|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Schnitzer och M5 Jobe: känslan ändras så klart men frågan är om det ger någon effekt eller om det bara flyttar på effekten. Jag gissar att det man kan få en ökning med 10-20 hk med mappning med Unichip. (jag fick nästan 20 hk mer) och kanske ytterligare ca 10 hk med kammarna. Med tanke på att de bänkade 3,8:or jag har hört om har 330-340 hk så borde man landa på dryga 360 hk. För en kostnad på ca 28000:- med mappning. Stephan: är inte det bästa sättet att öka hästarna på M5 E39 att byta grenrören till extraktorgrenrör? |
|
|
M femman: Jo, eftersom grenrören är från 540. Även att byta till x-pipe så slipper man mellandämparna + att man sparar vikt! Därefter byter man kammar och då kan motorn andas ordentligt :)) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
| Stephan: är det din bil som är till salu på börsen? | |
| Så om man skulle byta till extraktorgrenrör, det finns ju ett antal olika, resulterar detta i högre effekt? Igen är det nödvändigt och mappa? Detta är en mod. som jag kunde tänka mig... | |
| Jag läste om en bromsning av M5 3,8 som gjordes på rullande landsväg, den gav 328 hk och 356 Nm. Detta var i danmark. | |
|
Bayerischemotor: Man måste mappa om efter grenrörsbyte annars går den för snålt och då blir det inge bra (allt enl. M5board). Länk till annonsen: Länk M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Jag tror att vassare kammar skulle ge klart mera på de nyare M-motorerna. E39, E60 och E46. De äldre har ganska vassa kammar som jag förstått och på senare år går många tillverkare till snällare kammar för att vinna körbarhet och bra miljövärden. Kan ju vara en anledning till att E34 M5 låter så mycket råare och brutalare än de senare. M5 E34 klarade ju tom inte avgassertifieringen i Sverige men fick efter en tids dribblande dispance. Var ingen volymbil m.m. M.V.H. |
|
| Andreas: de nyare M-bilarna har vanos där av den bättre körbarheten. Mesbilar ;) | |
|
Jo, men det är väl bara för att få en bättre körbarhet/vrid på låg mellanvarvtalen som de använder vanos?? Har iaf "hört" att kammarna är snällare än på de äldre. Vet en 3,8 som fick värre kammar i sig, mappat osv men den gick inte bättre en vad polarens gjorde ändå! I vilken fart som helst. M.V.H. |
|
|
Andreas: anledningen till att man använder vanos är att man kan ha en "vass" kammaxel och ändå har bra körbarhet på lägre varv. |
|
|
Jo, kanske det.. Men de nyare bilarna låter ju lååångt ifrån vasst! Inge sportigt ljud iaf. M.V.H. |
|
|
Kompisen har varit på SBP nu och fått bilen besiktigad, avgasvärdena var helt OK med de nya kammarna och bilen blev godkänd utan anmärkning. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.