|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
parolof |
tyvärr spårade den här tråden ur men va f*n? |
|
jacobrudenstam: Jo visst tusan är ja nöjd me bilen. Den känns hur bra som helst i chassit. drivlina å nu även i motorn. Men det har ju kostat en del. Fast å andra sidan, köpa en utbytesmotor för typ 10 000 så vet man ju itt heller i vilket skick den är i åsså ska den gamla ur å den nya i så då hade d nästan hamna på samma så d va lika å repa. Å d blev ju bra så. I övrigt e ja då nöjd med bilen. Det är en sen import men all dokumentation finns med å verkmästaren på bmw tyckte d verka vara en fräsch bil i övrigt så ja hade väl ganska otur att blockpackningen gick... That´s life.. Man måst ju repa den för annars får man ju itt ut nå för bilen. Försäkring på mej som är 24 år kostar 8000:- hel/helår hos folksam. - Smakar det så kostar det, tyvärr! - |
|
|
parolof : om du jobbar varför ska du inte kunna ha råd med en bil som kostar 120 000:-?????????????????????????????????????????????? snälla förklara för mig o hoppas att du har en vettig förklaring för att allt annat du påstår ser jag ingen logik i???verkar som om du lever i stenåldern? eller kanske istiden???? BMW M-POWER |
|
bmwdr |
tycker du gör ett bra väl om du köper den.. Mvh Daniel |
parolof |
Gino, "om du jobbar varför ska du inte kunna ha råd med en bil som kostar 120 000:"" Diskussionen var väl om det är ok att skriva bilen på en förälder för att slippa höga premier. Och det är inte ok enligt mig, istid eller inte;-) |
|
att spekulera om vad man får/har för premier på försäkringen av en viss bilmodell är inte särskilt intressant om man inte bor granne med varandra är exakt lika gamla/av samma kön och har samma årsmodell. Bor du exempelvis i lägenhet i stockholms stad får du en HELT annan premie än om du flyttar till låt säga villa på värmdö. ännu större blir naturligtvis skillnaden om du flyttar till övre korpilombolo. |
|
|
På morsan eller ej. Mitt alternativ är att vänta med bil tills jag e i 25 års åldern, eftersom en nissan micra kostar ca 10 000/helår att försäkra för mig (vilket jag inte e berädd att pröjsa på försäkring till en sån bil).eller att snika på morsans nuvarande bil i stället. (Om jag inte ska konstatera att mitt körkort o de pengar o tid jag lagt ner på de var förgäves och ta cykeln istället.) Vilket som e mest rätt eller fel vet jag ej, men jag kan i princip lika gärna övertyga morsan om att köpa en bil till sig själv för mina slantar o låna den vareviga dag så betalar jag för mej iaf. då e problemet ur världen. INTE! |
|
|
Sorry Jacob om jag fortsätter på urspårningen. Några frågor till Er som inte har paddlar i vattnet och inte fattar varför man inte ska försäkra bilen på sina föräldrar? - Varför är roliga bilar, ex 325, dyrare att försäkra än en Micra? Olycksrisken kanske..? - Är det större eller mindre riska att man som ung kille bucklar sin bil ellar andras bara för att den är skriven på föräldrarna? Troligen inte det minsta skillnad. Förr eller senare blir plåten skrynklig för de flesta. Så var det för mig. Vad får det för följder för oss gamlon som nu passerat 30? Jo, premierna går upp för oss eftersom det blir fler försäkringsärenden än vad "vi själva" egentligen orsakar. Lika väl som bensin, service mm är en kostnad man tar i beräkning vid inköpet av bilen borde även försäkringskostnaden vara det. Har man inte råd med bensin till en V8-bil köper man inte det. Har man inte råd med försäkringen till en väldigt rolig bil köper man en mindre rolig och jobbar mer. Ni är inte bara osmarta (läs trådar om de som inte fått ersättning) ni är även osolidariska och orsakar onödiga kostnader för andra. Men det sk*iter väl GINO mfl i. En 320 ger ju fett med respekt va, mannen? *ironiläge av* Min åsikt. Btw, lycka till med bilköpet. Pruta lite till och njut av en fin bil när våren kommer. /Niclas Som började bilkarriären med billiga Asconor, Fiesta, Charade och sedan en svindyr GTI 16V. |
|
|
