AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
19.927

Nu börjar det bli dax för köp av M5 3.8, behöver eran hjälp!

Sida 2 av 9
Har kollat på bilderna på M5 an från Quality cars och blev lite osäker faktiskt, Det kan har varit en annan M5 a jag såg men vill minnas att dom bara hade som var nedlackad i avusblått
Dom hade flera Bla 2 st svarta 95or en vit 93, 1 daytonaviolett 92a som jag kan minnas.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
dobo:
Om din kompis M5:a är till salu kan du väl be att han mailar över lite bilder och info till mig.

pimpen:
Det är alltså inte säkert att det var denna avusblåa du var och kollade på. Så milen kan stämma iallafall? Var det länge sedan du var och kollade på den?
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag gjorde ett utdrag från bilregistret på den Avusblåa (SUN277).
Den fick KÖRFÖRBUD 2004-12-01 p.g.a. LÄCKANDE stötdämpare höger bak. Noterad mäterställning 2003-09-05 var 193781 mil, nu är den 20100 mil.

Denna bil börjar kännas lite tveksam tycker jag.

Enlig bilregistret är det en tidigare ärgare, som har haft den i trafik. Men det är en privatperson i Haninge som ägt bilen mellan 2002-02-04 - 2002-04-05, dock verkar bilen ej ha varit i trafik då. Är detta importören, vad tror ni?
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag upptäckte även att jag länkat två gånger till samma bil.

Länk

Länk

Det som är lite skumt är att den första länken är en annons i från Uppsala och den andra i från Helsingborg. Det är två olika säljare. Och ingen av dessa verkar äga bilen för det gör en på Skärholmen enl. Bilregistret.

Är det någon som känner till omständigheterna kring denna? Det har varit minst 3 st ägarbyten under 2004.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Det verkar vara mycket svår att hitta en fin, välvårdad och ärlig 3,8, om man skall hålla sig under 100 000:-. Så jag funderar på om man skulle satsa på en 3,6 istället. Jag har letat runt lite och funnit följande objekt.

Är det någon som känner till något om dessa?

Länk

Bilen är nyrenoverad med bla. kamkedja, sträckare sotningssats (Orsaker till det?), nytt sportchassie från WEITEC. Kvitto på 40000:- finns. Bilen ser fin ut på korten och priset känns hyffsat. Nackdelar verkar vara ingen klimatanläggning samt ej skinnklädsel. 6 ägare sedan år 2000, dock minst 2 bilfirmor varav en BMW återförsäljare.

Länk

Bra pris, mycket utrustning. Servicebok?, fula fälgar

Länk

Ser fin ut dock ej org. fälgar. Endast 3 ägare, import 1999. Servicebok? Priset verkar vara lite i överkant, eller?

Som sakt känner någon till något om dessa? Vilken tror ni mest på?
do
641
dobo
BMW 640 GC n55 mhd steg 2+
Den bil som är daytonaviolett som finns på 2 bilder på 2 olika annonser är min kompis m5:a. MFN695. Saken är så här att hans farbror som ägde den då satte ut den på annons i november för att sälja den eftersom den då fortfarande stog på sin farbrors namn, Walle i uppsala. Dom bodde grannar. Men bilen var köpt inom familjen av min kompis sedan juni förra året. Sedan när dessa irriterande familje intriger uppstod flyttade killen till södra stockholm samtidigt som han skrev över bilen på sitt namn. Anledningen att bilen har haft så många ägarbyten är endast pga att kronofogdemyndigheten har varit dom på spåren men alla ägarbyten i sverige har samma efternamn "omar" förutom den senaste. Det är den killen jag känner vars mamma och pappa är skilda då han bär sin mammas efternamn istället. Bilderna verkar ha spridit ut sig på nätet till en annan annonsör den killen som har 92:an så det är inte den bilen på bilden. Bilen togs in 99 från tyskland av hans farbror.
do
641
dobo
Alltså har den haft 2 brukare i sverige och det är inom familjen.

Mvh
Bjarre: Du hittar en fin M5 3.8 för under 100" lätt!Hade min bil varit till salu hade ja gladeligen sålt den till nån som hiva upp 95":-)
Fast den e ju inte riktigt original längre...Omlackad med lackade handtag o nya lister både mitt på dörrarna samt i underkant, "ding-fria" 19" fälgar med bra däck,original M-speglar,skinn osv...
Nu e den ju inte till salu men så småningom kommer den nog bli det när jag "förädlat" den så mycket det går:-),brukar tröttna på mina bilar när det inte finns nåt mer att "åtgärda". I mitt fall skall elrollon bytas framöver då dess växellåda e lite sliten,sen ev byta avgassys inkl kattar o lambda till 3" eller 2.5"...
Ska jag vara ärlig så skulle jag nog inte få så mycket mer än kanske 70" för min bil inkl 19" om den var till salu,de flesta verkar gå mer på pris än skick....
Så de e bara o leta på!

Jag tycker många av dom ser så äckliga ut med massa skit på och konstiga fälgar. Framförallt dom svarta.
Breda njurarna ger jag inte fem spänn för, ser mer original ut med smala.

Jag hade kollat på denna fina alpinvita.
Fälgarna passar helt ok för att ej vara original.

Länk

Riktigt avundsjuk på han/hon som köper denna.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Jag har nu ringt till ägaren av den avusblåa M5:an (SUN277 den översta länken i mitt första inlägg).

Rättelse: Bilen har EJ körförbud pga. läckande stötdämpare utan är "endast" ett påpekande från bes.

