|
Sida 5 av 6
|
|
|---|---|
|
Bjoerck, varför menar du att 993 är "sämre" än 996? //Ulf |
|
|
Det är en "sämre" allround bil. Dyrare service, gammalmodig interiör och lutfkyld motor. 996 är mer komfortabel, har en riktig inredning och humana servicekostnader. Även om de kan uppfattas som något mindre "sportiga" än 993. |
|
|
ulfpc: Acey svarade åt mig. 996 uppfattas i vissa porschekretsar som ett mesigare alternativ till 993. Personligen tycker jag allt utom utseendet blev bättre med 996:an. Den något tråkigare exteriören kompenseras dock med en betydligt snyggare interiör än 993:s dito, som är tämligen gammalmodig. Den extra körglädje 993:an bjuder på i form av sin råbarkade framtoning kompenserar 996 med att vara snabbare och mer sofistikerad, vilket gör bilen mer uthärdlig på långresa. Och jag använder ofta mina entusiastbilar vid långresa. Vad är din åsikt i ämnet, ulfpc? |
|
|
Acey och Bjoerck: Visst är 996 mer allround, i min mening för mycket allround i motsats till till den sportigare 993. Pris/prestanda är 996 det klokare valet. Själv kör jag inte min 964 till vardags och skulle inte göra det med en 993 heller. Långresor gör jag däremot och jag tycker att komforten räcker i både 993 och 964 dock är stabiliteten över 220 inte att jämföra med 996. Utseendemässigt vinner 993 alla gånger i min mening och jag lever i tron att den är att föredra på bana. Sena 993 är också bättre byggda än tidiga 996. Min konklusion är väl att jag inte tycker att 993 är sämre än 996 utan att egen smak, prioritering och användningsområde avgör vilken som är det bättre valet. //Ulf |
|
|
Jag håller med om att 993:an är mkt snyggare än 996:an. Med 997 verkar Porsche vara på rätt väg igen!! Men jag håller även 993:ans gammalmodiga interiör som snyggare än 996:an boxster inspirerade leksaksinteriör! Interiören i boxstern är en STOR anledning till att jag föredrar Z3M istället. Men en 996 med utseendet från 993 vore ngt om jag ville ha sportbil med tak. Cabrioversionerna av dessa bilar går helt bort! Den enda snygga taklösa porschen efter 356 är boxstern, men den är för "mesig" enl mig.... |
|
| Vi har ägt både en Z4 och en Boxter S och jag kan säga att Boxter e mkt roligare att köra. Man märker att det är en sportbil man kör, men Z4an så kunde det vara vilken bil som helst. Den va mkt lättkörd. Vi tävlade även mot en Z3m Coupe på strippen med Porschen och vi vann två av två rundor. | |
| Ja det säger ju mkt.... Jag accade ifrån en boxster S med min 330 touring i o f s..... | |
| Vi har en 330 Tourng -02 nu. Den har inte en chans mot porschen. | |
| Jodå, bara plocka bort den gröna övningskörningskylten så ska du se ;) | |
| Jag snackar gevetvis om min pappas bilar men jag har kört hårt me dom med hans tillåtelse. Tro mig Porschen går bäst. | |
| Porschen går nog bättre än 330:in, det ska den också göra. Men kolla på Länk så ser du att M roadstern fullkommligt krossar Boxster S i acceleration. över sekunden snabbare till hundra, och nästan 5 sekunder snabbare till 200. Och det här är ngt som i allra högsta grad även känns om man har kört bägge bilarna. | |
|
Boxter S o Z4 3.0 går ungeför lika bra! Stod o funderade länge mellan de olika modellerna.. Liten sammanfattning: Vad får man för 300-350kkr. Z4 3.0 (2003:a, mil runt 1000) + Design! + Modern. Nybilskänsla (nästan ny bil) + Motorljudet + Chassit särskilt då jag har M-Chassi! + Driftskostnader - Andrahands eller snarare tredjehandsvärdet osäkert - Status.. Z4 är lite "okänd" Boxter S (2001:a, mil runt 4000) + Status.. alla vet vad en Porsche är + Vägegenskaper o chassi + Härlig motor + Andrahands eller snarare tredjehandsvärdet är mkt bra - Många "disco-killar" har kört Boxter i snart 10 år! Funnits ett tag. - Känns gammal, särskilt invändigt om man tittar på 01:or. - Dyr försäkring, dyr i drift allmänt(?). Skall man ha den som sk banbil skulle jag nog (kanske) köpt Boxtern.. men nu är det ju så att jag och jag tror mestadels av alla som köper dessa bilar använder dem till vardags och kör runt i stan med dem. Då var Z4:an det självklara valet för mig! Ps. Denna typ av diskussioner tenderar till att bli lite vinklade, hade jag tyckt bättre om boxtern, eller varför inte en 350Z hade jag varit på något av dems forum och lovprisat dem ;) ds. |
