AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.584

vad tror ni om Fiat 126 -75 plus BMW motor?

Sida 1 av 2
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Har ni några synpunkter? skulle det gå att fixa tror ni? :) Självklart kommer jag då att förstärka hela chassiet så att det inte vrider sig, byta bromsar å dyligt så att allt matchar! Är säkert framhjulsdrift på fiaten men det kan man ju bygga om...Är inte det minsta rädda att sätta kapen i något å sen svetsa lite ;)
KOrta kardan och drivaxlar lite, och bygga in topedväggen lite längre in i bilen...vad tycker ni? Det bästa är ju att den kommer i genom besiktningen lätt som en plätt med turbomotor sen.

///JOhan
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
glömde lägga in en bild på fiaten :-D

Länk

///JOhan
När du är klar med torpedväggen och kardantunneln kommer varken du eller ett ev. värmepaket få plats i bilen är jag rädd!
Kardanen behöver du nog inte korta, räcker nog med en hardyskiva mellan medbringarna på låda och diffklump :-) :-)
Ombyggt fordon: 15kW per 100kg.....
Vad väger Fiaten? 600kg?
De är väl bakhjuldrivna från början? Motorn sitter bak iaf.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har meckat med en sån, en förtäckttäckt åkklippare:)) 26 hkr 2 cylindrig har jag för mig, vipparmsbultarna kröp ur toppen lite kucklande vad det.
Stylingtips :Länk

På 80 talet hade vi polska studenter som sommarjobbade , de åkte 5 pers i en sådan t-o.r Polen.

///MVH Hasso
Länk
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
är motorn bak? jaha, men jag tänkte sätta den fram ändå... Det där med kraft/vikt det skiter man i eftersom man har en utbytes motor till den...ska bara ha den att busa i tänkte jag så komfort å sånt får stryka på foten
Hur i helsike kan man åka 5 pers till polen i en sån?!? HAhahaha

///JOhan
En bagge-drivlina med turbo och ett par groteska skärmbreddare bak borde bli åka av?
Men krocka inte med nåt, de blir inge bra...
Har hört nån historia om att de kan skjuta stiften ur toppen med gänga och allt om man kör hårt :-) :-)
Eller så va de 500:an som brukade göra det.
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
man bygger ju rörchassie till den å racestoalr med 4punktsbälte...då sitterman lite säkrare iaf
Men som sagt...det är nog inte roligt att frontalkrocka med en lastbil me den iaf!

///JOhan
På plussidan är ju att du knappast hinner känna nåt!
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
man skjuter nog inte ur stiften om man inte kör med orginal motorn...Tänkte ju BMW motor storlek jättestor m30 eller nå.
ta en gammal e34 å ha som ta-delar-ifrån-bil, det måste ju räcka med tankte på den låga vikt som fiaten kommer att få. med tanke på bromsar å fjädring m.m

///JOhan
Tror du inte att en M10 är lite mer realistiskt ändå?
M30 är allt en jävligt lång motor för en Fiat 126.
518-prylar är biffiga som f-n jämfört med 126:an
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Hmmm, jo kanske är lite lång M30:in...men hur mycket kortare är M10:an då? kan ju inte handla om mer än 20 cm eller nå sånt tycker man. tar allt från en E34 520 då...borde bli bra de tycker jag

///JOhan
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Den är 1/3 kortare.

För många år sen hade jag en polare som var 202 cm lång, han köpte en 126a och kastade ut förarstolen, lag en soffkudde mot baksätets ryggstöd, förlängde ratten ca 10 cm, sen körde han.

Så stror är den !!
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Ja, men baksätet ska ju ut ändå. så man kan flytta torpedväggen en hel del efetrsom jag bara är ca 180
:-D kul, kul, då funkar det bar med stro motior

///JOhan
em
339
emhå
525i -88
Har en polare som byggt en sån med en toktrimmad legacy turbosnurra över bakhjulen... Spinner med hjullyft men går inte fortare för det... helt okörbar...=)
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
m42 skulle nog sitta fint i den :)
Den där bilen är bakhjusdriven och har motorn bak. Det enklaste vore nog att ta hela drivpaketet (motor+låda) från nån FWD-bil.

Tex en Honda CRX eller nåt.
JO
236
JOhan_e28
M528/35 -86
320 -85
Jooo, den har ju motorn bak och driver på bakhjulen, men jga tänkte ändå att man kunde sätta motorn fram, med en hel del modifikationer dock ;) finns det i överhuvudtaget en kardantunnel på den? våran audi har det fast att den är framhjulsdriven...fast det ju bero på att de 4hjulsdrivna byggs på samma chassie...kanske.

///JOhan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.