|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Äntligen har jag blivit ägare till en Z3 Coupé 3.0. Har sugit på denna karamellen ett par år och fick äntligen till det efter en lång Audi period. Jag säger bara motor motor och motor. 3.0 måste vara den bästa BMW byggt någonsin... Relativt billig i drift och har ett underbart bett. Nu till saken. Måste ha lite fina fälgar och däck och undrar då vad ni som har erfarenhet rekomenderar? Är det optimalt med 225/45-18 fram och 245/40-18 bak eller skall det vara 19" eller kanske 17". ... ska kanske byta användarnamn :) Mvh Fidde | |
| åker på 18" 225/40 fram , 265/35 bak | |
|
Gratulerar till en kanonbil! Var hittade du den? 3.0 Coupé är inte helt vanliga. Egen import? Jag kör för övrigt på orginal 17" (225/45, 245/40) så antar att du har det som standard på sommardäcken eller fick du 16"? |
|
|
Tack, är kanonnöjd. Jag har köpt en sv-såld vagn. Verkar inte krylla av dom. Vet inte exakt hur många det finns men en vild gissning är max 20 st. Tyvärr är det 16" original och det blir man ju inte upphettsad av precis. Tycker att original 17" är snyggt men det är inte så lätt att hitta. Är det någon som vet om det finns kopior eller matzz kanske skall sälja sina :) |
|
|
Tyvärr tt00. Har inga planer på att sälja sommarfälgarna ;) Det är ju dit man längtar, att få montera dem... 16" passar bra med vinterdäck (om du hade tänkt att använda den vintertid förstås..) bevaka säljsidan. du kan ha samma fälgar som E36 och e46(tror jag) så nåt hittar du säkert.. |
|
| 19" är fett! | |
|
19" är alldeles för stort på en Z3, tycker jag. Ibland har jag t.o.m. funderingar på att byta mina 18" mot 17" Jag åker med 225/40 18" fram och 265/35 18" bak, egentligen ger 255/35 bättre likhet i rullomkrets, men då jag har ganska breda fälgar ville jag gå upp till 265. Har sett flera som kör 235/40 18" fram och 265/35 18". 225/45 och 245/40 ger visserligen lika rullomkrets men blir väl svullet på 18" fälgar, du får en skillnad i rullomkrets på 8cm mot orginal vilket inte är godkänt, och ger en kraftig missvisning på hastigheten. Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color. |
|
|
jag åker 19" nu. 215 35:or det är stötigt! Evt sätter jag på ett par 20"are men ändå så känker jag tillbaka på att har vanliga 17" då bilen mår och går bäst! Fast jag är mycket för snyggt går först. Även om det ha vissa bieffekter.. "Snabbt ska de gå,, annars får de´va" |
|
|
kör för tillfället på 225x40x18/255x35x18 som sitter på 9" respektive 10" fälg med ET 35. det är lite "tysk stuck" på framhjul pga av den bredda fälgen, det skulle ha suttit 235 minst där. Men jag köpte dem tillsammans med fälgarna så det fick sitta kvar. Men nu är däclen slut och ska byttas till 235 när nya däck köps in samtidigt som bak ska ökas till 265... ____ Supercharger: Less stressful, more exhilarating! |
|
|
Gattis till 3.0:an. Själv är jag är numer helt inne på en Z3 2.8. Spanar marknaden efter objekt till sommaren... 18" tycker jag ser väldigt bra ut. 17" ser lite fisigt ut medan 19" förstör "karosslinjerna" *arbetsskada* ;-) Om vi sammanställer 18" - Vilka dimensioner ligger närmst originalets omkrets? - Fram -vs- bak. Vilka dimensioner är att föredra? (både för däck och fälg). Alltså inget tysk-stuk med 8,5" fälg med 205-däck (om ni vet vad jag menar) ...och visst är det snyggast med bred fälgkant istället för platt fälg ut till kanten :) /Joel www.ClioSport.nu |
|
|
tt00: Grattis till köpet och välkommen till Z3 klubben. Som du ser så får många olika råd av alla ägare. Själv har jag rullat på 17” sedan jag köpte bilen men i sommar blir det 19” med 235 fram & 275 bak. ---- M Coupe is the weirdest thing you've ever seen. |
|
|
Håller med om att en fet fälgkant är läckert, är själv inne på dessa (4-tums "läpp"), med 35K ex däck svider för mycket just nu... För att efterlikna orginal 17" (på M bilar) så ger dimensionerna 225/40-18 resp 245/35-18 näst intill exakt samma rullomkrets. För att få samma rullomkrets fram & bak får Du dock antingen gå ner till 215/40-18 fram eller öka till 255/35-18 bak. Fredrik: Det är inte samma rullomkrets på orginalen. Det skiljer 20mm totalt mellan fram & bak på 225/45-17 och 245/40-17. Samma trix som på 18" i exemplet ovan (alltså öka till 255 alt minska till 215) ger nästan exakt samma rullomkrets. Dessutom får man då samma överhäng på däcken vs fälgarna.. Fattar inte varför BMW valde den udda kombination de gjorde, bakhjulet är mindre än fram, ser fel ut.. Ja, jag har givetvis 255/40-17 bak till 225/45-17 fram!! :-) Fredrik /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Glömde länken till favoritfälgarna.. Länk /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
Caspar: dom är nice! ---- M Coupe is the weirdest thing you've ever seen. |
|
|
Personligen tycker jag att 17" är snyggast på en Z3. Större så börjar det likna "colaburk med eltejp på". Caspar: Riktigt snygga!! Säkert nästan gratis åxå? :-) Man är inte paranoid om de verkligen är ute efter en. |
|
|
IQ=pi: snyggt exempel.... hahaha. Visst är 17" snygga på en Z3 men jag tycker att 19" gör sig fint med Länk ---- M Coupe is the weirdest thing you've ever seen. |
|
|
IQ=pi: Jodå, skitbilliga.. 35K direkt från tillverkaren.. 17 är kanske mer klassiskt, men 19" är bra läckert.. Det finns Z3'o rmed 20" också så... /Caspar Bilen: Länk Hemsa: Länk |
|
|
M roadster/coupe original 17 fälgar passar bäst!! har haft funderingar i början på 19" men om man tar bort M fälgarna tappar bilen identitet!! |
|
|
Gillar också original M modellen, finns i 18" variant som kopia hos en holländsk firma. Jag har dock ej vågat mig på att köpa, vill ju gärna att dom inte ska vara allt för tunga och helst inga problem att balansera heller. Inte helt lätt att reklamera med sådana avstånd.... Mats |
|
|
...eller kan du ju köpa dom i sverige, på www.molway.com som för övrigt även har gräsligt bra pris på ostar =) Ny hemsa, i betastadie: Länk |
|
|
328-johan: Har Molway 18"? Enkelt att handla på nära håll, isåfall... Jag hittade bara 17" förra våren när jag sökte kopia på original-M och dessutom någon var den någon form av chrome-variant. Jag hittade inte ens den i 17" nu när jag tittade in i deras utbud. Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.