AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.943

Funderar på en 325, Vad ska man tänka på?

Sida 3 av 4
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag behöver ha en kul bil att svina sönder nu över vintern, så jag kommer och hämtar din när jag vill ,svintoelfte. Det blir betydligt biligare för mig att svina sönder din bil än min egen så självklart väljer jag din......
Det misstycker du väl inte till, då du verkar tycka att det är helt ok att andra betalar för att man ska ha kul....
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Om vi ngn gån ska få slut på det snacket med om att skriva försäkringen på föräldrarna så bör nog alla lägga av då , för att att det är ganska skilda meningar här...
men jag vill säga mitt sista tycke angående det här, kan inte hålla mig :-)

Men av en konstigt anledning är det "gammelgubbarna" som inte håller med :-)

Hade man en farsa som var direktör på skandia hade väl alla försäkrat bilen på sitt eget namn.....

Ännu en gång måste jag påpeka att hade försäkrings premierna vart normala i detta land så hade man inte behövt ta till sådana medel..

"det där med att unga kör så dårar o krockar hit o dit o att det kostar försäkringsbolagen pengar mm bara bullshit ....
dem tjänar galet mkt pengar på svenska folket att det e bara en (ful) ursäkt för att höja premierna o maska ut mer pengar från folket...sådan regering sådana bolag

Samma knep kör regeringen ....höjer allt som har med bilar o göra skatt, soppa mm jo varför???
för att miljön ska bli bättre....bullshit !!!! vadå gör pengarna sverige friskare eller?`????nej, politikerna får mer att spendera...

men men ......

BMW M-POWER
Ko
84
Kokerskan
Biarritz blau 540IM -00
E36 symptomen brukar vara!

bensinpump
spindelleder(klonk ljud fram)
rost runt tankluckan samt under
Trasiga displayer (check-control)
Lamnda-sonder (ojämn tomgång)
tomgångsmotor (se ovan)
bakre länkarmsbussning(ger ett klommrande ljud bak)
Vid import saknas motor/kupévärmare....
ABS sensorer
Läckande kylare (luktar glykol)
vinande hjullager bak (hörs vid vissa hastigheter)
Trött hardyskiva (klonkar vid växling)
kärvande bromsar bak (märks inte förrän besiktniing..hehe)

Har jag glömt ngt eller ska nii fortsätta bråka om försäkringar :)
svintoleffe
Det är även så att vatten pumpen brukar gå sönder väldigt vanligt på dessa.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Ursäkta att jag fortsätter paja tråden. Synd att trådar inte kan splittas. Men vissa verkar inte vilja/kunna förstå hur försäkringssystemet är uppbyggt.

@Gino kl 00:46:
Ja, det ärGammelgubbarna som ärr irriterade, därför att det är vi som får betala din snikenhet. Jag kan förstå hur du tänker ang besparingen när man skriver bilen på någon äldre men jag tycker inte det är rätt mot övriga. Någonstans måste pengarna tas in.

"Ännu en gång måste jag påpeka att hade försäkrings premierna vart normala i detta land så hade man inte behövt ta till sådana medel.."
Fäörsäkringspremierna är inte onormala. Jfr Exvis Usa - mångdubbelt högre premier än vad vi har. Internationellt sett liger Sverige lågt. Bilförsäkringar är rent generellt ingen lysande affär för FSB.

@Svintoleffe kl 19:20
Läs mitt inlägg fråg igår 15:27 så klarnar det nog. Inte "avensjuk" bara grinig på att du är en snåljåp som orskakar kostnader för andra.

/N
svintoleffe
Japsåkare

Jasså, har jag skrivit någonstans att bilen inte står på mig.?

Vad det gäller snål, så kan jag säga att det är inte jag.

Men en sak kan jag säga, o det är, att så länge man kan tjäna pengar, så kommer man att göra det.

Bara en fråga, fanns det en glugg i som gör att ni kan tjäna säg 20-25 tusen i skatt, skulle ni inte göra det tills det inte går då.?

Skulle du sitta o kasta ut extyra pengar till staten om du fick ställa bilen på din föräldrar o tjäna pengar.

