AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.118

Hjälp, min 530i -89 startar inte, den är "död"

Sida 2 av 2
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Hallåj!
Jag ställer mig tveksam till om det går att ta vilket batteri som helst bara för att det är 12 v spänning. Det behövs lite "pulver" i batteriet oxo. BWM 530 89 behöver nog minst 65-70 a/h för att orka dra igång. Visst är det riktigt att för låg spänning gör att selinoden inte hoppar ut.
Jag blev tvungen att byta batteri förra veckan, då den uppträtt på samma vis som din, men bara en gång. Tänkte direkt att detta vill jag inte vara med om när det är
-15* och bilen inte startar pga batteriet.
88a/h 12v... Mycket flås:-)
Lycka till!

dr
27
drutten666
540i -97 (E39)
du har nog rätt Blackbetty...tittade på batteriet från volvon 12V/55ah tror jag det var...sen tittade jag på det i bmw...12V/85ah!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ah-talet är bara ett mått på hur länge batteriet kan leverera 12V!

Är batteriet fulladdat räcker det säkert med ett MC-batteri på 12Ah för att starta en bilmotor (en gång i alla fall!).

Ett 55Ah-batter räcker gott och väl till för att starta din bil om batteriet är något sånär fulladdat! (ca 13,5V obelastat)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
De flesta bärbara hjälpstartare har ett batteri på 17Ah, och de funkar. Som Johan säger, det går bra, men inte så många gånger, vilket inte är meningen heller, innan man måste ladda upp igen.

FP
dr
27
drutten666
540i -97 (E39)
fick domen på batteriet! Det var 3 "celler" (vad nu det är) som var kaputt...dom trodde att det förmodligen blivit överladdat eller vad han sa, någon gång. Köpte ett nytt fint istället. så nu startar den på en microsekund...;-)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ante mig nästan! ;o)

Väldigt ofta är det just batteriet som är kaputt eller dåligt laddat om bilen inte vill starta trots att lysena mm. lyser hur fint som helst.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Hej.
Jag vill påstå att ett MC batteri skulle sucka på en gång om man försökte dra i gång en bil motor. Spänningen i batteriet sjunker som framfab gjorde en gång på börsen. Möjligtvis skulle ett 55 a/h funka.
Visa användare
20
Blackbetty
m535 - 86
325i Cabrio - 94
MB 200 kompressor - 05
Hej.
Jag vill påstå att ett MC batteri skulle sucka på en gång om man försökte dra i gång en bil motor. Spänningen i batteriet sjunker som framfab gjorde en gång på börsen. Möjligtvis skulle ett 55 a/h funka.
Flera parametrar spelar in. Bevisligen funkar mindre batterier för motorstart, jag har själv använr t.ex 17Ah några gånger. Det har t.ex att göra med om bilens ordinarie batteri har alla celler friska. Om t.ex 3 celler är kortslutna (knappast troligt) så skulle endast 6V återstå. Detta syns bevisligen på lyse mm. Om man då hänger på yttre hjälpstart så skulle en mycket hög ström rusa in i batteriet, det skulle inte räcka till start dessutom osv.
En "normal" motorstart förbrukar långt under 1 Ah, dvs 150-300A under någon sekund, inga probs för ett friskt MC-batteri eller ett slutet 17Ah batteri osv.

FP
Liten batteriskola:
Länk
En bra guide som dessutom "avdramatiserar" bruket av t.ex Optima (motsv Maxxima). Tyvärr har inte Tudor nån tillverkning kvar i Sverige, allt görs av Exide.

FP
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Hmm

Har ett liknande problem, laddade batteriet fullt för 10 dagar sedan efter att summern för låg laddning beepat vid start.

I morse startade bilen utan problem, körde 2 mil och parkerade utomhus i c.a en timme. När jag sedan skulle starta var den helt död med symptom som ovan.

Fick hjälp med startkablar körde 5km, stod c.a en timme och startade sedan utan problem ...

Detta har hänt förut. För c.a en månad sedan.

En annan observation var att larmet gick igång när jag låste bilen vid laddning. Lampor blinkade ej, men larmsirénen tjöt ..

Var skall man börja rota? Batteriet är tämligen nytt.

"Din Koskenkorva i etern"
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Halva inlägget föll bort.

