|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
som sagt en smaksak, finns många småtrimmade m5or som rullar utan problem, men även dom som inte rullar alls pga "feltrim" välj en m5a med omsorg! men det verkar du göra så det löser sig nog..=) |
|
|
Stephan735i: apapapa:) sälja min bil:-) vad ska jag komma med till vårträffen? Jo, du vill säkert sälje en av dina 540in till mig, säg som det är;) Micke K. Länk |
|
|
Micke K.; Det jag tänkte på var att då kan ju du köpa en M5 Touring-95 som du funderat på att göra under en tid. Jag köper 540-bilar, men sälja nej, jag vill inte ens sälja min Scirocco, hur ska jag då kunna sälja en av mina kära 540:is?;) Mvh Stephan |
|
|
Att köpa en M5 Touring (särskild 95a) är ännu svårare än att hitta fin M5 Limo :( Micke K. Länk |
|
|
petef_f: Ja smaken är som baken, delad. Tur är väl det, hur skulle det se ut om alla åkte om kring i en avusblå M5:a. Eller vänta lite nu det skulle ju vara underbart att se sin drömbil hela dagarna vart man än vände bilcken... Stephan735i: Jag har varit lite inne på att att skaffa mig en 95:a men det som gjort att jag tvekar inför det är att OM växellådan skulle ge sig bilr det nog ganska svårt att hitta en ny. Okej jag spekulerar lite för mycket men jag ger mig f-n på om jag köper en 95:a som kommer växellådan att rasa. Men det som gör mig mest fundersam kring dessa M5:or är hur dåligt servade många är. De jag har varit och kollat på har haft väldigt "glesa" serviceböcker. Jag menar på en bil som kostade ca. 700000:- ny är det mycket märkligt att man ej lämnat in den på service. Eller är alla M5 ägare bilmekaniker? Eller hade de så mycket pengar att de bara körde tills det rasade och sedan köpte en ny. Typiskt för de jag har varit och kollat på har sett ut som följande: Första service gjord vid ca. 3000 mil, nästa vid 8000 mil och sedan i bästa fall någon mer. Men detta är ju på tok för lite service. Hur ser era seviceböcker ut? Mvh. Bjarre Ps. Jag kommer inte att ge mig förrens jag hittat den "rätta" Ds. |
|
|
Bjarre; Växellådan pajar inte på M5 6vxl smällen tar koppling/svänghjul, växellådan skulle inte jag oroa mig för överhuvudtaget, Dessutom delar M5 6vxl låda med 540 helt och hållet eller åtminstone allt utom utväxling på 6:te växeln om det nu skulle krascha, då under förutsättning hjälp från föraren. Det finns några M5:or med 5växlad låda jag skulle kunna tänka mig, favoriten förutom en unik Touring är 20 jahre som det finns en till salu i Tyskland just nu till ett bra pris Länk , köper du den är du ensam med att äga en sådan i Sverige som inte är kraftigt ombyggd som dom två som finns i Sverige är. Jag äger ingen M5, men däremot en 540 "snart två" och min servicebok är endast stämplad av BMW Tyskland alla gånger utom vid det senaste oljebytet där det inte passade att åka ner så det blev Per Larsson bil o motorteknik i stället för alternativet att anlita BMW Sveriges verkstäder som jag inte vågar att utsätta bilen för efter allt rabalder dom ställer till med även om kopplingsbytet "som gjordes på BMW Sthlm" gick bra för mekanikern men resten var en katastrof enda gången dom ringde var när det visade säg att det var jag som skulle betala 22000kr räkningen i stället för Euro+ garantin, den andra 540:in har full servicebok till 2000 därefter finns det lite glapp men en €1100 räkning förra året för insp2 och lite annat gör att jag känner mig lugn för framtida problem. Mycket underligt att serviceböckerna är så dåligt stämplade väldigt förvånande, försök få tag i en fin M5 Touring till Micke och köp hans Avusblåa om du nu inte vill importera 20 jahre bilen, det tror jag är det enklaste sättet för dig att hitta en fin M5 3,8 inom en snar framtid. Mvh Stephan |
|
|
Bjarre, du skriver: "Avusblå eller daytona violett, ljus skinnklädsel, shadowline, full servicebok + dok, få ägare, max 20000 mil och i fint orginal skick. Är denna ekvation omöljlig?" Jag tror du har lite för många krav på en gång, att helt välja färg på lack och inredning tillsammans med fint skick och lågt pris gör att det kommer att ta tid att hitta rätt bil. Frågan är om den bilen överhuvudtaget finns i Sverige? Jag tyckte det var tillräckligt svårt att hitta en fin väldokumenterad -95:a, oavsett pris och färg. |
|
|
