|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter div mailande samt telsamtal+fina bilder så gjordes det en insättning på 2000:- säljarens konto för att ´låsa affären´´. Bilen det handlar om är en BMW 525ix-93 med regnr TGW178 med defekt drivlina. Fick även uppgifter på skicket i övrigt o bilen var fin motorn gick jättebra ,det fanns en liten skada på hjulhus bak,torkaren bakruta def,takluckor kärvade. Ok tänkte jag om jag kostar på bilen runt 15+inköp på 10 så ska man väl kunna få ihop en bil i bruksskick som håller o åka i ett bra tag. Så trailer bokades samt bodygard skaffades (vilket nog va bra) sen bar det iväg Gävle-Anderstorp=60mil. Väl framme så ringde jag upp första nr ,det fanns 3,telia besked nr avstängt,jaha provar dom andra utan svar,under tiden hade polarn tagit en sväng runt ett hus o hittat bilen:) trodde jag men när jag såg minen på erik så förstod jag att nån va lurt. Vred in bilen bilen på gården o mkt riktigt där stod den,går fram och presenterar mig för D*** som var mellanhanden och förövrigt ganska onykter. Nu till bilen, framhjul def det högra intryckt till fälgcentrum,ibak satt det gamla 15tum (det går inte på en ix) . Inredningen var totalslut med missfärgat skinn+ att det såg ut som ett soptipp dvs allt va skitigt tex så va vxlknoppen uppäten om det va ägaren eller en hund vete tusan. Nu till det värsta bilen går nog inte att starta säger x ,vadå säger jag ,nja nycklarna går inte i i samma veva sätter en annan snubbe på kabelsorna på batt varav larmet går igång ,vafan säger jag stäng av larmet ,varav x säger nä det går inte. Så där står bilfan o tutar och jag börjar inse att man blivit tvärlurad,jag säger åt x ,tror du på allvar att jag köper en bil som larmet går på och nycklarna inte passar till<<<<<<>>>> Rycker av kabelskon från batt och går ett varv tar upp oljeatickan o motorn är full med olja o då menar jag full,nu börjar det snurra både det ena o andra i skallen,säger åt x fram med handpenning då går han in å ringer men kommer ut tyvärr jag får inte tag på ägaren. Ser även att polarn till mig ser bekymrad ut, och i min skalle finns bara en utväg det är o dra,för det här är minst sagt skumt o aldrig att jag kan köpa denna bil. Utan att tänka allt för mycket rycker jag ur domkraften o kickar lös hjulbultarn o river av bakhjulen samtidigt som min polare redan lastar dom två som låg i skuffen,för TVÄRBLÅST tänker jag fan inte bli och hjulen har väl alla fall ett värde av 1500-1800. det ligger några påsar med hjul som var till en saab?? i bakluckan kickar under dom o släpper bilen på dom. Sen drar vi hemmåt och vi fick en trevlig pratstund om allt mellan himmel o jord. Tack till Erik min trogne bundis som alltid ställer upp. mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida | |
|
fälgarna är värda en del stålar! E34 IX har eget inpressningsdjup. tror det är 54 mot vanliga som har 20. E36 är närmast med ET 42 trist med "affären" förresten. har varit med om liknande. Automat är bekvämt men helst med V8 muller |
|
|
stod säljarens polare bara och kollade på när du tog fälgarna? |
|
|
Vet inte om du formulerat dig lite underligt men det låter ju nekligen som du stulit fälgarna :) Tråkigt att affären inte gick i lås, Jag fattar inte varför folk säger att sin bil är i finare skick än vad den egentligen är... --- Den Svarte: Länk /Chrille |
|
|
Folk försöker med det mesta.......... "De tår du trampar på idag kan ha direkt förbindelse med den rôv du är tvungen att slicka imorgon." |
|
|
deejaywasp: Ha ha ha! Ja, jag tänkte samma sak, om man bara betalt handpenning så är inte hela bilen betald. Snyggt jobbat! ;-) /Hammar |
|
|
