|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Funderar på att investera i trimkammar till min M5:a. Är det nån som har testat det? Skulle vara intressant att höra av nån som provat. Är ni nöjda? Blir det stor förändring på effekt och körbarhet? Tomgång? Har även hört att det kan bli problem med avgasvärden på bilprovningen. Ligger det nån sanning i det? Tacksam för svar. Mvh Jobe. | |
| Vet en som har DrShrick kammar i en touring kan försöka snacka med honom. Det är i alla fall inga problem ned bes med de kammarna. | |
|
Min bekant har nyligen satt i såna. Nu är den inte inkörd ännu så det är inte direkt testat ordentligt, men visst blir det en skillnad, bilen är starkare och den trevliga kicken vid 4000 rpm är nu ännu mer tydlig kändes det som. Tomgången blev snarare stabilare än orolig tyckte vi. Kammarna han köpte var Dr Shrick. Han har tid för SBP i veckan så då kan jag meddela om det ev. skulle vara några avgasvärden som inte är bra. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
HD91: Skulle vara kul att se hur den går efter 4000 rpm. //Schnitzer |
|
|
Tack för svaren. HD91, det vore kul om du gav mig resultat från bes. Annars verkar det ju lovande. Mvh Jobe. |
|
|
Kan tillägga att schrick kamaxlar på M5E39 inte vållade några problem vid bes. gällande avgasvärden, samma torde gälla med E34 (bara den är mappad innan) M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
Typiskt att den inte blir mappad innan besiktningen. Får han ombesiktning så är den ju mappad till nästa kontroll och då borde den ju bli godkänd (om den skulle bli underkänd). //Schnitzer |
|
|
min uppfattning aer att det gaeller att se till att -S38B38-motorn- gaar som den skall..... det raecker laangt mycket laengre aen alla foersak till trimning med lilla MINSTA problem - JAG kan INTE foerstaa -trimnings-vansinnet- med massa pengar involverat (efterman |
|
|
STEPHAN: Vad kostade andra kammar till M5 E39? Och hur gick installationen? Måste bilen mappas om? |
|
|
bayerischemotor: Jag tror att den måste mappas om för att den ska gå och vara som bäst inställda med de kamaxlarna. Detta vet jag inte till 100%. Någon annan kan säkert ge ett bättre svar, men hade jag satt i trimkamaxlar så hade jag mappat om bilen. //Schnitzer |
|
|
Min erfarenhet är att om man bara byter kammar så flyttar man bara på hästarna, man vinner lite eller ingenting. Har bytt kammar på flera bilar med och utan turbo utan att nå de resultat jag hoppats på, det man gör är att flytta upp effekten i registret på bekostnad av körbarhet på normala varv (låga och mellan) och i vissa fall en jämmn tomgång. När jag bänkade min M535 med DrShrick kammaxel så gav den bara 207 hk trots kammen, Superchip och Tyskt grenrör och databox (ska ha 218 hk orginal). När jag mappade min M5 sa de att kammar var bortkastade pengar, utan mappning vinner man nästan ingenting efter mappning bara ca 10 hk. Vill man ha mera effekt så var det komphöjning och större cylinder volym (borrning) som krävdes, sedan kammar. Men högre komp tar man ju högre risker, man vill ju inte bränna hål i en kolv! 3,8 har högre komp en 3,6 och verkar med för mager blandning kunna bränna kolvar. Jag vet inte vad HD91´s bekant betalade för kammarna men tror att de kostar över 20.000:- komplett. Ganska lite hk för pengarna. Då kan man ju lika gärna turbokonvertera, man kan ha över 400 överladdade hästar för de penngarna som kammar och mappning kostar. Genom att lätta bilen med ett lätt sportavgasststem, katersättare och bortplockat reservhjul så vinner man mer i vikt /effekt än vad kammar ger! Vore kul att höra resultatet av någon bänkning före och efter byte av kammar. |
|
| Skulle inte göra det själv, ska hålla bilen original, men bara intresserad av kostnad och jobb.... | |
| bayerischemotor: kolla här Länk 6900 euro mappat och klart! | |
|
Ouch! Rätt dyrt... för 10% ökning.... |
|
|
Enligt både köhler och motor nord ska d bli ca 380 hk. Har dom fel eller? |
|
|
40 hästar av bara ett kambyte?? Det är bara att glömma... ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
|
Med mappning. Eller är det omöjligt? Hur mycket kan det bli då? |
|
|
Frågar här igen eftersom ja inte fick nån synpunkt i en tidigare tråd... Nån som har nån synpunkt på schrick-kammar i kombination med 3,8:ans kamdrev på 3,6? Måste väl ändå finnas NÅN som provat detta? Eller nån synpunkt på att bara montera kamdreven (strunta i kammarna)? Tycker bilen är toktrötte på låga varv. |
|
|
M femman: HD91 och min kompis fick betala 16000 kronor för kammarna och 7000 kronor för arbetet som är gjort av BMW. Man kände tydlig skillnad upp till 5500 rpm. //Schnitzer |
|
|
Den 23:e ska han mappa bilen. Vi får se hur mycket det visar då. Han har också Supersprint sportavgas. Andra tändspolar också. //Schnitzer |
|
|
Bayerischemotor: Det är det som är nackdelen med en istort sett perfekt utvecklad motor som M5. Undrar vad trimkit kommer att kosta till M5E60?! M V H Stephan -Don´t roll the dice if you can´t pay the price! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.