|
|
quattro, Givetvis blir det en vinklad diskussion, men än så länge så tycker jag vi håller oss inom gränserna. Ingen av bilarna är ju direkt dålig. Det blir säkert fler diskussioner då Caspar (Z3M), och jag planerar en hel del bankörning denna säsong om allt går som vi vill. |
|
| Boxstern har väl riktiga bromsar dvs 4kolvsok??,och ej dom billigare glidoken som blir allt vanligare även på prestandabilar. | |
|
Z4 andrahandsvärde börjar bli mer säkerstället. Titta bara i tyskland. Jämför man andrahandsvärdet när du tänkte köpa. Dvs en Z4 3.0 med runt 1000 mil vs en Boxster S 01 med 4000 mil så kommer du kunna jämföra begpriserna med en vanlig Boxster när du säljer bilen om 1-2 år. Men pengar är ju inte allt... |
|
| Porsche Boxter känns som en mer seriöst genomarbetad bil än BMW Z3. Z4 är nog mer jämförbar, fast även den är lite av en posör-bil mer än potent sportbil. En M-modell av Z4 skulle kunna bli en riktigt bra sportbil. | |
|
bjoerck: för vardagskörning är 996 absolut det vettigaste valet. Servicekostnader sägs vara humana för att vara Porsche, vad nu det innebär. Det som kostar mest, tycker jag, är att verkstaden har en bra förmåga att ta betalt per timme... Delar är faktiskt inte så dyrt. Fast det är klart, att det går att tippa i 10 liter olja gör ju sitt till för kostnaderna... För seriöst banåka med 996 (r-däck, ex )går ryktet att oljeförsörjning riskerar att bli dålig. Jag har dock inte forskat i detalj. Jag vardagskörde min 993 i början, faktiskt även lite på senvintern och det funkade mycket bra - stolsvärme, värme i kupé med mera gjorde vad de skulle. Däremot tycker jag personligen att en svansmotor med breda bakdäck på halt underlag är lite väl spännande utan antispinn... Vinterdäcken är numer sålda! De porschefiler som dissar 996 pga vattenskada mm tycker jag ska läsa på lite; det är så mkt mer än bara motorn som ändrades. Vill minnas att karossen blev 40% styvare, t ex! Det som däremot känns lite tråkigt är ju att bilarna blir större på alla ledder. Efter att ha provsuttit och klämt på 997 vid introduktionen gick jag ut och tittade på en 911 SC - snacka om skillnad! Så ja, för mig spelar tydligen storleken roll... 993s jurassic-instrumentbräda går att fiffa till med lite alubling. Jag blir svårt trackad ("jo för nu kommer du ju att köra fortare med de där aluringarna ojoj") när jag kittar lite men vaffän det är ju inte fel att trivas lite extra bakom ratten :-) Och efter en långresa i Europa måste jag säga att bilen som så är riktigt bra för 2 personer! Den 996 som annars känns mer nära 993ans råare känsla är ju helt klart GT3. Och de börjar ju bli riktigt intressanta i pris nu :-) On topic: skulle jag välja mellan Z4 och Boxster S skulle jag nog ta Z4, tror jag. Behöver nog några timmar i båda varianterna först, bara. Om inte annat för utseendet - Z4 vinner alla ronder utseendemässigt i min bok! mvh Anders |
|
|
Firren har bra smak ;) |
|
|
Det tycker jag oxå :-) ** Lycka är att se livet genom en solstråle. ** |
|
|
Ganska stor prestanda skilnad mellan Boxster S och Z3M med 325 hk motorn. Har inte kört Boxster S men vanliga Boxtern och den var mer tam än vild. Dock en trevlig bil i övrigt. Mitt val: 1. Z3M Coupé 2. Boxster S 3. Z4 3.0 4. Z3M Rodster 5. Boxster Porsche Boxster S 0 - 80 km/h 4,5 s 0 - 100 km/h 6,1 s 0 - 120 km/h - s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 14,2 s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 24,0 s Z3M I 0 - 80 km/h 4,0 s 0 - 100 km/h 5,4 s 0 - 120 km/h - s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 12,3 s 0 - 180 km/h - s 0 - 200 km/h 20,6 s Z3M II 0 - 80 km/h 3,9 s 0 - 100 km/h 5,2 s 0 - 120 km/h 6,9 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 11,5 s 0 - 180 km/h 14,8 s 0 - 200 km/h 18,1 s Z4 3.0 0 - 80 km/h 4,5 s 0 - 100 km/h 6,0 s 0 - 120 km/h 8,8 s 0 - 140 km/h 11,5 s 0 - 160 km/h 15,3 s 0 - 180 km/h 19,6 s 0 - 200 km/h 27,5 s |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.