|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Nissan = kvalité...det kan jag skriva under på efter en 200SX, 3 st 300ZX samt en Primera GT. Mycket körglädje, superkvalié, butte i princip bara glödlamor på bilarna. Jag älskar BMw, men E36:orn har sämre kvalité, tyvärr... Skulle lätt byte till en fon 97+ 200 SX... |
|
|
vet inte om jag håller med om det.. har åxå haft en 300zx, visserligen hade jag inte så mycket problem med den, förrutom en läkande styrservoslang, men e36 känns som en mer robust bil. så mycke klotter å tjaffs på nissan.. kablar här å där.. ingen direkt ordning liksom.. mvh BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
|
X-B, är du säker på att årtalen 97-98 stämmer, har för mig att den sk S14 kom som 95 års modell. Se länk. Länk /Simon |
|
Gemini__ |
Tycker Nissan 200sx s14b(antar jag den kallas) är en mycket lyckad vagn. S14a tycker jag är mindre lyckad designmässigt, men är säkert lika trevlig att hantera som en s14b. Mycket körglädje i en 200sx, helt klart. Men skulle då aldrig köpa en S14a när s14b är 100ggr snyggare =) Så mitt råd är att inte byta! Mvh: Thomas |
|
S14 kom ut 95 som du säger (raka lampor, lite fulare)... men S14a (arga fronten) kom ut -98 med ett par olika modellbeteckningar som t.ex. Z-edition och racing edition.(olika utrustningar) s14b finns det inget som heter..... |
|
|
En kompis hade 2 st 200 sx s13 och speciellt den ena gick riktigt bra! Chipp och sportavgassystem var det på den. Vill minnas att dessa bilar med den tidens jämförelseobjekt hade riktigt fin och påkostad mekanik, men inredningen var ju lite halv skramlig. S14 B är ju en ganska ovanlig bil som nästan ser ut som en Skyline. Ett par schyssta fälgar så har man en riktigt snygg bil tycker jag. Mr C |
|
|
Nissan... herregud. Du kan få köpa min vinterbil som snart ska säljas - en Mazda 323 -86 - så får du lite av den där äkta japanska "kvalitetskänslan"... ;) /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
X-B: Tackar för infon, det blir väl att provköra och bedöma, men dom är snygga från alla vinklar utom baken ;) Vet du vad skillnaden är på Z-ediotion och racing-edition ? |
|
|
Minns jag fel eller fanns Z-edition som 95:a också? Har för mig jag sett en. Z-edition har väl tursimo fälgar och ett par kjolar original och lite värre kolvar? Förövrigt tycker jag du ska behålla 325:an om du är nöjd med den, annars är Nissan roliga bilar, har ägt just en 200sx och dom är riktigt lätta och hyffsat billiga att trimma, chip osv, men dom har ingen "personligthet" om nu en bil kan ha de. MvH Björn |
|
|
Racing, Sportline och Z-Edition byggdes för Nissan Tyskland. Fanns att köpa från juli 1997. Utrustning som var speciell är: Sport Line Edition, 100 tillverkade: Lack i körsbärrött eller svart (AJ4 / KH3) 225/40 ZR 18 på 18" OZ F1 Instegslist i rostfritt Växelspaksknopp i aluminiumlook Pedalset i aluminium Golvmattor med "Sport Line"-text Säkningssats "Sport Line"-text på instrumpentbräda, framskärmar och bak "Sport Line" nyckelring Racing Edition, 800 tillverkade: Lack i tropikgrön metallic (DN1) 225/45 ZR 17 på 17" BBS Paneler med trälook Ljust beige läderklädsel Specialmattor som matchar bilens färger Sony radio/kassett/CD Bakkjol lackad i bilens färg Växelspaksdamask och knopp i läder Z-edition, 200 tillverkade: Lack i körsbärrött eller svart (AJ4 / KH3) Sänkingssats Instegslist i rostfritt Mittkonsoll och växelspaksknopp i aluminiumlook Numrerat "Z-edition"-emblem på instrumentbräda "Sport Line"-text på framskärmar Golvmattor med "Sport-Line"-text på förarsida, aluminiuminlägg på passagerarsida Sony radio/kassett/CD Bakkjol lackerad i bilens färg" Lite info ;) |
|
|
Självklart ska du byta. En 325a går ingenting i jämförelse, är både tyngre och mindre effekt och vrid. En S14 chippar man inte. Man köper diverse FCD/BC (Fuel Cut Defenser / Boost Controler) Köper större downpipe och öppnare avgassystem kanske en racekat också. Hela kostnaden kanske 15 000 - 20 000kr. Då kan du öka laddtrycket från ca 0.5 orginal till minst 0.8 bar utan några problem. 240 till 250hk blir resultatet och upp till 350nm i vrid, och du kör minst mitten 14s på strippen med ca 160 km/h i slutfart. För lite pengar går de bättre än en BMW 330, för att inte tala om hur mycket mer körglad en SX är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.