|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Ny här btw. Har sökt och hittat mängder med trådar om vad man skall ha för olja, men det blir bara ett enda virr-varr av allt uppe i hjärnkontoret. Därför tänkte jag att någon kunde ge mig ett konkret svar om vad jag skall ha för olja i m3an. Tacksam för svar. /Mikael | |
| Castrol TWS! | |
| tackar tackar! | |
|
Ja, Castrol TWS är ruskigt bra och en sån tjock olja (10W-60) känns bäst att fylla i. //Schnitzer |
|
|
MikaelHansson: Om det är något som du undrar om oljans egenskaper etc. så ska du fråga "Johan B" här på forumet. Han är kung på det området! //Schnitzer |
|
|
Jag tackar o bugar för tipsen. Skönt med ett forum med snabba svar:) /Mikael |
|
|
hur är denhär oljan prestandamessigt jäntemot andra likvärdiga oljor?.. jag menar det går ju olika tungt för motorn. beroende oljans tjocklek... man vill ju inte förlora lite effekt:-).. BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
|
Hur kör du bilen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
om du menar mig.. så kör jag inte på bana/stripp.. men är gärna ute å gasar lite på kvällar å nätter... ska tilläggas att det inte handlar om nån "tuktning" av bilen...utan den körs med förstånd om man säger så BMDoubleVMthree Din dröm - min vardag |
|
Mr M3 |
undrar samma sak ska byta olja i M3an till våren kör en del bana mm.ska man andvända 10W-60 då med eller ska man köra på något annat? |
|
Oops en lös tråd... Kör man en del bana, kan det vara befogat att använda TWS, annars skulle jag generellt säga att en bra syntetisk 5W40 eller 5W50-olja duger utmärkt. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
I MIN M-3-94 HAR DE ALTID? ANVÄNTS CASTROLS TWS 10/60 MEN JAG FUNDERAR PÅ ATT BÖRJA ANVÄNDA MOBIL 1 5/50 ELLER SHELL HELIX ULTRA EFTER JOHAN B TIPS´OM OLJA ÄVEN KÖR JAG JU INTE SÅ HÅRT MED BILEN. MVH |
|
bmw,m3, du behöver inte skrika! ;o) Det är möjligt att man använt TWS i din bil så länge du haft den, men knappast sedan den var ny... TWS har inte funnits så långt tillbaka i tiden. :o) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
Såg inte de ! :) nä de är ju sant men han som tog in den 2001 har alltid haft i de i den sa han? men som sagt var jag kommer nog prova mobil 5/50 eller shell helix ultra 5/40 dom är väl rätt godkända till min bil kan jag tänka mig? men har inte riktigt bestämt vilken av dom ? tips tack. Mvh |
|
En kompis använde mobil 5/50, motorn rasade och när han tappade ur oljan var den typ som vatten enligt han. Tilläggas kan att han kör värre än en biltjuv. Bilen i fråga var en 535 E34. Jag hade inte använt någon annan olja än Castrol TWS till min m3, tycker motorn blev fri från sina missljud när jag bytte till TWS, missljud=knack från ventlier vid start och viss tickande från motorn vid körning försvann. Finns ju en kille på powerbörsen som säljer TWS för 125kr/l så jag ser ingen anledning att använda annan olja än TWS. |
|
|
Pelle, om oljan var som vatten måste den vara utblandad med antingen just vatten eller bensin! Att en syntetisk Mobil1 5W50-olja skulle förtunnas till vattenkonsistens och därmed göra att motorn skär, tror jag inte ett dugg på! Kort och gott är det något annat än just motoroljan som orsakat haveriet! Jag ser många anledningar att inte använda TWS eller annan 10W60-olja, om man inte måste det! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
bmw,m3 |
ooppss låter märkligt att de ska kunna ske men va vet jag, vem säljer billig castrol tws 10/60 ? gärna på lite större dunk 20liters någon som har nåt bra tips om någon reko själ som kan tänkas sälja de den en hygglig pening? Mvh |
|
OK, det vet du nog bättre. Killen var ändå mekaniker på bmw vid tillfället då det hände så han vet nog vad som hänt. Oljan orsakade haveriet oavsett vad du tror. Kan det inte vart så att oljan inte klarade värmen och därmed blev "blaskig"? |
|
| bmw,m3: kolla powerbörsen, där sälj tws för 125kr/l | |
|
Om oljan överhettar blir den tjockare! Jag hävdar fortfarande att han skulle fått exakt samma haveri med TWS eller annan olja i motorn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, då ska jag sluta med tws då. Jag fiskör ju bara ändå. Skär den så skickar jag räkning till dig Johan B ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.