|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
om jag mins rätt så frågade jag dem inte så länge sedan om fälgarna och dem sa att modellen hade utgått ur sortimentet. |
|
|
Jag har massvis med erfarenhet av vad för stora fälgar gör med vägegenskaperna på bilen (Opel Kadett Gsi med 17", Honda Civic med 17" osv. osv.) Det är inte särskilt roligt i längden, men jag kan hålla med om att 18"-fälgar och en del 19"-fälgar (inte många) gör sig riktigt bra utseendemässigt på Z3:an. Jag valde dock att gå på moderata 17"-fälgar till min bil. Köp hellre ett par riktigt bra 17"-fälgar än en billig uppsättning 19"-are, då får du lite ofjädrad vikt på hjulupphängningarna, bättre vägkänsla och bromsar som håller måttet. Kör själv med smidda BBS splitfälgar. Satsa på kvalitet, då är risken mindre att du ångrar dig. Mvh Henrik |
|
|
Hello all, Jag är också i fälgköpartagen till min Z3 Roadster, ni som kör/har testat 19-tummare, fungerar det bra utöver att bilens gång blir stötigare? Behöver ingrepp göras för att bredda skärmar osv? Cheers / Fred |
|
|
Z-up: Förszt av allt, välkommer till forumet och Z-flocken. Bredden har ju inget med diametern på fälgarna att göra. Tar Du samma bredd som orginal och samma ET och anpassar profilen för rätt omkrets blir det ju exakt samma ytterformat på hjulet. Dessutom så finns det en hel del plats om man vill ha bredare fälgar, 20mm utåt och ungefär lika mycket inåt går att bredda innan något tar i eller sticker ut. En del har haft problem med större fälgar som har gett mer spårighet, men det torde knappast ha något med diametern att göra utan snarare bredden på fälgarna och annan spårvid pga annat ET. Ett däck i lägre profil kanske inte är lika följsamt men jag tror inte det påverkar nämnvärt, man får istället direktare styrning. Z3'orna är väldigt känsliga för spårighet och framvagnen måste justeras titt som tätt... Du kommer väl på träffarna i sommar? Första den 1 maj kl 12.00 på Brostugan, för att starta säsongen. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Vad i h***vete är Z3 coupe roadster för sorts bil???? ;-) |
|
|
Beppo: Det är den nya varianten!! Man tar en sågklinga och springer att varv runt Coupén, sedan hämtar man svetsen när det börjar regna.. :-) /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
måste bara kolla om Luis påstående: är det original BMW M R/C fälgen i 17" som utgick från sortimentet eller bara kopiorna hos Molway? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
| Molway säljer ju nästan uteslutande replicafälgar så det är med 99% säkerhet en kopia. | |
|
Caspar: Du som är fälg xperten på forumet! Har du räknat nått på 18" i fram & 19" i bak? Märkte du någon skillnad på vägegenskaperna / spårighet när du monterade dina spacers? Z MMM Coupe |
|
|
Borde väl funka med 18 fram och 19 tum bak, men det ser antagligen för atskigt ut så det blir massa gummi fram och pyttelite bak (lite överdrivet). 245/35-18 på 8,5" fram med orginal ET och 295/25-19 på 10,5" bak också med orginal ET skulle ju funka. Diametern på hjulen blir då 628,7mm resp 630,1mm med samma överhäng i sidled som orginal har fram. Spårvidden blir ju densamma som orginal pga samma ET.. Ganska maxat!! Fast jag skulle nog hellre välja 245/30-19 fram i så fall. Orginal hjulens diameter är 634,3mm resp 627,8mm Skillnaden i spårghet med spacers är så marginel att jag inte störs av den, sidostabiliteten blir dessutom bättre i kurvorna så det uppväger mer än väl. Dock tror jag att det kan bli större försämring om man tar olika brada spacers fram/bak. /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Tackar & bockar! Z MMM Coupe |
|
|
Jag har 8,5x19 fram och 11x19 bak. Det går kanon. Inga ingrepp på skärmar och fälgarna går innanför skärmkanterna. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen Länk |
|
|
PAtrik, har du bilder? Har du valsat skärmarna eller kom dem in utan problem? P.s Caspar: med tanke på vår samtal om dina G-power skärmar så tänk på Patriks kloka motto "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset" :-) ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Jo jag har bilder men inget upplagt.Skickar på mailen. "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Patrik: kan du skicka bilder till mig med? // Doggeli |
|
|
Z3c: Precis!! Inte behöver jag såga upp flyglarna... Blir bara skitigt.. Patrik: Maila mig så kan jag slänga upp bilderna. /Caspar Z-träff 1 maj Länk |
|
|
Caspar,Doggeli och Z3c 4 ever: Har mailat er flera ggr. Men det j***as. Skicka mig ett mail så svarar jag på det få se om det fungerar bättre "Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen |
|
|
Nice! MH-GTR vinge? ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.