AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.819

Z3M vs Porsche Boxter

Sida 1 av 6
Go
19
Golden eye
Z3 2.2 -01:a
Hej

Har en kollega som snackar gott om Porsche Boxter. Själv menar jag på att min Z3M slår boxtern på fingrarna på de flesta punkter. Detta även om man jämför med Boxter S. Vad säger Ni?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Boxster S är bättre på allt. Möjligen kan det bli jämt rakt fram (tills fartspärren slår i på BMWn).
Jag har hört att Borsche Boxter skall vara en mycket komplett bil i den klassen, speciellt Boxter S.
Däremot är den inte är lika snabb eller "rå" som en Z3M.

Flåklypa
Go
19
Golden eye
Z3 2.2 -01:a
Tycker personligen inte att Boxtern känns som en "riktig" porsche, utan snarare en en modern variant av den gamla 924:an.
Visa användare
142
luis
BMW M5
hehehe boxter bättre än ZM!! jag säger bara så här!! lägg en boxter villken som helst brevid en M så kan vi diskutera efteråt!! en bil med 70 häst mindre borde inte äns få jämföras.

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Luis: Har Du legat och dragit med en Boxster S på Autobahn så skulle Du resonera annorlunda. Måhända mindre effekt med aerodynamik som är 7 resor bättre, efter 200 har man inte mycket att sätta emot med Men.

Porschen har mycket bättre kvalite, bättre bromsar (pga sin annorlunda viktfördelning) mm mm, men som någon sa så saknar den råheten från en M Roadtser/Coupe. Dessutom ser den skitful ut från sidan och det gör att den går bort totalt.

Pratade med grannen häromsistens som har bytt mellan Z3, 911, Boxster, Z4 och Boxster igen.. Det är lite olika världar enligt honom. Boxsters kvalité färlde dock avgörandet. Och nu har han köpt en dj-vla Cayenne S också...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
En på detta forum har sålt sin z3m för att sedan köpa en boxster :)

// Pantzare
...........Jag går också o Porsche Boxtertankar ;) Jag tycker den är heltuff!!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hade man däremot plocket fram en Z4M hade nog resultatet kunnat vara annorlunda. Men faktum är att Z3M är usel på bana för att vara en M-bil.

Coupen däremot är en annan femma.

Nya Boxster S är outstanding. Väntar spänt på coupen!

Vad var det för test där M Coupe körde cirklar på banan runt en massa superbilar och det var endast en 911 som var M-en överlägsen?

p.s glöm inte att skillnaden mellan Boxter S och vanlig Boxter är enorm. En vanlig Z4 3.0 eller Z3 3.0 piskar vanliga boxtern. Men Boxter S är helt annan femma.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Boxster Coupé kommer att bli en riktigt intressant maskin när den äntligen kommer! Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att byta... hmmm... Vad gäller "vanliga" eller "äldre" boxster så se till att det är en S. Insugsljudet är maffigt! :-)

mvh
Anders
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Z3M är kanske lite snabbare än en Boxster S rakt fram (utom i kanske riktigt höga farter då), men sen är Boxstern enligt min mening bättre på det mesta (och roligare). Vägegenskaper, och körkänslan i övrigt är helt överlägsna. Bromsarna är klart bättre dimensionerade, och med bättre känsla även här. En kanonbil.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Klart att Porschen är den bättre bilen (nu får jag väl ducka för alla kommentarer), men så kostar den ju 100K mer också.

Sedan tycker jag fortfarande att Boxstern ser ut som skit från sidan.

Z3c: Klart att en Coupe är snabbare... Allt annat vore ju otänkbart.. :-)

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Utan att reta upp för många nu...-:)))

BMW = BRAAAA

PORSCHE = BÄTTRE

Ni får inte glömma vad en Boxter kallas för inom Porsche kretsar....
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Boxster och Z4 likvärdig vad det gäller bromsar, väghållning etc.

Boxster S aningen snabbare rakt fram än BMW Z4 3.0.
(Det går att ändra på med små medel)

Ett gott betyg på Z4:n då Boxster S anses vara bättre än självaste 911:an (996).

Själv tycker jag inte att prisskillnaden mellan Boxster S och Z4 3.0 är värt det lilla extra Posrchemärket på huven.
Innan någon börjar tjata om prisskillnaden, vänligen jämför Z4:n med en likvärdigt utrustad Boxster S. En standardutrustad Boxster S har inte mer än en köksstol och AM-stereo.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det som fällde avgörandet för mig var att jag tyckte Bmwn var mkt roligare att köra, och känslan är ngt som INTE måste komma av varvtider på bana! Och även jag har lite svårt för boxsterns design. Bilar som ser likadana ut fram som bak går fetbort! Men skulle jag ha en porsche skulle det vara en boxster, eftersom: 1´. Jag måste ha en bil med nedfällbart tak, och 2. Det får inte vara mer än 2 sittplatser! En 911 cab= skitful. Dvs det måste vara en Roadster.
Dessutom: kolla detta Länk
Exakt samma varvtid på ringen, och Bmwn är snabbare (visst inte mkt men ändå...) på hockenheim.
Jag påstår att M roadsterns dåliga rykte ang väghållningen är otroligt överdrivet, och tar med ovanstående siffror för att backa upp mitt påstående!
Hobbe Z4: Hmmmm bättre väghållning och bromsar i Z4:an. Har för mig att jag har läst fler än ett test där Boxtern får betydligt bättre betyg på just de delarna, både i Car och Road&Track som definitivt har mycket teknisk approach till deras tester.

Boxtern som de testade mot i början på 2004 var också förra generationen och naturligtvis inte nya (det händer lite på 5 år i bilbranchen).

Att säga att Boxter S skulle vara bättre än 911:an vet jag inte vad du fått ifrån ;) Om man jämför är det stor skillnad, men då även i pris. Håller kanske med i bang-for-the-bucks men där finns naturligtvis en begränsning hos Boxter S:en. Den kommer mycket. mycket senare för 996 Carrera och börjar vi ta 996 TT är det no-competition vad det gäller gränser åt alla håll (och bara dubbelt så dyr).
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
CBM3C: Kommentaren att Boxstern är bättre än 911 är från AMS och de påstår att det finns en anledning att Boxstern inte får samma motorer som 911, och det är att 911 skulle bli ifrån åkt om bägge bilarna har samma motor.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
CoolBlueM3Coupe,

Titta på siffrorna vad det gäller bromsträckor, 0-100 km/h, 0-200 km/h, ett varv runt Nordschleife resp. Hockenheim etc och inte vad vissa s.k. journalister skriver att dem har för känslor för bilen. Journalister väljer alltid Porsche först för att det är en Porsche. Blinda "märkesbögar" !
Allting är relativt, men inga större skillnader vad det gäller fakta dvs siffrorna.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
acey,
Korrekt.
Det finns fler än en person som anser att Boxster S är det bästa Porschen i förhållande till vad du får för dina pengar.
Tyvärr finns det alldeles för många som bara fastnar för antalet hk när det gäller bilköp och personliga omdömen.
Buspelle
Boxster är den bättre bilen utan minsta tvekan. Det räcker med att bara sätta sig i bilen så inser man detta. Tyvärr!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.