AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.586

vad tror ni om Fiat 126 -75 plus BMW motor?

Sida 2 av 2
Inte för att vara tråkig här nu, men vore det inte lättare om du tar din vinterbil och gör i ordning till våren.
En M10-motor med en bra gjord turbokonvertering är säkert kul som f-n i en E30.
Även om bilen är rostig är det säkert 100 ggr. mindre jobb än Fiat-projektet.
Fick för mig att du hade en 318 -85 där ett tag, 320 var det ju.
Då får du ju en besiktningsmotor över om du skaffar en M10...
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
ni har en poäng där...men hur orginellt är det då? är ju ingen konst att stoppa ner en bmwmotor i en BWM ;) heheh

///JOhan
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Jag har haft, och har fortfarande, ett antal Fiat 850 som är uppbyggda i stort sett som 126an.

-Framvagnen är uppbyggd med tvärställd bladfjäder, du lär inte få plats med nån motor mellan den och motorhuven. Bäst vore isf att bygga om med Macpherson-upphängning.
-Hjulhusen tar redan det mesta av fot/benutrymmet fram. Framsätena får måste du nog flytta bak en minst halvmeter eller så för att få plats med modifikation av torpedväggen.
-Nån kardantunnel att tala om finns inte, bara en liten upphöjning för växelspak o handbroms.

Ska du bygga på denna bil, vore det minst 10 ggr lättare att lyfta ut svansmotorn till förmån för nån motor/växellåda från en framhjulsdriven bil, precis som nån skrev här tidigare. Lite "mittmotorstuk".. så behöver du inte röra framvagnen alls.
Da
74
Daniel.B
E91 320D Pendlarpråm
Vi har en hyffsad 126:a i garaget som så småningom skall få en omgång. Troligen med UNO turbo grejer och motor i häcken. Ombyggd framvagn så den går att köra med står också på önskelistan, helbur osv osv.

Om du ska ha BMW grejer i den så rekomenderar jag en mittmotor-princip med kanske en M20 2,7 liters konvertering + en VW busslåda/klump. Vet inte om det räcker till platsen då man helst vill ha motorn avskärmad från förarutrymmet.
Annars en turbomatat M10 i samma koncept. Garanterat plats.

Våldtar med turbo.
126:an är en väldigt liten bil.. Det blir nog trångt med längsmonterad motor i häcken på den..
Da
74
Daniel.B
E91 320D Pendlarpråm
Det går om man inte är rädd för att kapa en hel del i bilen. Givetvis blir man utan allt bakom stolarna.
3.
20
3.0csi
Bmw 3.0 csi -73
Varför inte stoppa in en blackbird eller hayabusa motor, liten och smidig. Problemet blir och fixa en bakaxel. Fördelen är att motorn är lätt och har mycket hk, sekventiel låda får man på köpet. Och räcker inte kraften så finns det massor med turbokit till dom motorerna, backväxel finns från t.e.x .quaife eller andra tillverkare. Kolla in hur dom gör på super7 kopiorna.

/Johan
Da
74
Daniel.B
E91 320D Pendlarpråm
Det vore ultimat, finns ju hästar så det räcker i en bågemotor.
Och vad gäller backväxel så är det en besiktningsfråga ju, en jänkestartmotor och ett ordentligt svarvat svänghjul så har man en back som gott och väl täcker behovet..
Da
74
Daniel.B
E91 320D Pendlarpråm
A just det, glömde lägga in detta i tråden. Men kanske har vi spårat lite långt ifrån bmw nu väl?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
En rejäl MC motor är nog ett bra alternativ. 1300 hayabusa tex..
kedjedrift till en stel bakaxel. Lätt motor och hög effekt. Enklare installation.

På 80-talet hade jag en 1300cc 6-cylindrig Kawamotor och en gammal Fiat 600 som jag tänkte para. Tyvärr var den för rostig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.