AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.396

Bilbyte ? Jag har ångest :(

Sida 1 av 2
Hej !

Nu är det såhär, jag har idag en BMW 325i som jag verkligen gillar och är nöjd med.

Men jag har fått ett erbjudande om att köpa en Nissan 200 SX S14a och jag vet inte vad jag ska ta mig till, kanske fel att skriva här ?
Mja, kanske men jag behöver verkligen hjälp med det här ! :(

Finns det någon här som har någon erfarenhet av Nissan bilen ?

Tack på förhand !
Fredrik
Philly
det enda jag vet är att dem är ruskigt fula!

BMW
Som jag brukar skriva i sådana här fall:

Att byta från en 325i till en Nissan 200 SX är som att och leva i ett lyckligt förhållande med Anna Kournikova, men välja att dumpa henne för Maurit Paulsen (eller kanske Whoopi Goldberg?) - ett brutalt nedköp och förmodligen det största misstaget du kommer att göra här i livet ;-)

En Pseudo-sportbil som 200SX är det sista jag skulle kunna tänka mig att köpa. Visst, det går säkert att chippa dem och få hyfsad rakt-fram-prestanda, men resten av bilen är så avtändande det kan bli. Solklar korvkioskvarning på design, härligt 80-tals-japansk interiörkänsla, halvsur kvalité (turbobyte ingår vid service, typ ) enligt vad jag förstått.

Nej usch och tvi, behåll du din bayerska kvalitetsvagn, så slipper du skämmas, förutom när en hottad 200SX kör ifrån dig vid rödljuset. Då kan du istället hånle och mysa lite arrogant, och trösta dig själv med att du åtminstone har en RIKTIG bil, och att du slipper vakna upp med huvudet vilandes på Marits ljuva barm.......

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Ställ frågan på nissan 200 klubben Länk så får du säker bra motiveringar på varför du ska byta ;)

Personligen skulle jag ställa mig frågan vad jag är ute efter med bilen. Vill man hålla på med trim och bra prestanda så är nissan 200 en utmärkt bil. Men som vardagsbil skulle jag hällre köra BMW. Nissan 200 är dessutom dyrare att försäkra...

Som sagt, tycker du om att gasa o köra fort, BYT. Använder du enbart bilen som glidare samt till vardagligt bruk, BEHÅLL.

Detta är mina tankar ;)
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Kalle Hansen:
Nu har inte jag ägt en nissan 200, men Nissan har generellt väldigt bra kvalité på sina bilar så jag tror inte att 200 är något undantag.
En BMW 325 från 1993 är i sig inte världens pålitligast bil så jag tror inte att nissan skulle 200 krångla mer.
Ja
166
Jasmin.moberg
2004 BMW 545i
2004 Z4 2,5 Cab
Är du nöjd o belåten med din 325i Limo -93 så tycker jag att du skall behålla den :)
haha :)

Tackar för svaren, bilen måste ju vara pålitlig, jag kör 7mil varje till jobbet, BMW'n har funkat nästintill felfritt, lite segstartad och så har en glödlampa gått sönder. Inget allvarligt.

Jag ställde frågan här pga av att alla på 200sx.nu hävdar besämt att det är världens bästa bil.

Ni är ju lite mer "openminded" ;)

Om jag byter bil eller inte så ska den iaf modifieras till att gå runt-runt istället för rattlåsrace !

Mer tankar tack ! :)
/fredrik
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Att ställa den frågan här är som om jag skulle gå in i ett kyrka och fråga ska jag försätta vara muslim eller ska jag konvertera till kristendom! :-)

Helt ärligt tror jag 325:an är lämpligare som pendlar bil och mer praktiskt då det är mer utrymme för last och passagerare i den.

Mvh Abbe

Dagboken: Länk
Just Nissan 200Sx S14 är inga skitbilar! Motorn är en riktig guldklimp OM den är rätt skött.
Däremot är interiören inte så upphetsande.

Ska du byta din 325:a mot en S14 så bör det vara en så "kallad Z-edition". Den är grymt läcker.

Jag är långt ifrån "open minded" :D Men i just detta fall ter sig valet som väldigt enkelt. Om det var en bra eller åtminstone cool bil du funderade på att byta till, hade jag kanske gett dig ett annorlunda tips :)

Mvh,
Kalle
_____
525an: Länk
200 är ett helvete såfort turbon med tillhörande komponenter börjar strula, vilket inte är så ovanligt som man kan tro.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Bilen du har är en kvalitativ allroundbil man äger på lång sikt!
En sketen Nissan är en bil man förmodligen tröttnar på rätt fort.

