|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skulle byta skruvar till reg-skyltsbelysningen idag för dom var rostiga...Men dom var så pass rostiga o skitiga att dom inte går att få loss!! Någon som har tips hur man ska få bort dom? Tack | |
|
Testa om de lossnar mha en muttertång. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
| Har provat med liknande verktyg...fler tips? | |
ET20 |
Provat att spreja med WD40, brukar lösa det mesta som sitter hårt eller är rostangripet! |
|
Har gjort det också :) Problemet är att skruvmejlsarna får inget fäste, skruvarna är lixom runda i mitten istället för att vara som ett + Hehe och men tångar går det inte... Hur ska jag göra? |
|
|
Om det går att komma åt med ett litet bågfilsblad så kan du ju såga ett spår i skruven. Men dom kanske är så små att det inte går? ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
jag har likadant och de flesta ser nog ut så, verkar kunna bli mycket jobbigt. I värsta fall får man borra loss eländet, sitter det i plast eller plåt förresten??? 1. Ös på rostlösare ordentligt i flera intervall och vänta en vecka 2. Lossnar de inte, så pröva att såga spår i skallen 3. Borra |
|
|
Hm okej Dom sitter först genom plast och sen i plåt...det är ju för belysningen för reg-skylten så det är ju lite svårt att komma åt med en fil.... Tack för alla tips jag ska testa allt senare :) |
|
|
Hej e34briliant, sätt nu dit ROSTFRIA skruvar istället för de gamla.om du får väck dem förstås!! Jag brukar byta till rostfritt de första jag gör (nästan) när jag byter bil ,vilket inte är så ofta....men ändå .De e så tråkigt att på en nästan ny bil se två lodrätta rostränder som runnit ner på skylten!! HBK |
|
| Japp det är det jag håller på med nu :) byter alla skitskruvar mot rostfria hehe | |
| borde väl gå med en skruvutdragare(eller vad det heter)? du borrar ett litet hål i skruven å gängar i en vänstergängad, koniskt skruv å drar ut skiten. Finns på biltema för runt 50:-. | |
|
vinkelslipa av skallarna MVH Johan K |
|
|
nej va fel det blev :) trodde det pratades om skruvarna till regskylten :) men du borde ju kunna borra ut dom? ta ett borr som är ungefär lika i diam. som skruvarna och borra sönder dom MVH Johan K |
|
|
Eftersom skruvskallarna sitter helt eller delvis försänkta i lampans plasthus är det ju lagom svårt att såga eller kapa bort. Med en Dremel eller motsvarande kan man slitsa upp nya spår, ett annat knep är att doppa mejselspetsen i diamantpasta, sen greppar det hyfsat även i relativt runddragna krysspår. Att sätta rostfria skruvar i svartplåt verkar inte smart, vad händer med plåten då tror ni? Salt och blöta, galvaniskt element, snart är det bara kex kvar av plåten. Men skruven klarar sig fint... FP |
|
| Om det finns plats så kan man även prova med att greppa över huvudet på skruven med en avbitare, det är lite trixigt med att få den att greppa, men det brukar gå efter några försök. | |
|
Testa med en "slagmejsel", man får kanske va lite försiktig. Det man inte får loss men en slagmejsel får man inte loss... Har inte testat det i din situation, så jag vet inte om det funkar, plåten är väl lite svajig, men det kan va värt ett försök. |
|
| Kenta-76: Slagmejsel, menar du en mejsel som inte är rak, stjärnig eller nåt sånt utan mer som en spets? | |
| Nä, det är en grövre mejsel som man sätter bits i (stjärna, rak eller vad du vill) Sen slår man i änden på den med nån tung klubba, så vrider den sig samtidigt som som den får trycket från smällen. Urbra att få bort sånt som sitter ordentligt fast, plus att man behöver inte mycket till spår för att det ska greppa. | |
|
Jaså okej...Ska kolla upp det imorn! Tack för tipset |
|
| Kolla på biltema.se...sök på slagskruvmejsel | |
| Tack, dom kostade bara 50 - 60 spänn på biltema! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.