|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Flåklypa *asg* :D /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Johan, du gick på marknadsföringen som dom 2 företagen annvänder sig...ur effekt synpunkt funkar det tom bättre att annvända en ordinärt konfilter från tex en saab 99 eller vilken traktor/lantbruks maskin som helst. Och dom kostar en bråkdel vad ett green cotton kn och allt vad dom heter. Och filter utan på dessa filter är stora!! Som jag tidigare skrev så ska filtert givetvis vara rätt monterat men det är lika klart att man annvänder ett filter med så stor filter yta som man bara kan hitta! Varför...tja det finns något som heter buller. Det brukar man snabbt överskrida med ett öppet filter utan något som dämpar ljudet. som ex lyssna på en dtm e30 m3. Det mesta du hör från en sådan maskin är faktisk insugnings ljudet. För en std bil har bmw hyffsad luftburk (generellt) så filtret är inte den största restriktorn i insugen. Men det är en av restriktorerna. |
|
svintoleffe |
Jag kan säga så här, att ett filter som är riktigt avskärmat, eller ett insatsfilter, gör skillnad. Så är det bara. Sen det där med att det blir mer partiklar o skit i motorn, det hinner förbrännas innan det ens gör någon skada. Jag pratade med en kompis, jag fick en del information, om en kille som körde ute i öknen med sin bil, den hade rullat över 35 tusen mil, med öppet K&N filter. Han gick o köpte en annanbil, så köpte han ett nytt filter, men det tyckte han inte var något bra så han satte ditt det andra. Sen så är det så här. Att (sköter man ett sånt här filter riktigt), så funkar dte hur bra som helst. För trots allt, så om filterna vore så himla dåliga, så skulle inte ens jag kört med dom på turbo bilarna, För inte skulle jag viljat att min 15 tusen kr turbo rasade. För det finns ju dom spom kör gatan ochså med såna filter. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Nirvana > Hehe, jag är ett solklart offer för den underbara marknadsföringens lag. Till mitt försvar måste jag säga att båda filtren inköptens när min kompetensnivå inskränkte sig till glödlampsbyte. :) Självklart skall filtren monteras rätt som du säger, det är här problemet säkerligen ligger hos de flesta. Något fräsigt filter med grön eller röd färg kastas i utan tanke på avskärming och värme. Standard luftburkar är i sig en kompromiss som konstrueras med avseende på låg ljudnivå, kostnad, livslängd på luftfilter och effekt. En e30 DTM M3 låter alldeles underbart när den öppnar spjällen för fullt, hade en film där det fenomenet du beskriver hördes tydligt. /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
mycket snack men ingen verkstad...=) nån som har lust att försöka lösa mitt problem med elshemat?? "elproblem.... nån som har elshema??" MVH Tobbe ///M325is |
|
|
Jag måste hålla med vissa här i tråden om at s.k öppet luftfilter ger mer effekt än orginal....Skulle gissa på cirka 0,5hk med en bredd på sirka 500 var/min någonstanns på varvräknaren...Mest troligt någonstanns jättenära maxvarvet... På botten måste en motor ha lång luftväg för att prestera mycket vrid. Vet inte exakt hur vanos funkar men gissar att det är något liknande. Likadant gäller det med avgaserna en viss längd på avgröret är det optimala för en motor ska prestera effekt där man vill och det är inte alltid det största röret som ger mest effekt. Fast detta kad de lärde tvista om för det finns massor med böcket skrivna om detta. Det enda sättet jag vet att få reda på vilket som ger mest är att släpa upp bilen i en rullande landsväg då får man svaret. allt annat är gissningar. Pratar av egen erfarenhet från mc världen. Har lagt många tusen på att bänka testa olika kombinationer. /Johan |
|
|
buffy: placebo är något som är helt verkningslöst men påstås ha en funktion/verkan. används som du säkert hört inom medicin när man ska kolla om en medicin har avsedd verkan genom att ge vissa personer den riktiga medicinen och andra ett placebo (låtsasmedicin) för att se om de som fick riktiga medicinen visade bättre resultat än de som bara tog ett piller med sockerlösning. killarna försöker vara roliga, och lyckas ganska bra, och du gjorde det ännu roligare ;). när vi ändå är inne på luft. hur stor roll spelar monteringen av luftintaget vid väldigt höga farter och varv? om man trycker ut en lykta och drar ett rakt rör till luftfiltret istället för att låta motorn suga luft från innifrån motorummet (en bit från motorn men utan direkt kontakt med fatrvind) i farter över 200: hur stor skillnad i effekt kan d då bli på en motor med ~250hk på pappret. ingen turbo. här borde väl öppnare filter ha en märk- mätbar funktion? |