Stephan735i: Det käns som en sådan stor grej att importera en bil ifrån Tyskland, det är så mycket som kan gå fel. Dels behärskar jeg ej det tyska språket och i och med det blir det svårare för mig att kolla upp bilen där nere. I Sverige kan jag prata med försäljaren dels lämna in den på ett M-test, bildiagnos eller till BMW om jag skulle känna mig osäker. Jag har hör att i Tyskland är det till och med svårt att få provköra bilen innan ett ev. köp vilket för mig är ett absolut minimikrav. Eller är jag ute och cyklar? BjörnB: Ja, jag kanske har lite för stora krav på min blivande M5:a. Så jag kanske få göra avkall på vissa saker ss. färg, inredning mm. Men det absolut viktigaste för mig är att jag får den där riktiga känslan i magen om att det är rätt bil jag har hittat och det har jag ej fått än. Sedan spelar i ärlighetens namn inte pris, färg, inredning mm. så stor roll. Men jag tror inte att jag skulle få den där riktiga känslan i magen om att bara vilja ha om bilen tex. är röd eller vit med tygklädsel och minimal utrustning, men detta vet jag ej än. Det vet jag först när jag hittat den "rätta"... Hur många här på forumet funderar på att sälja sin M5 3,8 framåt våren? Ni som funderar på detta får gärna maila mig. Hur många M5 3,8 finns det i Sverige för tillfället? Mvh. Bjarre |
|
|
Det bör finnas över 200st 3,8:or regade, men av dem är ju ett mycket litet antal "pärlor". -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
HD91: Hur många 3,6:or finns det i Sverige? Ser inte dessa båda bilar ut att vara väldigt höga bak, samtidigt tycker jag att de ej fyller ut hjulhuset så mycket jmf. med andra M5:or? Är det bara att de kör med för låg profil, eller? Länk Länk Mvh. Bjarre |
|
|
Ja, håller med om att de ser lite höga ut bak. Kom faktiskt bero lite på hur de står, hur asfalten är (högre på ett ställe än ett annat). Om det skulle vara så att det inte skulle bero på det så kan det vara så att de inte har haft råd att köpa sig den riktiga däckdimensionen bak och snålat in, vilket gör att det ser förjävligt ut. Är det inte det så skulle jag tro att det är något skumt med nivåregleringen. //Schnitzer |
|
|
Är det någon som känner till något om denna bil? Jag vet att miltalet (på mätaren) är extremt låg, varför detta skall undersökas mer ingående. Men som sagt är det någon som vet något som kan vara bra att känna till? Länk Mvh. Bjarre |
|
|
Jag fattar inte varför det ska va så svårt at hitta en bra M5 i Sverige. Det finns ju hur många M5 som helst til salu. Va glad du inte bor i Norge, her finns inte så många, och dom som finns kostar 3 x så mycket som i Sverige. |
|
|
Bjarre: gissar på nästan 400st 3.6:or, och antalet 3,8:or ligger nog närmare 250 än 200 st när jag tittat lite mer på det. Kan kolla exakt någon dag, tar lite tid det där. I de siffrorna ligger en del exporterade bilar, en del skrotade, MÅNGA stulna och en del som försvunnit på andra sätt, dvs det riktiga antalet bilar som faktiskt finns och kan köras är ganska mycket lägre. Ska försöka skaka fram mer exakta siffror och bara räkna de som faktiskt kan lokaliseras. -M5 E34 Limousine register Länk |
|
|
Tackar HD91! Jag undrar ifall det finns någon med bra tyskakunskaper här på forumet och som skulle kunna hjälpa mig att ringa till en fördetta ägare i Tyskland. Bilen det gäller är den här: Länk Enligt de som ägt bilen i Sverige (2 st) har bilen endast haft en ägare i Tyskland och det är den Spanska ambassaden. Men jag beställde en kopia på Briefet och där finns bara en ägare med, han heter Marcus Reinhard och bor i Hilden. Jag har sökt på detta namn och det finns bara en i Hilden som heter så, var på jag tror jag hittat den rätta. Vad han har med den Spanska ambassaden att göra vet jag ej, det kanske bara var ett försäljningsknep? En annan sak som verkar konstigt med bilen är att den har fått ett nytt Brief utfärdat 1999-09-21 var på information och ev. tidigare ägare mellan 1993-09-23 och 1999-09-21 saknas. Så de frågor jag skulle vilja ha svar på är följande: 1. Vad har hänt med det gamla Briefet? 2. Hur många ägare har bilen haft och vilka är detta? 3. Hur långt hade bilen gått när han köpte den resp. sålde den? 4. Om han har haft några problem med bilen motorras mm. 5. Hur är den servad? 6. Samt om det finns något annat som kan vara bra att känna till om bilen. Någon som vill fylla på med något ytterligare? Som sagt om det finns någon som skulle vilja göra mig denna tjänst att ringa Marcus Reinhard och försöka få dessa frågor besvarade vore jag mycket tacksam. Skicka i väg ett mail till mig så skall ni få mitt och tyskens telefonnummer. Mvh. Bjarre. |
|
|
Det kanske inte är helt otroligt att bilen har ägts av Spanska ambassaden då denna bla. finns i Düsseldorf och Hilden ligger ju nära. Mvh. Bjarre |
|
|
Kan det vara så här: Att bilen har ägts av Spanska Ambassaden fram till 1999 då det nya Briefet utfärdades, om det skulle vara sekritessbelagt att de ägde bilen typ som någon diplomatreggad bil el dyl.? Bara en tanke. Detta börjar ju bil lite spännande och intressant, så finns det någon detektiv här som skulle kunna bringa lite klarhet i det hela? Mvh. Bjarre |
|
|
Jaha då var man en lycklig ägare till en M5:a av årsmodell 1994. Jag få ta tillfället i akt att tacka alla här på forumet som kommit med bra råd och tips. Mvh. Bjarre |
|
| Grattis! Nu väntar vi på bilder! ;) | |
|
Bjarre: hoppas att det berömda klicket fanns vid köpet;) Grattis! Micke K. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.