När jag skulle få starthjälp så kopplade vi först (eftersom jag hade nosen utåt:)

Min + till hans +
Mitt chassi till hans -

Inget resultat
vi baxade ut min BMW och kopplade via bagaget:
Min + till hans +
Mitt - till hans chassi

Nu gick det bättre. Min fråga

a. borde det inte ha funkat redan vid scenario 1?
b. om så, då misstänker jag att problemet är dålig jord för batteriet?

eller, vad säger experterna?

"Din Koskenkorva i etern"
Det borde funkat vid koppling enligt p.1. Dålig kontakt kanske, oturligt valda jordpunkter?
Det kan bero på dåliga anslutningar på batteriets plussida eller vid startmotorn, men också på minussidan, isf bak vid batteriet. Dåligt åtdragna förbindningar brukar vara vanligast orsak. Man kan nog inte utesluta ett defekt batteri heller.

FP
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Ja vad göra??

En gång i veckan så står man där med tomt batteri, trodde att det var batteriet. Men har nu provat med 2st olika batterier och det är samma
sak, fast tätare och tätare tycker jag.

Satte amperemätaren i serie med minuspolen och den visar 0.15-0.16A
Jag har draigit säkring efter säkring i handskfacket resp. bagaget med ingen
reaktion. Vågar man sig på fler tester? Var?

Har mätt spänningen över batteriet med motorn på och den visar alltid 14.15-14.18V. Ändock inträffade följande:

Efter 12 mils sträckkörning i 100km/h så startade den inte utan startkablar efter kort paus (30 minuter).

Körde 15 mil till, tog bort minuspolen över natten och laddade. Batteriet verkar ta emot laddning med extern laddare. Bilen startar piggt på morgonen.

Körde sedan hemåt, efter c.a 20 mil så skulle jag göra en omkörning, gasade på. Då började föerst ABS lampan lysa, bilen hickade till och gick in i Safe Mode dvs MotorNotProgramm ...

Det känns som om den inte laddar trots att 14.16 V på mätaren ..

Jag har provat 2 st olika batterier de senaste veckorna och resultatet tycks vara det samma (båda batterierna tämligen nya).

Vad säger oraklen?
Man måste konstatera om det är full spänning på bilens elsystem, även under startmomentet. Om det är så, genom att t.ex innebelysningen knappast tappar i styrka när man vrider på nyckeln, så ligger felet i startmotor och/eller solenoid.
Om det finns spänning men den sjunker mycket och startmotorn bara hackar så ligger felet i antingen i batteriet, eller möjligen i lösa anslutningar osv.
Att två batterier skulle fela låter långsökt men mycket pekar på detta, möjligen i kombination med att laddningen lägger av efter en tids körning. Fast friskt batteri håller bilen igång en bra stund.

FP
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Mmm,
Färddatorns programmeringsminne och trippmätaren är nollade efter misslyckade starförsök.

Ett annat aber är att det är så dött att bakluckan inte går att öppna och starthjälp på momangen via uttagen under motorhuven är lönlösa. Det enda som går, är att koppla direkt på batteriet i skuffen.

Batteriet sitten fast anslutet, stenhårt.

Om funktionerna i bilen blir nollställda så verkar ju spänningen varit nere på noll, antingen beroende på tomt batteri eller anslutningar på vägen enligt nedanstående.
Batteriets plus går till anslutningen på solenoiden (startmotorn), där också starthjälpsanslutningen och generatorn ansluter. Ev. grenskarvas starthjälpsanslutningen till batterikabeln innan anslutningen till solenoiden på vissa bilar. Övriga delar av bilens elsystem utgår på egen kabelstam från batteriets plus på t.ex E39 medan andra modeller utgår från ovanstående anslutning på solenoiden. Eftersom inte starthjälp på den speciella anslutningen framme i motorrummet tycks funka så verkar det vara nåt skumt med ovanstående anslutningspunkter, att batteriets kablar sitter bra är OK, men det finns kanske anledning att kolla t.ex anslutningen (oftast en M8-bult) på solenoiden.

FP
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Tjaa,
Ännu en 40 milafärd nu med annat batteri, och bilen startar inte morgonen efter. Får nog lämna in den, går bet på detta ...
Mätte ändock ev tjuvströmmar, det ligger på 0.16A-0.15A och har dragit alla säkringar i handskfack och baklucka utan att något hände.

Innan långfärden gorde jag c.a 30 starter och 30 körningar på mellan 5-20km under 11 dagar utan att tömma batteriet, åtminstone såpass att den inte startade. Men efter långturen var det dags igen ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.