AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.081

Vibrationer bakifrån

Sida 2 av 2
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
I en gammal tråd från våren 2002 om dessa "svårdiagnostiserade" vibrationer nämner man växellådans utgående lagring som en orsak. Tydligen skall dessa ZF 5HP 30 ha dåliga lager på den utgående axeln.
Jag hittade detta inlägg då Jag hade precis detta problemet med min 540 -93, vibrationerna "durrandet" fanns där mer eller mindre hela tiden Jag hade bilen (i 6 år). Först var det mest vid några specifika hastigheter, men mot slutet jämt över hela registret.
Får se hur länge min 750 klarar sig, med samma låda så kommer väl felet förr eller senare.

/Stefan
jo
429
joblock
740iA -92 (E32)
750iA -96 (E38)
328i -00 (E46)
MB 500SL -04

Otto:

Intressant info om lagret, har inte hört om det tidigare. Kan någon bekräfta att det stämmer?
Har haft dessa vibrationer på min E32 ända sedan jag köpte den och har bytt alla kuddar, hela kardanen inkl- hardy mm. men det har aldrig försvunnit helt.
Var senast inne på alignment som det står om i Bentley men har inte orkat ta tag i det.

## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ##

/Lasse
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Boonie....

Du måste plocka bort hela de 56kg tunga avgassystemet!!!
Bultarna i skarven grenrör/avgassystem brukar sitta utav H...te!.
Jag fick skära bort mina.

Känns jävligt gött när det är gjort!.... ett tips...byt stödlagret när du ändå plockat bort systemet.

Mvh
Skalman
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
bmwa;
Jag hade samma problem som du beskriver med en ny hardyskiva.
Trots allt bara nån gång då och då, men...
Tog med mig en slipad verkstadskille från BMW Kristianstad på en åktur;
Naturligtvis var det lögn i härjedalen att få fram fenomenet, men han rekommenderade vxl-låds-olje-byte.
Jag tog in bilen till honom och fick vxllådsolja och bakvxlolja bytt (lifetime-oljor). Kostade inga större pengar, men har aldrig nånsin haft tillstymmelse till detta fenomen igen. Frestar bilen med 2 km-turer vardagligt, riktiga långkörningar på semestern (1000 mil på 4 veckor) och på helgerna.

Killen kirrade problemet utan att få uppleva det själv.

..............Så ett tips kan vara att vara ärlig och säga vad/allt som felar o vad det kan bero på till en rep som vet vad det gäller? Om han vill engagera sig.
Jag tror att dina problem är mindre än vad Du tror. Och visst; Hardyskivan kostar 800 spänn, så är det den kommer du inte att bli fattig.

/S
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.