kadetten ganska precist 200km/h (eller något över med en 0-100tid på ca9.5s) med sina 115hk, en 318is presterar 202km/h (verkliga), dessutom gör den förmodligen något mer kanske 205km/h efter vad man läst om testerna med denna bil, många ser 215km/h mätarfart på rakorna med sina (säger inget ioförsig), och jag vet att 232km/h kom min kompis upp till vid 6800rpm på 5an vid nerförsbacke. Att en 16v kadett skulle bli slaget av en 318is (rakt fram) låter tyvärr som ett skämt, de går väldigt bra och en sund 325E30 kan få problem mot en sådan (0-100=7.9, toppfart 222km/h), de 150hk de har skjuter på riktigt bra, faktiskt synd med felhjulsdrift samt den dassiga kvaliteten främst mot rost. |
|
|
Jag får väl leta upp en annan GSI nästa gång då.. ;) Om jag ens orkar bry mig! för det är ju på bana som bilen visar upp sina riktiga ljuspunkter och brister samtidigt som det är lagligt. Så vi ses kanske i sommar!? Ha de! /Joel |
|
| Befängt att ens påstå att en original 318is e30 skulle spöa en kadett gsi 16v.. Har själv haft en 318is, och har nu en 325 e36 och från start är det inget problem mot en kadett gsi, men 10-100 är han inte särskilt många meter bakom mig om man kör rullande start... och då har jag ändå 325:n. 318is:n hade inte haft en suck. | |
| Är det ingen som verkligen kört sin 318is mot kadett GSI 8v, tråden kan inte bara sluta här ju :-( | |
| Jag har för mig att jag läste att 318iS får något "missvisande" siffror 0-100 pga att man måste lägga in trean, vilket kostar några tiondelar extra, alldeles innan man kommer upp i 100 km/h. | |
| hm ,men det är ganska vanligt förekommande och inte specifikt just 318isE30, tror nog ingen av BMWs 4cylindriga motorer har den utväxlingen så bilarna gör 100 på 2an, inte heller alla av 6orna. Jag vill minnas att tex 520E28 inte heller presterade 100 på 2an, utan man fick bästa acceleration när man växlade till 3an vid 95km/h. | |
| Förövrigt lider Lamborghini Diablo av det problemet att man måste växla till 2an vid 95km/h, annars skulle man synnerligen lätt nå 0-100 under 4sekunder. | |
|
Hej, Jag hade en 318is-88 (113hk) en gång i tiden. Jag lånade en makapär (av en granne som aktivt tävlar på strippen) som mätte 0-100km/h själv med hjälp av en kvicksilver sensor? vad nu som fanns i den mer exakt kommer jag inte ihåg men den monterades iallafall på vindrutan och riktades horizontalt. Den kännde själv av när bilen började röra på sig och när den kommit upp i 100km/h, fråga mig inte hur. Sen körde jag 0-100 tre ggr för att jämna ut eventuell felvisning samt förarmistag. Fick följande resultat (om jag inte minns fel) 9,7s 10,3s 9,4s. Medelvärdet av det blir: 9,8s. Rejsade också mot en kadett gsi 8v på en motorväg men fick tyvärr pisk, ordentligt med pisk. m.v.h Kalle |
|
|
Brunofarare G tech låter det som? hmm inge dåliga tider där.. hur mkt ska den göra fabrikssiffror? den tid du fick e juh som "riktiga" Is ska göra |
|
| Där har vi ganska pålitliga siffror som intygar att en 318is (136hk) E30 lär lugnt prestera 0-100km/h på omkring 9sekunder, en kadett GSI 8v lär bli slagen i alla intervall av en sådan, men det kommer nog aldrig att handla om några stora marginaler. | |
|
Körde 0-100 enligt mätaren idag och bra start på 7,62 och mätte med stoppur, nu är det chip i den och då når jag 100 på 2:an innan gjorde den 90 tror jag, där tjänar med lite tid oxå..... Vet ej hur jag lyckades men körde som sagt denna tid..... Är en 318is -90 Banåka Tokig!! |
|
| Jag vet iaf av egen praktisk erfarenhet (har kört alla 3 bilarna på samma sträcka flera gånger) att min 318is -90 är en hårsmån snabbare i intervallet 70-145 km/h än både Golf VR6 -92 (eller 93, osäker) och Saab 9-5 2.3t 185hk-varianten. Sen om det säger så mycket om duellen mot Kadetten är ju en annan sak .. men kan vara trevligt för oss is-piloter att veta, som kuriosa om inte annat :). | |
|
DeWa, verkar som om din bil går lite för bra, alla dessa bilar du räknat upp är snabbare än kadett 8v, ioförsig är det tunga bilar som inte gör sig rätt mellan 70-145km/h, medan kadetten är lätt bil (som E30 318is) och därför kanske står sig bättre, men endå. Jag tycker att det verkar nästan overkligt att du skulle vara snabbare än Golf Vr6 o 9-5 2.3t??? |
|
|
Du är välkommen hit att se det med egna ögon, vet inte hur jag annars ska kunna bevisa det. Dock kan det ju nämnas att detta är enda intervallet jag är snabbare, i alla andra övningar får jag stryk men just upp för denna backen tar jag dom andra 2 bilarna. PS: Kanske det beror på att jag häller i en halvliter lacknafta + 2-takts olja (50/50) i tanken varje gång jag tankar fullt, håller spridarna rena och fina .. ;););). |
|
|
hade själv en 318is som första bil, super fin -90. blev från körd av polarens 325 -87 fast han hade trasig bakaxel, så 9.9 sec på 0-100 stämmer, livet är hårt. sålde bilen efter det förresten. Live your dream, fuck the mainstreem. |
|
|
Men herregud, tror ni era is:r är raketer? Sluta svamla, om ni tror en original is kan göra 0-100 på 7.6 sek vad skulle inte en 325:a göra det på? 5 sek? Har själv haft en 318is och jag vet att den är pigg, men att komma under 9 sek me originalbil... glöm det.. Och det är bara befängt att tro att den spöar vr6:r och kadett gsi 16v. Den är verkligen inte så särskilt snabb rakt fram. |
|
|
DeWa: Kan du klocka 70-145 km/h manuellt med stoppur? Och även typ 100-160 km/h om du har lust. Eller vilka intervaller du nu känner för. Jag e lite nyfiken :) Då kan jag jämföra lite mer min RC som ska gå ungefär som en VR6:a :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.