Sen vad det gäller att veta hur det funkar med f-bolagen, det vet jag, då jag har under ett år, tagit strid mot det värsta av dom, vi van, dom gav upp efter att vårat boloags jursiter hde typ skrivit, o frågat om dom var riktigt frisk, alltså det andra f-bolaget.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
parolof
Hur blir det den dagen det inte finns några föräldrar att skriva bilen på? Kunden har haft körkort i 20-25år men aldrig ägt/försäkrat en bil? Hmmm... Den dagen hoppas jag att det kostar multum....

svintoleffe, staten har inget med försäkringsbolag att göra vad jag vet, förutom att staten kanske äger aktier i något bolag
li
1.959
liste
535i -89
Svintoleffe - du anser alltså att det är OK att bryta avtal, regler och lagar för egen personlig vinning? Och för din information så frågade jag inte ens mina föräldrar om jag fick ställa min bil på dom, eftersom det alternativet inte fanns i mitt huvud. Jag betackar mig för ytterligare "fakta" om mig själv från din sida.
Svintoleffe:
EFtersom vi står så långt ifrån varandra är det ingen mening att fortsätta längre. Du har ditt sätt att resonera och jag har mitt sätt att tänka. Andra trådläsare är nog trötta för länge sedan.

En känsla för rätt&fel, solidaritet, insikt och förståelse för andra är egenskaper som brukar komma med tiden. Det drabbar nog dig också ska du se.

Slutsatsen är iaf glasklar: Yngre som försäkrar bilen på äldre personer orsakar i slutänden dyrare försäkringar för just de äldre. Jag och min plånbok tycker det är fel.

"Skulle du sitta o kasta ut extyra pengar till staten om du fick ställa bilen på din föräldrar o tjäna pengar."
Staten har inget med mitt Fsb att göra. Jag tjänar inte pengar på det - jag skulle evt Spara någon krona.

Tack för en intressant insikt i hur man också kan resonera. Ny erfarenhet för mig.

/Niclas

"Please ensure that your brain is connected before you open your mouth"
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Jag förstår helt å hållet "japsåkare" i det han säger. Och senare i livet är det vi som e yngre nu som får betala för vårat sätt att agera när det gäller försäkringar på föräldrar.

Fast viss rimm å reson måste det ju finnas bland försäkringsbolagen. En polare köpte en ny motorcykel å då kollades försäkringar upp. Hojjen kostade 80 000:- och ett av bolagen ville ha 40 000:- hel/helår.. Är det verkligen rimligt? Äga hojen i två år utan nån som helst annan driftkostnad inräknad har du betalat en ny hojj på 2 år...

Ett sånt bolag vill ju inte ha dessa kunder och det är ju förståeligt. Men varför ens saluföra en sån försäkring då verkar ju som att kasta resurser i sjön.

- Smakar det så kostar det, tyvärr! -
svintoleffe
Japsåkare..

Alla har olika åsikter, så är det bara.

Men som sagt, varför gör dom det, jo för att tjäna pengar.

Men om vi säger så här då, kunde du igenom jobbet ex tjäna 25-30 extra, för att du skruvade dit säg en extra mutter till lastaren eller något annat.
Skulle du inte göra det då?

Vad det gäller Rätt o Fel, fick jag reda på för ett år sen,
Jag mådde så piss, så fick gå på lungnade tabletter, på slutet då vägde jag under 37 kilo, Jag har än idag fortfarande kraftiga problem med mina knän, armar, plus psyket.

var det rätt av cyklisten att svänga ut framför mig, vid en väg han inte ens fick vistas på, Svar Nej, O med det fåpr jag lida resten av mitt liv, o veta vad som hända, det går inte en dag utan att jag tänker på det.

Men som sagt alla har olika åsikter o det respekytaerar jag till fullo. ha en bra dag.

parolof
Det beror alldeles på hur din försäkring är tecknad kan jag tala om.
Jag läste hos en kompis på vad dte stod, så fort han är 25, så räknas han inte som en risk, då kan man överföra försäkringen till killen ifråga, så blir det lika som han hade förut.

liste.
Vad jag vet så bryter du inte mot lagar, då det inte Är förbjudet att ställa bilen på sina föräldrar.
Kolla noggrant vad dte står i ditt avtal,, Som det stod i kompisens, han får låna bilenav pappa sin o köra med den.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Jag har aldrig haft mina bilar/försäkringar på någon annan..
Det har resulterat i att jag aldrig har haft helförsäkring på en bil eller skoter.. Man lever varje dag i ett oroligt tillstånd att hoppas inget händer... då blir det att ta cykeln...

