AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.712

Hur mycket kan man sänka en E34 med nivåregleringen bak?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
På denna bild ser man nog bäst tror jag...

Länk

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Testa denna i stället...
Sorry.

Länk

- H U M A N R A G E -
Tackar! Så du har orginal fjädrar?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Inte i fram, men i bak. Bara sänkt med regleringen... Tror du att det är för högt för dig? Jag skulle kunna tänka mig att sänka lite till, men inte mycket...
Danne

- H U M A N R A G E -
Det var bak jag menade.
Fram var den perfekt! Hur många mm har du sänkt den fram, och med vilka fjädrar. Bak hade 10-20 mm till inte skadat, så vill jag ha det i alla fall. Snygg 540 föresten!
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tackar! Vet inte exakt vad det är för fjädrar fram, då den redan var sänkt när jag köpte den. Koni dämpare är det i alla fall. Jag funderar på att plugga nivåregleringen och byta dämparna i bak me. Då vet jag att det skulle bli klockrent... nån cm till som sagt.

- H U M A N R A G E -
Varför sänker du inte med hjälp av nivåregleringen? Det är väl bara att kapa fjädrarna (om de inte är koniska) eller sätta på sänkfjädrar även bak och sedan justera med armen på k-hämmaren tills man är nöjd.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Dandelue hur har du sänkt din bil så som den ser ut nu? , fabrikat nivåreglering mm.

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Daniel F...-
Om du refererar till detta utseende: Länk , så lekte jag lite med nivåregleringen.
Innan hade jag sänkt den utan tyngd i skuffen med bara nivåreglerings spel, men nu satte jag 150kg i bak och förlängde vipparmen ca en cm. (så att regleringen sänkte ca. 2 cm. till). Blev klockrent tycker jag! På bilden ovan, så står bilen lite konstigt så på riktigt är den lite , (1cm.) lägre. I bak står den rätt. Bilen går nu i våg med marken. Mycket snyggare enligt min mening.
Danne

- H U M A N R A G E -
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
"På bilden ovan, så står bilen lite konstigt så på riktigt är den lite , (1cm.) lägre I FRAM" ska det stå... SORRY!

- H U M A N R A G E -
Dandelue:

Förlängde du själva staget ( nr 1 på bilden i länken )eller?
Hur gjorde du?

Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Jag förlängde bara själva vipparmen med en extra plåt bit. Lossa vipparmen från staget. Fixa en rektangulär plåtbit med två hål i ca. 1,5 cm mellanrum mellan dessa. Sen sätter du två polare i skuffen och "sänker" bilen så mycket som du vill sen monterar du plåtbiten mellan vipparmen/staget. Det du gör är att du förlänger armen så att regleringen jobbar "senare"... Låter det krångligt? Det är en piece of cake!

Min bil: Länk
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Tror att du måste ha motorn igång... kan räcka endast med tändningen.
Berätta hur det blev!
Danne

Menar du vipparmen som sitter på krängningshämmaren eller på regleringventilen?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Vipparmen sitter väl på regleringsventilen om jag inte minns helt galet. Tror den är fäst med en bygel på krängningshämmaren. Du förstår när du har det framför dig.
Danne

Dandelue:

Nu har jag förlängt armen men den sänker inte mera för det :(

Måste man tynga ner bilen när man justerar?
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Ja. Du måste sätta ett par polare i skuffen, sen justera.

OK, då kommer nästa problem: Hur ska jag lyckas lura med några "tunga" polare till GDS hallen.
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
GODIS!

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
M femman lyckades du genomföra sänkningen så som Dandelue instruerat dvs med vikt i skuffen och förlängd vipparm?

Mvh Danne

-Never feel sorry for yourself.-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.