|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
|
Volvoforlife: Tack för infon, då går den bort. |
|
|
Jag hittade just denna ser mycket fin ut och pratade precis med säljaren och allt verkar vara ok. Någon som känner till den? Länk |
|
|
Bjarre; Du har fått mail! Mvh |
|
| Tack dobo! | |
| Bilen i Bjarre´s länk ägs av Nicke_M här på forumet. Den verkar vara väldigt fin och priset är lågt. Hade jag inte haft en M5 E34 hade jag åkt och tittat på den direkt. | |
| Är det 3,6 eller 3,8 på nickes bil? | |
|
Det är väl en -91:a, då en 3,6. //Schnitzer |
|
|
Om inte någon redan har kommenterat eller lagt märke till så har den här sjunkit till 80k kronor: Länk //Schnitzer |
|
|
Jag märkte det men jag skulle satsa på en som även är i bra skick mekaniskt. Läste i en annan tråd här på forumet att den varit stulen oxå, aven strippkörd. Nån sa även att ventilkåpspackningen läckte olja. Men för den händige kanske skulle det vara ett intressant objekt... För snygg e den ju! |
|
|
Personligen gillar jag den avusblåa med silverlackat "kjolpaket" bäst !! Den i länken ovan ser riktigt snygg ut! Men jag tycket absolut !!!! att bilen gör sig klart bäst med orginal färlgarna! Vad är det de heter? turbinfälgar? (låter lite saab..) Tycker för övrigt att motorkaraktären på E34 M5 överglänser alla andra M5:or, rapp och asrått. Ingen mjukis direkt och det är precis i min smak. M.V.H. |
|
|
Skulle inte förvåna mig om ägaren till den blå som jag länkade skulle gå ner mer i pris. Med tanke på att han har gått ner rejält nu ett tag så går det säkert att pruta lite. Jag skulle inte betala så mycket för en som inte var i originalskick. //Schnitzer |
|
|
Jag skulle satsat på "Nickes" M5. Tycker den ser mkt fin ut, och han verkar seriös, enligt vad jag har läst på forumet.. Enda jag tycker är synd med den är vingen, men det är ju en smaksak! Men jag undrar en sak, om man köper en M5a som gått dryga 20k mil nu i dagsläget, kan den inte vara mkt svårsåld när den gått 23-24 om nått år? Bara en tanke.. Ang. den där 93:an med antera fälgarna så tycker jag fälgarna ser fär taskiga ut.. Men de går ju alltid att sälja. Sen skulle nog inte jag köpa en bil med problem, som man får börja skruva med direkt.. ganska jobbigt! |
|
|
P3r: Om inte någon är intresserad av en E34 M5 som har gått 23-24k mil på mätaren så kommer de att köpa en som har gått så långt, fast med kanske 15k mil på mätaren. De flesta E34 M5 har gått över 20k mil och många är skruvade av de som har gått mindre. Ganska så snabbt tror jag att man kommer att märka att många är skruvade, om inte någon har gömt undan det väldigt bra. Men i dagsläget så har de flesta E34 M5 som har varit i trafik länge gått minst 20k mil. Det är bara att kolla på mobile och sedan är ju som sagt flera skruvade tyvärr. //Schnitzer |
|
| Jo det kanske stämmer det du säger, tyvärr. Konstigt att vissa ser ut som "nya" när de gått 20k mil.. Måste ha haft bra ägare! | |
|
P3r: Ja, men det finns ruskigt fula som har gått 15k mil på mätaren. Det får man tro eller inte. Min har gått gått ca 22k mil och den är fortfarande fin. I alla fall har många sagt det till mig. Det är inte så svårt att hålla den fin om man har kört 20k mil från att bilen var helt ny. Däremot om du kör på vintern så tar saltet mycket på bilen och den ser inte lika bra ut. Min kompis kör sin M5 3,8 på vintern. När jag pratade med honom för någon dag sedan så sa han att han inte ska köra vinter nästa år. Han sköter den ändå väldigt bra. Lämnar in den på service, polering, osv. //Schnitzer |
|
|
Hej! Tack för alla synpunkter och tips! I nuläget lutar det år Nickes, skall ev. åka och kolla på den idag (får väl vänta tills det blir ljust...) Det enda som oroar mig i nuläget är att jag såg i ett tidigare inlägg att han fyllt på med ATF-olja i servon. Är det säkert att det skall vara det och inte CLF? Hur vet jag det om klistermärket på behållaren är borta. Hur länge kan man köra med "blandade" oljor utan att systemet tar skada? Det säkraste kanske är att spola systemet, eller, kostnad? Bjarre |
|
|