Ja satt bara å grubbla lite över de som är då över 30, hur ni gjorde på eran tid när ni försäkrade bilarna vid 18 års ålder å hade första bilen. Inga påhopp lr nå utan bara hur det var på den tiden. Iofs har ju premierna dom sista 10 åren bara ökat å ökat så förmodligen va de billligare å äga bilar för ca 12-15 år sen.. Vet då bara att min första 240 GLT -86 va lika dyr i försäkring då ja va 18 (-98) som 325an e nu. - Smakar det så kostar det, tyvärr! - |
|
parolof |
tro det eller ej men det var aldrig ens på tal att skriva bilen på föräldrarna krets 1978 när jag tog körkort, Min första bilen var en Ford Cortina GT -66 som jag köpte för 1500:- och bara hade trafikförsäkring på, varför? jo det var vad jag hade råd med. Nu kan jag köpa en ny bmw om jag vill och försäkra, men väljer att inte göra det för att jag vill lägga pengar på andra saker. Min 318is coupe är har några år på nacken men jag gillar formen och tycker att det är mycket bil för pengarna. |
|
@Johnken Du har helt rätt i att bilförsäkringar har blivit mkt mkt dyrare för vissa grupper de senaste åren. En av orsakerna till det är att försäkringsbolagen nu delar upp sina kunder i fler segement som alla ska bära sina kostnader. Tidigare subventionerade lågriskkunder genom högre premier de med högre risk. Som alltså fick en lägre premie än vad som var affärsmässigt rätt. När bolag som satsade på lågriskkunder med billiga bilar (typ Aktsam) kom in på marknaden och gav den, för bolaget mycket lönsamma gruppen, bättre priser än de traditionella bolagen förlorade de gamla bolagen kunder. Och införde att varje kundgrupp skulle bära sig självt för att kunna konkurera. Alltså blev det dyrare för 19åringar med snabba bilar. Som svar på din fråga - Jag körde bil efter plånbok och jobbade mer. Inte så flashigt men sant. /N |
|
|
segement - segment /N |
|
svintoleffe |
Ursäkta att tråden pajas. Jag inte bar tror utan jag kan säga att jag ´Vet, Att i 10 av 9 fall, så dom som klagar, dom fick inte ha sin bilar på sin föräldrar, så då när dom sitter o åker i en gammal häck till bil, så kommer kompisen med sin mian bwm, som hans föräldrar står för. Vad blir det då, jo den gamla hderliga avensjukan. Sen till nästa sak, om att inte få ut något av försäkringsbolaget, det kan ni kasta i soptunnan direkt, kasnke 1 av 15 fall. får dom igenom. Har egen erfarenhet av det, mot ett av dom värsta F-bolagen. Dom blev ganska överkörda. Bara en fråga, fanns det en glugg i som gör att ni kan tjäna säg 20-25 tusen i skatt, skulle ni inte göra det tills det inte går då.? Sen för det tredje, det kallas för att vaar smart, varför Kasta ut en massa onödiga pengar i sjön för, när man kan göra andra nyttiga saker för dom. Länk Min Bmw MVH Leffe |
parolof |
Det har inte med "avensjukan" att göra, tycker bara att man ska göra rätt för sig och inte låta andra betala notan |
j.aahman |
för 10 år sen nar jag köpte min första bil, en 518 E28 så ville Skandia ha 400 spänn/ mån i halvförsäkring.Surt men det är bara att betala och se glad ut |
svintoleffe |
parolof.. Så du menar att du får stå för notan för dom som har bilen på sina föräldrar.. Det kan du glömma omedelbart kan jag säga. Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
Johnken: Min första bil var en Golf GTI 16V -88. Den kostade 8 560 kr/år att försäkra 1992. På den tiden började man på lägsta försäkringsklass och hade 0% i bonus. När jag sålde bilen 7 år senare hade jag bonusklass 7, dvs maxbonus 75%, och då var premien 5 306 kr/år. Jag hade den som andrabil de sista 4 åren så då använde jag den bara halva året. /Rickard |
|
| Svintoleffe - inte så lätt att tyda ditt förra inlägg, men menar du att vi som tycker det är fel att skriva bilen på föräldrarna tycker som vi gör för att VI inte fick göra det när vi var 18? | |
parolof |
Nej, förstår inte heller vad Svintoleffe menar |
svintoleffe |
Ja det tycker jag, Det kan vara för att era föräldrar säger nej ha bilen på er själv, en del vill ha den på sig själv ochså. Om man kan tjäna pengar varför kasta dom i havet.? Men samma sak, fick inget svar sist när jag skrev heller. Skulle ni springa o lägga ut 25-30 tusen extra i skatt, om du-ni kunde komma undan med det mycket billigare, skulle du-ni inte göra det då.? Länk Min Bmw MVH Leffe |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.