Bilen importerades av Europavagnen år 2002-02-04. Och nuvarande ägare köpte den 2002-04-05.

Följande brister finnes enl. säljaren:

-Däck behöver bytas runt om.
-Läckande stötdämpare höger bak, den läcker dock ej mycket. Han har ej bytt den därför att den läcker så lite och han ville vänta med bytet tills den blivit värre.
-Elrollo till bakruta fungerar ej.

Säljaren har gått med på avdrag på priset för att åtgärda åvanstående brister. Jag har även sakt att bilen skall vara nybesiktad vid ett ev. köp.

Så vad tror ni är detta ett bra köp?

Finns det någon som är kunnig på denna modell som ville åka och kika lite på den vore det super.

Han viste ej när senaste ventiljustering är utförd, markeras detta på något speciellt ställe i serviceboken?

Är tacksam för alla synpunkter.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Pimpen:

Vi måste reda ut det här med den avusblåa M5:an (SUN277).

Jag har tagit reda på att den importerades av Europavagnen år 2002-02-04. Enligt säljaren hade bilen då gått ca 17000mil. I dag har den gått ca 20100 enl. han.

Är det denna bil som du vet hade gått 20000 mil vid importen eller inte. Hur fick du i så fall reda på det?
Vart var då och kollade på den, Quality cars i Fagersta eller hos Europavagnen, och när?

Vore mycket tacksam om du kunde reda ut detta för mig.

Tack på förhand.

Ja om han släpper den för ca 70 e de en ok affär.Nya däck runt om ca 7000(lågt räknat).På elrollon e de nog bara växellådan som gett upp helt,kostar ca 1500 på BMW,man byter alltså inte hela rollon utan endast "drivpaketet".
En beggad dämpare kostar kanske 1500-2500 beroende på skick...
Angående ventiljusteringen så görs den ungefär var 2000:e mil....Viktigt då felkatigt shimsade ventiler sliter mer...

do
641
dobo
Helt upp till dig men jag hade väntat och kollat på fler exemplar innan ett köp skulle bli aktuellt. Kollade på ungefär 8-9 st m5:or innan jag köpte min svarta...
Import 2002 är ganska sen import min var importerad 95, finns säkert fler tidiga importerade m5:or till salu om ett tag.
Eller så kan man alltid importera själv.

Mvh
Nya dämpare kostar över 6000:- styck + arbete. Detta och tveksamheter kring miltalet får mig att tveka. Pruta rejält eller leta vidare.

Ventiljustering ska göras vid insp2 men alla verkstäder verkar inte göra det automatiskt utan man ber om det.
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Ventiljustering är vid båda Inspektionerna för M5 E34, det är de efterföljande M-modellerna som bara har vid Inspektion II, om inte något ändrats nyligen då förstås.
Det var ju lite mer brister än vad man trott, men får du pruta lite så är den nog OK. Hur är den servad då, och vem har gjort det?
När är senaste stämpeln? Är det bytt bromsvätska, mikrofilter osv? De sakerna står i servicebokens bakre del.
Finns bilen hos Quality Cars i Fagersta nu?

-M5 E34 Limousine register Länk
Bjarre! Jag kollade runt på en massa m5or 8 st tror jag att det var bla (SUN 277) men gillade inte någon av dom, var på europavagnen många gånger (jobbade bredvid) för att dom alltid hade flera stycken till salu, men jag har svårt för nyimporterade bilar så jag köpte istället en M5a i skövde en avusblå 93a. Den var extremt fin, intagen 96 med en äldre ägare fram till jag köpte den. Bilen är numera såld ! Jag blandade nog ihop Sun 277
med en annan m5 dom hade, vill minnas att den hade mocka inredningen inte skinn, men som sagt det var 3 år sen, såg att Europavagnen har flyttat till haninge (Europavagnen.nu) ring och fråga dom hur "långt" bilen hade gått vid importen !
Lycka till med bilköpet !
MVH

Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
HD91:
Den står hos Quality Cars i Fagersta.
I Sverige är den servad hos Lundhs Bilotrim (Auk. BMW) i Avesta. Jag har ej varit och kollat på bilen ännu så jag har ej tittat i serviceboken. HD91 du verkar ju ha bra koll på dessa modeller, så om du skulle ha vägarna förbi Fagersta hade det ju varit kanon om du kunde kika på den:)

pimpen:
Så då är det inte säkert att mätarn är skruvad på den då, det var ju bra. Den M5:an du köpte i Skövde stog den hos en Peugothandlare för typ några år sedan? I såfall var den ägd av Cementas förra chef. Hans fru tyckte att det var för mycket tryck i den så de fick byta in den, har jag hört. Jag var förövrig och tittade på den och den så mycket fin och välvårdad ut.
Ja mr detektiv Bjarre det var den, Bil- konsult i skövde !

Bilen rullar numera i Åkersberga och är lika fin fortfarande!! Brukar göra iordning bilen varje halvår (lackförsegling) åt ägaren. Den körs ej på vintern och kommer säkert att vara lika fin om 5 år!! Ägaren är 40++...

Vill bara höja ett varningens finger för handlaren som ditt ena förslag står hos.

Länk

Jag bor på samma ort, och dom har väl inte direkt gott rykte här om man säger så...

Vill även minnas att jag sett bilen i stan vid några tillfällen, den har antagligen gått här ett tag, och har för mej att där bl a fanns en taskigt omlackad dörr (dragspel).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.