|
|
Quibbles. Jag personligen tror att det är bäst att låta orginalburken sitta om man inte har trimmat motorn ordentligt. Bmw har lagt många pengar på att utveckla den som sitter där. Byt ut org filter mot ett med högre flöde och dra ett rör så det kommer luft från grillen till luftburken. Men förvänta dig inga större ökningar tror knappast att de en kommer märka skillnaden. Men om man vill ha mer av BWAAAAA(skriker) när man gasar ska man helt klart sattsa på öppet filter. /Johan |
|
| jag bryr mig inte om ljud, d finns d tillräckligt många andra som gör ;). jag är bara ute efter effekt om d går att få på sätt som dettsa. men är det iss verkningslöst så låter ja lyktan sitta kvar. | |
|
Svintolfte, ditt påstående om att smutsen förbränns i motorn är helt fel! Merparten av de skadliga luftburna partiklarna består av fin sand... I princip alla partiklar inklusive sot är "hårda" för motorn och därmed direkt skadliga! Sportfilter är helt bortkastade pengar på en i övrigt otrimmad BMW-motor. Vissa andra bilmärken har ganska dåligt dimensionerade luftburkar/filter, och där kan det i vissa fall ge en effektökning. Hitills har det inte presenterats en enda oberoende effektmätning som kunnat påvisa en enda hästkrafts effektökning med sportfilter i BMW-motorer utan annat trim. Däremot har jag sett flera som visat på ingen eller sämre effekt... Fördelar då? Tja, ljudet om man nu uppskattar högre insugningsljud... Personligen skulle jag inte ens köpa en bil som haft ett sportfilter monterat pga det ökade slitaget i motorn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Quibbles tack för det,så har man lärt sig nått nytt i dag hadde inte en aning om det ,man är aldrig för gammal att lära sig nått nytt m.v.h buffy |
|
|
Måste lägga till en liten sak här =) *quibbles* Placeboeffekten bygger på att personerna som får sockerpillret faktiskt visar bättre resultat bara för att de TROR att de kommer att bli friska. "Power of the mind" typ och det funkar tydligen... Tror dock inte att det går att jämföra med "Open air filter" =) Läste igår kväll i boken "Four-stroke performance tuning". Under delen ignition finns det en tabell där de har mätt upp en motors effekt med olika tändstift! Under mittendelen på varvtalsregistret diffar det ungefär 5-6 hp bara för att man använder olika tändstift. Jag är ganska övertygad om att ett s.k. open air filter kan ge typ samma effektökning om man jämför med ett bättre begagnat originalfilter. 5 hp känns ju knappt i skillnad men ska man ändå trimma så... Varför inte? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
| De va ju synd att ja lagt ut över 15 lök på att trimma bilen nu... efter de finns filter som ger 10-75 hk :] | |
|
Har man en BMW med det för den svenska marknaden avsedda pulsair systemet, t.ex. en E28 eller en E24 så är det en god ide att byta luftbox till en tysk eller installera ett öppet filter eftersom den svenska luftboxen på dessa bilar är stypt p.g.a. den eländiga avgasreningen. Håller med de som påstår att ett öppet filter drar in mera partiklar i motorn, min enda lösning (som jag själv använder mig av) som garanterat funkar är att köra med orginalfilter under våren när det dammar som mest! Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
ända gången jag andvänder öppet filter är när jag inte får plats med orginal filterbox. men inte får jag nå mer hästar för det. och sen sätts dom juh igen av skit så snappt, så det tar inte lång tid för att man har en strypning. Länk enda gången jag var tvungen att använda ett uppet filter. Desto äldre och sämer skick desto mer vill jag ha en BMW!!! //Fredrik |
|
|
Hehe :) satt öppet filter på golfen ja köpte som vinterbil i höstas, det är ju lite väl mycke "18års varning" att bröööla omkring med det juförsig.... men va faan... den är ju dekal trimmad med gti märke i bak också... så det är ju bara att vända kepsen o gasa :) Länk min pärla |
|
|
DEt är bara att ge upp hoppet om att öppet filter ska ge er extra kameler i stallet! Enda det ger är huvudvärk efter 1000mil då ni blir tvugna att knata till lokala bmw återförsäljaren och fråga om priset på en Ny Luft mängds mätare och den bakom kassan svarar glatt 8000kr TACK! Shake That Ass |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.