Detta statement säger jag utan att ens ha åkt i den lilla fula Nissan.
Men det är så självklart att du ska behålla din BMW. Dessutom en suverän 325:a!

haha :)

Jag har nästan bestämt mig för att rulla vidare i bimmern och vid ett senare tillfälle byta upp mig till en äkta fartmaskin nämligen en 96-98:as M3

Tror det blir bättre ;)

Tack för erat stöd, jag kanske hade kört riskokare annars ! ;p
/F
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
tror jag mè:-)

BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag

He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Inte själv men väl en vän hade en liknande hög. Visst den hade kul turboknuff, och gott om rost med...
Han bytte till en -93 530, jag frågade om han skulle byta tillbaka, hmm vänta lite han har inte garvat färdigt ännu:-)
750iAL
BYT INTE VA D ÄN GÖR..trimmar man 200 lite så går vevlagrena o säger upp sig..
dess mototrer i 200sx rasar något otroligt lätt....
har polare som knappt kommer upp i 280hk inna motorn säger upp sig rejält...

lite mer laddtryck o mer soppa..oså PANG så e motorn kass....

håller fasiken inte för något om man inte lägger ner en förmögenhet på dom...behåll 325:an o köp ett gaskit

Svårt val S14a är ganska fula. Ska det vara en 200SX ska det vara en S14b med den "arga" fronten, gärna en Z-edition men de ligger på ca 130-150.000:-. En rolig och snabb bil men tyvärr har de bekanta som ägt 200SX haft lite problem. På med 17" så blir det en OK bil men jag hade testat båda ordentligt innan jag hade bestämmt mig, lycka till!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Säger så här>>>Om du är nöjd med bilen,vilket du nu skriver också...Byt INTE isf.

Mvh Janne.
Har själv ägt en 200sx (S13) i 3år. Och jag kan instämma med vissa saker som sägs ang bilarna.
Dem är tämligen lätta att skrämma upp rejält, vilket kan leda till vevlagerras mm på grund av den ökade värmeutvecklingen som kommer med höjt ladd. Men om dem trimmas klokt med vettig oljekyl mm håller dem mycket bra.

Utseendet är en smaksak. Själv gillar jag designen. Framförallt på S14a. Men interiören är inte den roligaste, bmw's interiörer är knappast lätta att slå. =)

Så ska du bara åka och glida, behåll bmw'n.
Vill du trimma, skruva och leka byt till en 200sx.
Elproblem verkar också vara standard!
hehe..
Så här ligger det till...
Nu undrar raseri ang. en S14a... den är tillverkad år 98 och uppåt (kan finnas enstaka 97:or)... och det är inte den 200sx med grodögonen... det är den med "arga fronten"....
och den bilen vare sig det är motorn eller upphängning så är den vääääldig olik den ni pratar om.. dvs. en s13 från 89-93...

Först lite om s13.... (1.8 turbo - 169hk) turbon byts knappast vid varje service hehe.. jo visst om man kanske kör utan luftfilter vilket man får en massa skit in i turbon.. =)
Sedan ang. vevlagrerna på s13... Visst de är klena men oftast beror det på ägarna... s13 har en dålig oljekyl... och när personer (de som är väldigt gasglada utan att tänka på konsekvenserna) håller stadigt 200km/h på en lång motorväg, med dålig olja eller det har förekommit de som kört bilen UTAN motorolja också... blir smörjningen dålig och wooopps..... knack knack... men har man oljetemp eller en extern oljekyl, då funkar det bra..

Nu till s14a.... (2.0 turbo motor med 200hk)... Dessa bilar är vääldigt bra motormässigt.... Kör man orginal bil då håller turbon väldigt länge, tack vare en bättre oljetillförsel till turbon samt en större turbo än de som sitter i s13.... med andra ord.. GRYM BIL..

Nu till saken... är du nöjd med din bil, varför då byta.. men är du sugen på en turbobil som tar det mesta bilar som har fler hästar än 200hk p.g.a. sin låga vikt (ca 1360kg)... då är s14a den bil man ska välja...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.