AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.670

95 Aero 250hk har man nån chans

Sida 4 av 4
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Aha, det är S60 T5 du menar... Jag tänkte på V70 T5, den kostade ca 400k. Men S60 T5 är väl mera jämförbar med 330i Sedan?

/Per
Jag trodde att alla här skrev lite med glimten i ögat. Alla verkar ta allting man skriver så personligt, det är faktiskt "bara" bilar.
andha45
Per,
Jo, 330 är nog rimligare. S60 jämförs med både 3- och 5-serien (den är lite rymligare än 3-serie o lite trängre än 5-serien).
V70 är ju endast större bak men den jämförs med e39 och då är V70 rymligare.

V70 T5 är nog ca 30 tkr dyrare än S60 T5.

Det är ingen större skillnad i utrymme mellan e46 o e39 så kanske det förklarar varför de båda hamnar i samma jämförelser.

Det var väl någon prisdiskussion om Aero vs. 540 som gjorde att gled in på S60:n. Utrymmet fram i S60:n är dock bättre än i 540:n så jag tycker inte jämförelsen är orealistisk.
andha45
M Femman;
jo, det har jag märkt. Särskilt känsligt är det (här och IRL) för vissa att hantera att det finns andra bilar som är snabbare än BMW...

Det kanske kom lite som en chock efter hundra allvarliga inlägg att någon skojar...

PH
Paap Reeder
... satt en kväll och såg en gammal BMWCS klubbvideo från 1993.

Där i ett avsnitt kom Peggen att köra sin "i princip standardutrustade" ... förutom motorn vill säga - M3:a E 36 mot bla en 3-4 st s.k "rörramsporschar" med säkert dubbel motorstyrka.
Alla parter givetvis lättade, skrapade och vägda på grammet o s v.

Tyvärr kom Peggen att missa litet i starten från polposition och startade som typ 5:a.

Hur tror ni loppet slutade??????

Peggen kom först i mål och efter i dessa sammanhang "evigheter" kom Porscharna inskuttande.

Vi utgår ifrån att visst är Peggen en virtuos men inte fanken skilde det så mycket i förarnas skicklighet.... det som fällde det enorma avgörandet var vägegenskaperna. Skilde nog 10 sek. Och hade Porscharna inte hindrat M3:an innan Peggen kunde komma förbi hade det skilt säkert minuten.

Hur tillämpas detta i praktisk vardagstrafik?? ..

.. Jo ... på rakan före rondellen så kanske aeron hinner skramla på rätt bra .... men först ut på nästa raka efter rondellen är BMW´n.
Alla kommer att se att man går förbi i rondellen.

Lurar man sedan trollhätteräsern att som vänsterbil dra på fullt i utgången till nästa raka så kommer den 80- åriga tanten som på grönt bara hunnit till mittrefugen att skvätta till så läppstiftet kommer att hoppa ur handväskan... eftersom hon kommer att tro att hon på ålderns höst kommer att få en kanande aerobuss i nyllet.

MVH /// Paap R

Men då ska ju BMW-n lyckas hinna ikapp Aeron också.. :)

Fast`n Loud Turbo Proud.
Paap Reeder: Jo, Porsche är ju en bil med erkänt värdelös väghållning. Det är därför man aldrig ser en Porsche på exempelvis Nürburgring. De har ju så kass väghållning.

Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6
Jo en M3 med hälften så mkt pulver som en Porsche 911 (antar jag) kommer ju utan problem att hänga av den, fullständigt logiskt. Med det reonemanget så räcker nog en 518 från -85 för att hänga av Aeron. Alltid lika kul att läsa Paap-readers intelligenta och genomtänkta inlägg
Paap Reeder
...okej då!
Peggen var (är) väl minuten bättre förare ... och det är honom väl unt.
Det var i vart fall roligt att skåda!
Tror att det var på självaste Knutan.

Det var ju -93 och sedan så köpte ju saab tre st E36:or i slutet av 90- talet som det tog isär i cm2 stora bitar ...... så nått väghållningskorn måste ju ha fastnat ..... även om det handlar om en ren familjebil.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.