Inte stulit.... Beslagtagit dem som pant för inbetald handpenning, skulle jag nog formulera det. Tvekar ju dock på att de pojkarna går till polisen med detta, men vem vet, det kanske inte ens var deras fälgar? /Christofer |
|
| Är inte handpenning till för att säljaren vet att man har en garanterad köpare. Ex. om jag är intresserad av en bil och får info över telefon och sätter in 2000:- på säljarens konto. Då så är det väl JAG som går miste om dessa riksdaler om bilen inte är vad jag förväntat. Eller är det jag som har fel? | |
|
Låter faktiskt som "egenmäktigt förfarande".. T |
|
fjamsetramsa |
Hoppas han inte anmäler dej för då åker du nog dit ordentligt ..man måste behärska sig även om det kan va svårt..förmodligen hade jag gjort likadant själv..men det är inte rätta vägen... |
|
Egenmäktigt förfarande, eller fritt översatt, "den som inte är lika flat som 99% av alla svenskar utan faktiskt skiter i vad som kanske är juridiskt fel, och går på vad som är moraliskt rätt":-) Jag tycker det var helrätt gjort att ta med fälgarna, tycker den där kontakten ska vara glad att du inte pallade under bilen med honom i stället:-) |
|
|
HAndpenning är en säkerhet för både säljare och köpare, säljaren har ingen rätt att behålla den om köparen backar ur. Det enda han kan kräva är ersättning för hans extra omkostnader, ex.vis en ny annons. Men eftersom säljaren undanhållit stora brister i varan så kan han nog inte ens kräva ersättning för det. Däremot är det egenmäktigt förfarande, men vem kommer anmäla? Jag själv har begått egenmäktigt förfarande: vår båt blev stulen, jag anmälde till polisen och åkte sen runt bland småbåtshamnarna i närheten och hittade den tillslut, bogserade hem och ringde polisen som då talade om för mig att jag inte kunde ta båten sådär, då sa jag att då får de väl anmäla mig. Men ännu har ingen anmälan inkommit.... Rent teoretiskt kunde ju tjyven sålt båten och sen kom jag och stal den från den som nu "ägde" båten. /Christofer |
|
|
Ang fälgarna så va det nåt skräp som inte hörde hemma på ix men däcken var i alla fall skapliga 195-60-15. Så dom kanske jag får 1800:- för så då är alla fall handpengen nästan tillbaka. Och allvarligt vem törs köpa en bil som larmet går på o nycklarna inte passar,inte jag alla fall. mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
Länk Detta skulle kunna va ngt liknande..... rodge dodge Länk |
|
|
Om nu x behagar komma fram från sin håla så går det bra att byta fälgar mot handpenningen. För om varan som utlovades var en def men fungerande bil,som visar sig när jag kommer dit att bilen passar på skroten då är det x som sitter med skägget i brevlådan. Dessutom var inte bilderna som jag fick på bilen direkt upp to date,utan bäst före är lindrigt sagt. mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
| Angående handpenning, se mina kommentarer under Länk | |
|
I detta fall så är ju inte köpet av bilen praktiskt genomförbart, det går ju inte ens att få på den på en biltrailer med sneställda hjul+att nycklarna inte går att använda. Så jag fann ingen annan utväg en den jag valde,om någon har nån annan lösning så tala om hur ni skulle agerat. mvh/micke Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
Du gjorde helt rätt Micke... Snubbe ska va glad att du inte har ett sånt temprament :) /Jimmy Länk |
|
|
Du gjorde helt rätt, nästan synd att du inte tog med dig mer av bilen. Typ inredning... rodge dodge Länk |
|
|
jamen, vad tyckte säljaren polare om det hela. stod han bara o glodde på när du "stal" hjulen? |
|
|
Nä det va ok tyckte han,fick till omed hjälp med nån bult av kompis nr 2 eller vem det va? Länk motorsait Länk Ny 02sida |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.