AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.937

Funderar på en 325, Vad ska man tänka på?

Sida 1 av 4
Jag har kollat runt på lite bilannonser och har fastnat lite för 325:an. Jag har en begränsad budget så jag försöker leta billigt, (det är trots allt första bil=) hittade en snygg 325 med följande specification:

*325i
*192hk
*21700 Ärliga mil, import -00
*M3 Elspeglar + Värme
*ABS
*Svart Skinn inredning mkt fin
*Centrallås
*Eltaklucka
*M3 Original Ratt
*Skinnväxelknopp
*Vita Mätartavlor
*Vita blinkers runt om
*Ögonlock
*Skidlucka
*Check Control
*Rökfri
*Sänkt
*Ny Termostat, Nya spindelleder
*Nyservad, mkt bra skick, aldrig krånglat
*Besiktigad UA, Skattad
*Nyrekondad på firma, Motor, Inuti, Utanpå
*Bra däck runt om ca 70% kvar 225/45/17 Fram 235/45/47 Bak på M3 Original Limo
fälgar
*M3 Original baklampor

vad tror ni om det? Han ville ha 40 pix för den. Kanske lite väl mycke me tanke på att den har gått så långt?

Föresten vet någon vad en helförsäkring på en 325 kan kosta på en 47 årig kvinna som inte har råkat ut för någon trafikolycka.
Ma
106
Markus_M
BMW 323i Coupe -00
Den har gått förlångt och den är importerad försent.
Ju längre den varit i Sverigen destu bättre.
Försäkringen kommer nog att ligga på en runt 4000kr helår.
Men ta för fasiken in lf dem betalar gärna inte ut så mycket om det skulle hända nåt.
Visserligen är de billigare än andra försäkringsbolag men det är bättre att lägga till lite mer och få ett bra bolag.

BMW, när du älskar att köra!
Vad tror du om att ha en 325 i denna prisklass som första bil? Mycke fix och extra kostnader?

Inköpspriset e ju ändå ganska lågt men jag vet inte hur de e me reparations kostnader mm.
Jo
272
Johnken
523i F11 -11
Kan säga att ja köpte en 91as 325a i augusti som har ungefär samma utrustning å mil för 37 000 och sedan dess har ja lagt ut ytterligare 30 000 på den fast en del av dom är då inköp av nya vinterdäck som inte var nödvändigt, inköp å montering av motor + kupévärmare och lite stereoprylar men säg 22 000 har ja lagt ut sen ja köpte den på reparationer.

Nu hade ja otur å blockpackningen gick å samtidigt hade ja ett irriterande tick ljud i motorn som var svår lokaliserat. Så motorn är nu i princip nyskick efter en genomgång på auktoriserad verkstad. Det som gjordes då var byte av blockpackning, kolvringar, vevstakslager, honade cylindrar, några ventiler byttes, vevaxeln mättes, toppen gicks igenom totalt, 12 lyftare byttes pga att det var svårt att avgöra vilken lyftare som var dålig. Sen tillkommer ju olja å lite sträckbultar, packningar å dyl. Men nu ska då motorn hålla ett tag iaf..

B M W - Do I need to say more!
Oj, det var ju lite mer än vad jag har räknat med, men lite omkring kostnader hade jag med i beräkningen. Hade gissat på ungefär 10 pix för sådana saker. Men är du nöjd me ditt köp/bil? Vad jag kan förstå så kanske det kan vara värt det?

Föresten är det någon som har erfarenhet av impotrbilar osm dom vill dela med sig av? Försäkring? Mätarskruv? Eller annat strul? Jag är öppen för förslag om andra modeller och bilar om ni har nått förslag.
Jag tycker att E36 325i är en jättebra förstabil. Den är hyfsat modern, har någorlunda komfort och ljudnivå, nätt och lagom storlek, fina vägegenskaper, mycket fin styrning och växellåda samt såklart en varvvillig trevlig motor som räcker ganska långt.

De tidiga årsmodellerna går att hitta till ganska överkomliga priser, men samtidigt gäller att vara observant. Min egen uppfattning är att det mesta är lik i prisklassen 35 tusen och under. Givetvis finns det undantag som bekräftar regeln.

Man bör kanske undvika den första årsmodellen som ju alltid är lite drabbad av barnsjukdomar. Kvalitéskänslan på interiören är också bättre i de senare årsmodellerna. Från -93 är airbag standard och de sexcylindriga motorerna försedda med vanos, vilket ger minskad bränsleförbrukning och ett något bättre bottendrag. 323i/328i är trevliga alternativ, men man får vara beredd att gå upp en del i pris.

Det som kostar på dessa bilar är främst försäkringen. Som 18-åring får du vara beredd på en saftig årspremie. Skall bilen emellertid ägas av en medelålders kvinna så gissar jag att det inte skilljer många hundralappar mellan en äldre BMW och en Hyundai. Sålänge bilen är servad oklanderligt enligt serviceboken så är det enligt min uppfattning inte så stora problem med bilarna. Det kan vara spindelleder, detaljer i framvagnen, och även bakvagnsbussningar som kan vara ganska slut. M50-motorn är slitstark och sålänge oljebytesintervallerna är skötta så är det ytterst sällan problem.

