AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.318

vänta på nya 3-serien eller inte?

Sida 1 av 2
fr
57
fredwal
118d, -08
funderar på en ny 320i 170hk grundpris 278'. Läge att inhandla den eller är det bättre att avvakta nya 320i med sämre motor men något lägre pris?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Sälj din gamla innan den nya kommit sen köp den nya. 320i 150hk 237.000kr leverans i okt/nov. 325i 218hk 290.000kr.
Asken
Hej och välkommen :)

Om du har en specifikt satt budget så kanske du gör bättre i att köpa en utgående E46 till rabbaterat pris, jag vill ju gärna ha en minst sexcylindrig motor i en BMW, och 2,2-litersmotorn är trevlig i E46!

Men samtidigt så: nej... E90 kommer att vara bättre på allt, och hålla värdet bättre. Jag hade väntat, och köpt en 320d, eller sparat ännu ett tag och klippt till på en 325i!

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
fr
57
fredwal
118d, -08
håller med om att en 6a inte är fel, motorn i den nya 320i blir en uppiffad variant av den sega saken jag har nu. Med 325i blir priset 290+55=345' med nuvarande pris på extrautr. De säljer ut nuv 3-serie med 0 kr för komfortpaketet, vilket säkert kommer att kosta på E90.
du gör som du själv vill men e46 kopper tappa marknadsvärde rätt mkt efter lanseringen men gå efter din buget som sagt. kanske inte mkt till hjälp :)

- Livet är som en berg o dalbana
zi
16
zige
BMW 330 ci
Hej

Jag tror att när en modell är på väg "ut" så gör man det bästa köp angånde ekonomi. Har själv precis inhandlat 330ci e46
är ekonomi och sexcyl.motor viktig tveka ej att köpa e46

Tycker du ska beställa e46.an helt klart, den håller bmw konceptet bättre. dom nya bmw karosserna ser knappt ut som bmw längre:( vilket är synd.. snart ser alla bilar likadana ut...

Johanna
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Köp min 323-E46 för lägre pris:) Skämt å sido, beställ E46:an. Att äga en BMW med bara 4 Cylindrar känns inte rätt:)

------
Länk
Länk
SpineKracker
Privatekonomiskt tror jag absolut det är bättre att vänta på nya 3-serien, om man ser till ett lite längre tidsperskektiv dvs.

E30, för att man vill.

Mer GO än SHOW är mitt motto.
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
tror att den nya E-90:an kommer med en massa barnsjukdommar
bara att se på andra nya bilmodeller .

Medans E-46 är beprövad och så är den ju så mycket vackrare
titta bara på cupe´n och jämför med e-90:an
för du vet väl att skönhet går före ålder hehe

ds jag kan vara lite partisk eftersom jag skall beställa en E-46 cupé till våren när priserna förhoppningsvis sjunkit...
När E90 kommer så blir skillnaden i andrahandsvärde mot en motsvarande E46 ca 40.000, det är den genomsnittliga skillnaden mellan en gammal modell och en ny modell av samma årgång.

Tänk på det när du funderar på att köpa en E46, du måste alltså få ca 40.000 i rabatt för att ekonomiskt kunna jämföra dig med en E90 av smma årgång. Är skillnaden mindre kan det vara bättre att köpa den dyrare E90:n eftersom den kommer att hålla värdet bättre.

Ska du behålla bilen i 10 år är det dock bättre att köpa en E46.
Glömde att påpeka att när E90 kommer så lär det bytas in en mängd fräscha E46:or som du kan få till mycket bra pris. En begagnad E46:a från -03 eller -04 lär vara betydligt mycket billigare än en ny -05:a, då kan du förmodligen få en 330 med 2-3.000 mil på mätaren för samma pris som en ny 325.
Buspelle
Kan man leva med att inte ha det senaste, gillar designen på E46an och tänker behålla bilen ett tag så kan man säkert göra en hyggligt bra affär på att köpa en ny E46a nu. Dessutom brukar det inte vara någon hit att köpa första årsmodellen med hänsyn till barnsjukdomar m m.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
dali;...jeg holder med deg, men en E90 320i kommer beviselig ikke til å bli det samme som en E46 320i...hverken vedr. motorstyrke eller komfort...og kanskje heller ikke vedr. status. Ergo må man legge inn en ekstra faktor i regnestykket...nemlig den pris det koster å oppgradere til E90 325i...som i de fleste relasjoner er mest lik E46 320i. (les: man kan ikke sammenlikne epler og pærer). Altså...40000 (merprisen for en E90 320i eller verditapet (forlusten)) + 53000 (merprisen for en E90 325i) = 93000. Det kan derfor etter inntroduksjonen av E90 komme til å koste ca. 90000 for å oppgrader den gamle E46 320i til en modell med tilsvarende teknisk standard. Nu kommer BMW til å tjene penger...mange penger !

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Första testet bådar ju gott:
Länk
Om man gillar E90s formspråk dvs inkl den hiskeliga baken så är den säkert ett bättre kort ur andrahandsvärdes synpunkt.
Den lär ha en drös barnsjukdommar precis som alla andra nya modeller från Bmw och från övriga bilvärlden för den delen med.

Jag håller tummarna väldigt hårt att de inte gör samma designblunder aktermässigt med E90 Ci :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Är det bara jag som stör mig på att E90 har orangabinkers bak? Det sabbar ju hela rumpan på bilen!
M femman: Var har du sett detta? Det går säkert att välja kostnadsfritt hursom haver: Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Han menar nog att de är röd-oranga. Tycker inte heller det är så snyggt. Hoppas de kommer med vit blinkers också

/Johan

Min bil: Länk

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

En ny 320i 150hk 237.000kr leverans i okt/nov (!!), lite utrustning på det, låt säga 40´ med det man "måste" ha och man är uppe i priset för en 320i E46 (med betydligt roligare motor än nya 320) med m-paket och komfortpaket (värde drygt 50´).
Hade jag möjlighet skulle jag hellre vänta på nya 325:an självklart, men då pratar vi helt andra priser. Om man inte ska ha en naken 325 förstås.
Andrahandsvärdet är inte helt lätt att sia om då det handlar om den allra första utgåvan här. Betänk dom barnsjukdomar den har, samt dom uppdateringar som modellen kommer få efter ett år typ. Svårt val är det, inte helt självklart anser jag. Men det syns väl i min profil vart jag står i det valet... :)
E46 är en trevlig bil, men den är ca 7 år gammal. Som begbil är den mycket intressant, och som nybil OM man är mycket fäst vid den karossen. Det är fortfarande en bra bil och det finns trevliga paketerbjudanden. Men nej, jag hade definitivt väntat på E90. Vackrare och med nyare och mer sofistikerad teknik. Jag hävdar att baklyktorna smälter in enormt bra i helheten. Sen ang. blinkers så kommer ju säkerligen vita sådana som tillval.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.