AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.668

95 Aero 250hk har man nån chans

Sida 2 av 4
**
153
**Bure
520da Touring-06
750ial-89
Om du åker på streetrace å kör mot en 95 aero så tror jag med stor sannolikhet att du vinner. har varit på några å det brukar gå bra för bmw. :)
Tror saaben vinner raktfram i alla fall inte så stor möjlighet att dra om den med en 535.
tror bmw drar ifrån saaben vad det gäller motorvägs körning dvs högre farter
saaben ä turbo motor som är rätt slut vid högre varv

tror nog på bmw´n
men prova

Men effekt är effekt även i högre farter!
Och det är ju väl uppe i fart som Aeron är snabb, inte vid nåt rödljus.
M.V.H.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Jag tror på saaben

Mvh Jojje
Mot en 250-hästarssaab tror jag inte BMW:n har en chans. Däremot är oddsen betydligt bättre om det handlar om en äldre aero med 230 hk.

Saabar ÄR snabba när det gäller acceleration. Fick stå upp och gasa för att hinna ikapp en ny Saab 9-5 aero med min XJR. Och Jaggan har ändå 326 hästar.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
deejaywasp: Håller med!

Gurkan28: Finns ju chans. Det är ingen idé att nämna vad man har testat mot med lyckat resultat. Anledningen är att det blir ett sånt jävla liv! Ta med kamera och be någon filma och om det skulle gå bra så har du bevis, som jag önskade att jag hade haft en gång. I acceleration så blir det svårt (omöjligt), men det är ju i fart som BMW:n går bra.

//Schnitzer

Har dragit ett flertal ggr mot polarens Aero med 250hk, han ligger strax bakom hela tiden upp till 130-140 sen tappar han mot mig. Jag kör en manuell 540i-97, så chansen att en 535:a skulle DRA en Aero är inte stor, jämn match men Saaben är snabbare...tyvärr.
Är bilarna manuella eller automat ?

D.A.
Fu
240
Funatic
325iA Cab -93
Måste säga att min 9-3 Aero, 205 hk var MYCKET rappare än min nuvarande 530iAT, 231 hk.

Nackdelen med Saaben är att den tappar tyrbotryck vid växling, annars har nog inte bmw´n en chans är jag rädd.

Polarn med en M5 e34 hakade inte av nya 9-3 aero. det var lite pinsamt faktiskt...

Första meterna drar nog bmw ifrån tack vare bakhjulsdrift, där saaben bara spinner, men sen så är det nog skamhatt som gäller.

Saab går bättre än vad man tror - och mycket bättre än volvo...
=)
andha45
Tycker alla på detta forum att Saab o Volvo har så kass väghållning? Det brukar ju inte motorjournalister tycka.
(jfr test i ams www.automotorsport.se 1998 då S80 ansågs ha bättre väghållning än 540iA).

Många kommentarer om att "Saaben kanske vinner rakt fram" etc.

9-5 Aero har faktiskt riktigt bra väghållning.

Obs! Jag skulle ej ha velat skriva artikeln om S80-540iA - se den bara som en indikation...

F ö är ju e39 kombi en av få bilar som har tendenser att välta i undanmanöverprov (utan nivåreglering) vilket ingen Saab har...
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Man blir så trött när folk skriver, ooohhh!!! jag piskade t.ex saaben fastän vi var fyra i min bil och han var själv. Vem vet hur mycket han gasade osv osv. Patetiskt, eller börjar man kanske bara bli gammal...
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
gammal
C.
749
C.Svensson
320iT-06 E91

Oki, jag köper det...:-)
andha45
Jag blev ifrånkörd av en 525dA -01 el 02 med min S80 (manuell, 170).

Nu är jag iofs inte säker på att S80:n är så mkt snabbare, men vem i hela världen kan veta om den var chippad, el en 530 med 525-emblem???
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
:C.Svensson :-)
Själv blir jag stolt som en tupp när tjejjen är ute och åker, hon blir irriterad på fjunig tonåring i gammal saab som ligger brevid och hetsar. Alltså vrider hon runt kepan med skärmen bak, sjunker ner i stolen med styv arm och visslar ifrån gossen. Tjejjkörd..jojo;-P

Åter till tråden:), att jämföra sugmotor och överladdat blir liksom aldrig rättvist, det är lite för olika karaktär på motorerna för att det skall låta sig göras tycker jag.
andha45
Dessutom hade vi, i det fallet jag refererade till, ingen koll på om den andre hade gasen i botten (även om man förstås kan anta det). Så jag ger inte mycket för såna tester.

I mitt fall var det inget test, det var bara så att jag hade bråttom till Köln o körde så snabbt jag kunde från färjan...
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Men jag drog faktiskt kompisens v70 t5 -98(manuell) med min 535i -97 (manuell) och jag har ju 235hk och hans 250hk. och vi va fyra i bmw:n och han va själv. Och han trök full gas. vi körde uppför en backe började vid ca:90km/h sen när de va klart så va de ca:220km/h men jag drog ifrån han lite lite hela tiden så vid slutet så va ja väl ca:20-30 meter före. Var de nå fel på hans bil eller nån som vet?

andha45
Jag körde ifrån en 528 med en 523

Det kan ha berott på två backar öl, att jag växlade ner, att min ac vara avstängd, eller så hade han väl en ovanligt långsam 528 eller så tryckte han inte gasen i botten pga att mattan låg i vägen, eller så var luftfiltret igenproppat eller...

Tror inte på denna typ av jämförelser.

Tycker att sådana jämförelser kan ge vägledning om hur de båda bilarna står mot varandra OM båda förarna är med på att de ska rejsa, stampar på gasen samtidigt och de rejsar flera gånger med samma resultat. Spontanrejs och situationer där den ena föraren tjuvstartar /får bättre start säger ingenting..

En 535:a är inte så slö så det är inte helt otroligt att den är jämnsnabb/aningen snabbare än en v70 t5 (obs! en -98 har 240hk o inte 250hk). Hittade följande siffror för 535

0 - 100 km/h 7,5 s
0 - 120 km/h 10,4 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h - s
0 - 160 km/h 17,8 s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h 30,8 s

Ett dåligt ex av t5:an eller aningen långsammare på gaspedalen o vips så hänger den inte med...

T4 -99
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Men vi va med på att rejsa båda två började gasa sammtidigt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.