AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.401

köpa bil utan servicebok

Sida 1 av 2
Vad ska man tänka på om en bil inte har servicebok?bilen är importerad,ska jag titta på speciella saker för att se ungefär hur långt den gått?eller ska man helt enkelt låta bli att köpa den?

Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmmmm..Skulle nog kontrollera en sådan bil VÄLDIGT noga.Finns oftast en skum anledning till att den är väck.Även om kontrollerna som du gör inte visar på någonting som är fel så finns en viss osäkerhet inbyggd ändå....Är det en BMW V8? då är det extra viktigt pga att en sådan bil oftast har gått långt i Tyskland (om den är nybilsköpt där förstås) men kolla i sök inlägg om tex möjligheten att kolla mätarställningen på ett bra sätt.mvh janne.
Det är en 525 som har gått 20000mil så det låter ju inte skruvat fast man vet ju inte den kan ju ha gått 40000

Anders
Fråga dig själv i stället varför saknas den??

Välj en annan bil det finns så mycket begagnat så mister du en står det dig åter tusen...
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Som Gasar-Magnus säger: Varför köpa den? Finns massor med fina 525:or på marknaden med full dokumentation.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Jag tycker inte att man helt ska ignorera bilar utan serviceböcker.
Det KAN ju va bra bilar också. Men avsaknaden av boken ska återspeglas tyligt ett lägre pris.
Men en bil utan s-bok och med ett lägre pris kan ju va ett alternativ.
Sa
61
Sanden
Spanar efter E34 Touring 93-95
Tänk på att du själv kan få problem att sälja den när den dan kommer. Spelar kanske inte så jättestor roll om du tänker behålla den länge, men...
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Vilken årsmodell e det på 525:an??
Gr
56
Griffin
523 iT - 98
Serviceboken är viktig, men glöm inte att den är ganska lätt att förfalska. Känslan är nog det viktigast tillsammans med ett M-test. Själv fick jag ett bevis för att servicboken är attraktiv förra sommaren då min stals från bilen i samband med ett inbrott!

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ser allting bra ut efter din koll,så kan du ju bjuda max 15000:- eller?Det blir som tidigare skrivits svårt att sälja den sen..mvh Janne
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Vad är en stämplad bok värd , när man läser inlägg där folk åker till verksta´n och betalar endast för en stämpel efter att gjort service själv(det visar vilken vikt verksta´n lägger på boken).
Köpte själv en bil utan bok och är nöjd , har jämfört med bilar som har bok och samma mil på mätaren men är mer sliten(?). Men man skall givetvis fråga sig varför den saknas. Har ochså läst flera inlägg där man gjort en koll i Tyskland på bilar som står hos svenska handlare , och funnit att bilen rullat kortare sträcka efter den nått sverige(det visar hur seriös en del handlare är). Och vad är 30000 snälla mil mot 20000 brutala?
Jag tror på en grundligare koll på konditionen på bilen är viktigare än att stirra sig blind på serviceböcker , ta hjälp av ett M-test.

W
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om jag som bilägare blev av med min bok så skulle jag beställa en kopia. Jag har sett ett antal BMW med kopior av serviceboken, utfärdade av den auktoriserade serviceverkstan och stämplade med texten kopia. Vet inte var det kostar men jobbet måste göras av den ordinarie serviceverkstan som loggar alla servicejobb.

Den enda förklaringen till att någon på det här forumet försvarar ett köp av en nyare bil som saknar servicebok är att de själva har köpt en och nu försöker hålla uppe intresset för sådana bilar!

Mvh, Steaman
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Som steaman säger: inga problem att få en ny. En kul grej när jag skulle kolla milen på 528:an var att jag fick hem en ny stämplad servicebok från Tyskland utan att ens ha frågat efter den :-)
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Bilen är inte sämre för att den inte har en servicebok. Själv har jag en fullständig bok. Vad det gäller serviceböcker är det ingen garanti för att bilen är servad. Vill man ha en stämpel så fixar man det. Ang service på Bmw som jag har gjort en del gånger, tycker jag inte är att rekomendera för de pengar man betalar. De gör inte en bråkdel av vad de skall göra. Skulle jag vara riktigt bilkunning skulle jag hellre göra den själv. Hur blir det då med stämpeln om jag gör den själv eller låter någon annan kunnig göra den. Känner en kille som jag brukar prata med som arbetar på Bmw, och han säger själv att han inte kan förstå folk som lägger så mycket pengar bara för att få bilen servad på Bmw bara för de tror att det är så viktigt med stämpeln. Den betyder ingenting. En bil med servicebok och fulla stämplar är ingen garanti att bilen är fullständigt servad. Inte ens om det står i datorn. Det går att skriva in ändå.

Testa bilen och gör en M test. Det är det bästa du kan göra. Serviceboken kan du skita i.