Schnitzer har helt rätt i det han säger angående den verkliga körsträckan på majoriteten av M5 E34,finns nog ett mindre antal bilar som gått under 20000mil,oavsett vad som står i mätaren. Min bil har gått lika långt som Schnitzers ungefär,konstigt nog är inredningen i mycket bättre skick på den än va den är i många 15000 mila bilar. Ja har sett flertalet bilar med ca 15000 mil på mätaren där inredningen såg allmänt sliten ut,vinande växellådor mm. En hyfsat välskött E34 är INTE slut vid 20000 mil! |
|
|
Bjarre: Det är bara att byta till rätt olja och i med lite Omega 917 för att vara på den säkra sidan! Bör inte vara några problem vet en som kört med "fel" olja i en Saab i nästan 10 år utan problem. Får man ett litet läcka tätas den enkelt med Omega 917. |
|
|
Jag har nyss varit och kollat på SUN 277. Den var ej så fin som det såg ut som på bilderna. Det behövs en total omlackering för att den skall bil fin utvändigt. Bakluckan var omlackad men med nyansskillnad som följd. Kjolpaketet var lackat med sprayburk tror jag ingen vidare finnish alltså. Båda framskärmarna såg det ut bom om de hade fått bromsolja på dvs. inget vidare. Nedre delen på höger framskärn var lackad med sprayburk såg det ut som, med matt yta som resultat. Vänster sida av bagageutrymmet ver ej orginal klädsel utan något blått tyg. Invändigt i kupen var det ok, dock så hade vissa lampor slocknat till instrumenteringen bla. serviceindikator, vattentemp och bensin mätare. Kan detta tyda på skruvad mätare eller är det ett vanligt fel? Det fanns stora luckor i serviceboken, bl.a. var det ej några stämplar mellan ca. 12000 mil till 18000 mil. Det var endast tre inspentioner gjorda enl serviceboken, dock vid de tidigare miltalen 0-12000 mil har jag för mig. Serviceboken verkade dock vara i orginal tryck år 1991, och stämplarna såg gamla ut. Bakre höger stötdämpre läckte, dock ej så mycket vad jag kunnde se. Han hade bara behöft fylla på olja till servo och dämpare en gång, sa han, om man nu kan lita på det? Däcken var slut både fram och bak. Dax för provkörning. Motorn var halv varm när jag kännde på den, han sa att det var för att han ville ladda batteriet lite innan jag kom. Tycker detta verkade vara lite konstigt, försökte han dölja något som bara visar sig vid kall motor? Motor och växellåda verkade vara i bra skick, har dock aldrig kört någon M5:a tidigare. Men den gick som f-n. Inga missljud från motor eller växellåda. Endast små "ryckningar" vid ca. 1500 rpm vilket är normalt eller? Men den drog fin genom hela registret. Dock uppstog vissa knek och gnissel ifrån instrumetpanelen. Olje tempen gick upp till ca. 90 grC, är detta normalt vid relativ lugn körning i ca. 30 min. Övrigt verkade bilen var tight och bra. Kände dock ingen större skillnad på sport och komfort läget på EDC:n, men jag provocerade heller inte bilen så mycket, skall det var "stor" skillnad? Så det finns en del att göra på bilen för att få den i hyffsat skick: Omlack, nya däck, ny dämpare och ny instrumentpanel. Utgångspriset var 89000:- vilket är alldeles för mycket för denna tycker jag, snarare ca. 60000:- med tanke på bristerna. Dock är jag mycket osäker p.g.a. den eftersatta servicen. Det blir nog till att leta upp ett nytt objekt. Förresten bilen i kungsbacka som Nicke hade är såld. Jag skulle åka och kolla på den i dag men han ringde och så att någon ifrån Gävle satt på tåget ner och redan hade bestämt sig,är det någon här?. Det var synd för den verkade vara i fint sick. Dock så läckte den relativt mycket olja ifrån växellådan. Ringde idag till Jarls bilservice och de sa att det ej var någon mening att byta packboxen eftersom läckaget med största sannolikhet berodde på för stort glapp.? Dessutom verkade det vara lite fel på servosystemet. Men det var väl någon mening med att någon hann före får jag hoppas. Jag har iallefall fått ett stark begär efter en M5:a och jag avvaktar tills rätt bil dyker upp. Hoppas på en 3,8... Mvh. Björn J. |
|
|
Ringde till Jarlsbilxervice idag och pratade lite med Görgen (tror han hette så) och han sa att de inte var bra att köpa en "fiskörd" M5:a e34 då det samlaa mycket koks och avlagringar främst på avgassidan som sedan kan låssna vid hårdare körning och orsaka motorhaveri. Detta var en vanlig orsak till att M5 E34 motorer rasar enl. han. Han någon bekräfta eller dementera detta? Alltså bör man enl. detta köpa en M5:a som har levt ett relativt hårt liv, om servicen är skött vill säga, eller? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.