Själv köpte jag en bil där stötdämpare, fjädrar, bakvagnsbussningar, spindelleder, styrleder, styrstag och de mesta slitagedetaljer är bytade. Det är alltid bättre att betala en slant extra och få en välvårdat exemplar, är min uppfattning.

Lycka till med köpet!

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
För att nämna lite servicekostnader så gjorde jag en Inspektion II Delyx edition + ventilkåpspackningsbyte i december. Med material (införskaffat billigare via kontakt) landade det någonstans runt 5500:- tror jag.

/// Olof

- Überlegenheit aus Bayern -

Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Jag betalar drygt 8000/år för en helförsäkring i if på min 325 -92.
Då är jag 40 år & har full bonus på allt + att jag även har hemförsäkring i samma bolag (ger en del rabatt).

Tänk på att det vid eventuell skada kan bli problem om bilen är skriven på någon annan än dig själv, Tänk också på att det (även om det svider i början) kan vara bra att bygga upp en egen bonus.

WG
155
WGiant
535 -92
"Tänk också på att det (även om det svider i början) kan vara bra att bygga upp en egen bonus."
Dom flesta bolag räknar bonusen efter körkortsåret. Det gamla bonus-systemet hur länge man har haft bil försäkrat i bolaget är borta. Därför kan vissa som tappat kortet få 0 i bonus helt plötsligt.. Så det är ingen fara på den synpunkten om du ställer bilen på farsan/morsan.
Men visst kan du bli nekad ersättning vid skada om försäkringsbolaget kan bevisa att det är du som använder bilen mest.. vilket är svårt att göra

Bilen: Länk
li
1.959
liste
535i -89
"Föresten vet någon vad en helförsäkring på en 325 kan kosta på en 47 årig kvinna..." - du är medveten om att det inte är OK att försäkra bilen på morsan? Köp en annan bil om du inte har råd med försäkringen, är mitt råd, då får du iallafall ersättning av försäkringsbolaget om det händer något.
WG
155
WGiant
535 -92
liste: det är svårt för försäkringsbolaget att bevisa att han inte bara lånade bilen vid skadetillfället.. är man bara lite smidig så

Bilen: Länk
Ställ den på morsan!!

/Jimmy
Länk
parolof
Wgiant, jag håller med Liste, tycker inte om bedrägeri, har du inte råd att försäkra din bil så ta cykeln!
WG
155
WGiant
535 -92
paralof, jag tror inte du heller skulle vilja ha en premie som är 10 ggr dyrare än vad du har idag som är 45 år.
parolof
Det hör väl inte hit? Hur tror du jag har fått den låga premien?
Och när jag var i din ålder så hade jag också höga premier
WG
155
WGiant
535 -92
parolof du har fått din låga premie pga åldern + skadefria år. Ringer du till ett bolag som du aldrig haft nån försäkring i tidigare så får du även en låg premie där eftersom dom kollar på ålder/geografi/och antal körkortsår
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Håller med liste och parolof till 100%! Har du inte råd med försäkringen köp en annan bil.
Blir så trött på dessa försäkringsbedrägerier!

/Rickard
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Ang bilen i fråga så tycker jag priset verkar ok. Och som Olof skriver är det alltid bättre att köpa en lite dyrare välvårdat exemplar.

/Rickard
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Att försäkra sin bil på morsan eller farsan ska inte ses som ett bedrägeri... vad F-N ska man göra da??????

känner en polare som är 21 år som oxå har en 320 årsmodell 2000
ska han
betala 41 000:- per år för en 320i 00:a när han kan betala 13 000:- på sin farsa????? på 2 år ska betala till försäkrings bolaget lika mkt som bilen är värd eller? e det normalt ???
fattar inte hur ni resonerar alltså? måste vara ngt fel hos er som ser det som ett bedrägeri!

Hade försäkringsbolagen vart mer mänskligare i detta land och haft premier som var mer naturliga så hade väl dem flesta inte hittat på andra grejer!!!!!

BMW M-POWER
GINO Hur gammal e du egentligen? Tror du försäkringsbolagen idkar välgörenhet? Vinstdrivande företag kallas det. Varje grupp ska bära sina egna kostnader. Varför tror du f-bolagen tvekar att försäkra ungdommar?
parolof
"på 2 år ska betala till försäkrings bolaget lika mkt som bilen är värd eller? e det normalt ???" kanske inte men det finns kanske en orsak till det, har du du/din kompis råd att köpa en så ny bil så kanske det vore bättre att köpa en äldre bil som ni har råd att försäkra ärligt istället för att låta oss andra betala. tyvär har jag inga föräldrar kvar i livet att snika på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.