Visst är det som det sägs här men som sagt det kan vara svårt sålt i nästa led och det hela handlar ju i grund och botten om din egen förmåga att analysera om bilen är värd sitt pris.. ( genom kunskap och erfarenheter)
Wi
222
Wille
330xd/t -02
Till Steaman:
Din slutsats är fel. Jag har inget egenintresse i detta eftersom jag inte köpt bil för att sälja den på ett tag och det kommer att minska intresset för boken när jag väl gör det. Och jag kommer inte att pruta för den saknas heller , men däremot kan jag bjuda på kostnaden för ett oberoende test. Jag har alltid servat mina bilar själv och kommer att göra det med denna ochså. Det garanterar mig att allt blir rätt gjort och till rätt pris. Det jag vill ha sagt är att det inte finns garantier att en bil med bok är ett bra köp. Jag vet inte hur moralen är i Tyskland , men i Sverige är den inte oklanderlig. Jo för det förekommer fusk även hos auktoriserade verkstäder.
Men M har inget egenintresse att fuska vid en besiktning , därför menar jag att ett protokoll från en sådan organisation väger mer än en servicebok.
Är bilen utan servicebok men ok på ett test ser jag inga hinder till köp. MEN är man novis på bilar och enbart går på att det finns en ifylld bok så är man dum. Men visst saknar den bok så ger det orsak till att vara nogrannare. Själv har jag inget intresse att betala för att ha en bok i handskfacket.
PS
Och avsaknad av motorvärmare i ett vinterland som Sverige är för mig ett tyngre argument att avstå en bil än avsaknad av en bok , och då inte med tanke på kostnaden för att montera den!

W
Hej
svar till m3efl Bilen är en 92a,och svar till janne T jag får den inte för 15000kr så det är inte ens värt att fråga det enda jag får är att höra ett klick i telefonen.
Jag servar alltid mina bilar själv eftersom jag gör det lika bra som bilfirmorna,sen om jag skulle ha en bok får jag den stämplad av min bror eller en kompis båda jobbar på bilfirma.
Jag ska kolla efter bil direkt i tyskland nu istället det är kanske lite säkrare än att ha en bilnasare som mellanhand.Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris men det finns ju större utbud där iallafall.

Anders
Detta är ju för f*n löjligt. Vart är sammhället på väg? Att köpa en bil utan bok är ju givetvis ett eget val, beroende på utgångspris. Men nog får ni väl ta och krypa till korset med att era bilar, till bra mycket högre chans har skruvad mätare eller annan mystisk bakgrund. Visst finns det en hel del falska böcker i cirkulation, men det simplaste sättet att dokumentera en falsk mätare är att kasta boken. Men man måste skilja på äkta/oäkta mätare och bilarnas skick. Håller helt med tidigare talande om påpekat att bilars skick och kondition kan vara lika även om mätarna skiljer sig med 10000 mil. Men jag förstår inte hur det kan tjännas skönt i psyket om man medvetet backar en bil, köper en bil med uppenbar risk att mätaren är korrigerad. Som samhället ser ut idag så backas var och varannan bil. Mest inport men även svenskt. Var inne på "bildelar och reservdelar" på Blocket.se idag och vad ser jag. En stor annons om "Mätarservis och justering" gå in själva får ni se. Ett 100& seröst upplägg. Jag blev så förbannad att jag ringde upp honom och undrade om han verkligen låg på sammhällets botten när han försörjde sig på detta. Jag sa till honom att hag verderar sopgubbar&narkotikahandlare högre än honom. Han är totalt vriden. Jag hoppas ingen i denna "BMW-familj kontaktar honnom. Mitt tipps till alla er där ute. Har ni en bil, import eller svensk med servicbok ni tror/vet stämmer. Ring upp BMW, betala en liten slant, då får ni papper på garanterade servisar. Detta i kompination med en bok kommer värderas 10000-tals kronor höre om några år, jag lovar. Kräv det vid försäljning, seriösa personer kommer betala det. Annars sälg inte bilen. Om vi som gör på detta vis, blir en stor skala, kan vi handla av varandra. Och till er som servar era bilar själna, samla kvitton, skriv miltal och datum på dem samt för in egen anteckning i er servicbok. Kom gärna med synpungter men jag rubbar mig inte i min ställning.

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Oj, många stavfel blev det, men det var i irritationens all hast jag skrev!

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
M3
175
M3wannabe
325i Coupé -92
Min första Beeemer =)

Serviceböcker är löjligt lätt att få tag på det litar jag inte särskilt mkt på. Kolla bilen grundligt istället eller be nån som kan göra det!

Håller med om att utseende och skick är det viktigaste med bilen. Skulle nog tänka till ett flertal ggr innan jag köpte en bil utan servicebok. Visst, man kan kolla med ett M-test. Men som sagt, tänk efter före...

T
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.