Många av mina polare har bilarna, skotrarna, crossarna osv osv på sina föräldrar tills dom är ung. 25 år...

Hur många miljoner/miljarder går inte våra lojala försäkringsbolag i vinst varje år?

NEJ.. Fixa fram ett statligt organ utan vinnstintresse!!!

Ps. Just nu betalar jag 3200 kr/år för trafik på min bil.. Bor i Gävle, radhus och garage.. max 1000mil Har alla mina försäkringar på folksam... Helförsäkring skulle landa på ca 15 000kr/år.

/Jimmy
Länk
WG
155
WGiant
535 -92
parolof: du har visst inte fattat nåt.
"Hur blir det den dagen det inte finns några föräldrar att skriva bilen på? Kunden har haft körkort i 20-25år men aldrig ägt/försäkrat en bil? Hmmm... Den dagen hoppas jag att det kostar multum...."
FSB har lämnat det gamla systemet. De går efter hur många år man har haft körkort och inte efter antal år man haft en bil försäkrad i det bolaget.
Du ska inte snacka om sånt du inte vet
parolof
Wgiant,

"Hur blir det den dagen det inte finns några föräldrar att skriva bilen på?

Lägg märke till frågetecknet i slutet på den meningen!

Tack för att du berättar hur det ligger till:-)

eftersom rätt skall vara rätt så rättar jag dig W GIant här och nu!

Helt rätt att försäkringsbolagen inte jobbar efter det gamla systemet längre, däremot så har dom olika bolagen olika kriterier dom följer.

Folksam t ex bryr sig inte om hur länge du har haft körkort utan går efter din ålder, vart du bor. hur du bor ,vilken bil och årsmodell du har och hur långt du kör. även kön spelar in.
vid nytecknande får alla 75 % bonus,ställer du däremot till med någon skada så halkar du ner i bonustrappan och vid flera skador under samma år så tappar du ännu mer bonus.

så att du säger att man inte skall snacka om saker man inte vet kan du ta åt dig av själv !!
´
svintoleffe har även han helt fel i det att en 25 åring inte utgör en risk han med. alla utgör en risk och bolagen kalkylerar och beräknar skaderisker utifrån fakta över alla åldersgrupper bilmodeller osv och sätter premien därefter. Så mycket kan jag säga att premien kommer att skilja vesäntligt mellan en 25 åring och en 55 åring om det andra förutsättningarna är exakt dom samma. till 55 åringens fördel naturligtvis men skriver alla bilarna på sina föräldrar så kommer ju skillnaden att bli noll till slut dvs de äldre får betala för risker dom inte har. Basta
WG
155
WGiant
535 -92
topasblå men hallå så självklart vet jag att bolagen räknar premien på vart man bor och ålder osv. Men jag förklarade bara för parolof att man ej behöver ha en bil försäkrad i ett bolag i flera år för att få bonus. Okej jag kanske ska ha klämt in "dom flesta FSB" eftersom inte alla går efter samma bonus system. Jag har faktiskt jobbat på ett FSB så topasblå jag tar inte åt mig, jag vet vad jag snackar om

svintoleffe
topasblå..

Håller inte riktigt med dig, om premien, Jag kollade på kompisens , det skulle inte skilja alls mycket. När han flyttade över den vid 25.
Visst man räknas som en risk hela livet om man säger så, Men En Mycket lägre än vid 18.

Länk Min Bmw
MVH Leffe
Okej jag citerar

"De går efter hur många år man har haft körkort och inte efter antal år man haft en bil försäkrad i det bolaget"

ovanstående är ju inte korrekt då folksam exempelvis inte går efter kriterien hur många år du haft körkort och jag rättade dig enbart för att du använde orden...

Citat "parolof: du har visst inte fattat nåt"

och citat "Du ska inte snacka om sånt du inte vet "

skriver man så så bör man vara väldigt på det klara med vad man skriver själv
svitoleffe hann i mellan där så...
parolof
Det var inte jag som skrev "du har visst inte fattat nåt" & "Du ska inte snacka om sånt du inte vet " det var WGiant som skrev de vänliga orden, kolla själv
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.