AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.882

Z3M vs Porsche Boxter

Sida 4 av 6
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
0-100 på 4,6 sekunder. Runt 8 minuter runt ringen.

Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
4,6 sek, har jag för mig. Men Carrera GT är i en klass för sig, och i den klassen finns Enzo, McLaren F1, Koenigsegg CCR, Pagani Zonda C12S och (ev) SLR:en...
Visa användare
3.755
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hmm... :-)
Hobbe:

Det finns många trevliga bilar att välja mellan:) Men som jag skrev tidigare, Z4 3.0 är en mkt trevlig bil med fint chassi o härlig motor. Det ska dock bli intressant att prova nya boxster S.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Z3c4ever,
Jag hävdar inget utan skrev vad som är officiellt från BMW:
Anders Warming är Z4:ns designer.

Matrox MGA,
Porsche gör också fina bilar. Jag har aldrig sagt något annat.
Kommande 987 Coupe kan bli något riktigt trevligt.
Vad det gäller design så slår dock Z4:n Boxster med hästlängder enligt mig både med och utan tak.

Hobbe: låter svenskt? Tyskar brukar väl inte heta Anders?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

ul
47
ulfpc
520d x-xdrive -15
R1100gs -94
Intressant diskussion.
Enligt min mening är Boxtern en mycket komplett bil som saknar
utsrålning, väl mycket "hårfrisörskebil".
Det är därför inte konstigt att många väljer en z3m istället
trots att Boxtern om man bortser från känslor är den bättre bilen.
//Ulf
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
ulfpc,

Det är säkert lika många i motsatta lägret som anser att en Z3 är lite väl mycket "hårfrisörskebil".
Oavsett vad så tycker jag att det är roligare ju fler roadsters man ser ute. Våga köra taklöst ;)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3c: Jämföra M6 med GT'n och Ferrari.. Näeee.. Visst ser en M6 ut som en 911 med konstig ryggsäck (kolla sneda vinklar, sjukt lika linjer) med M6'an är en familjebil och Ferrari är.. Ja Ferrari!!!

Någon jämförde också GT'n med Koenigsegg CCR. Lite väl optimistiskt för Porschen, då blir M6 = GT ungefär lika rätt...
En bil som fortfarande accar strax under 400 är i en helt egen klass, heja Sverige!!! 0-100 3,2s, toppfart 390+, broms 100-0 31m!! Wow!!!! Vet någon om den är testad på ringen?? Tider??

Boxstern är nog en bättre bil totalt sett än Z4, men Z4'an är definitivt snyggare. Z4 är i sin tur en bättre bil (bortsett motorn då) än Z3, men Z3'an är i sin tur vackrare än Z4'an!!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,
Påståendet att Z3:an är snyggare än Z4:n vet du att vi har olika uppfattningar om ;)
Likaså att silver är snyggare än grönt...

Koeniggsegg är på gång vad jag har hört att köra ett var runt Nordschleife . En varvtid inom kort.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Jo Hobbe, Visst har vi olika smak. Jag tycker dock att Z4'an är läcker medans Z3'an är vacker. Det finns säkert de som tycker att Boxstern är snyggare än allt vad BMW gjort. Som tur är är smaken olika.

/Caspar
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Boxter S vs BMW M Roadster
Lite helt ovetenskapliga tider:
Runt Nürnburgringen, round time 8.32 på båda bilarna.

Runt Hockenheim:
Porsche 1.18,3 min BMW 1.18,2 min

0-100
Porsche 6,2 s BMW 5,1 s (uppmätta värden, ej fabrikssiffror)
0 - 200 Km/h Porsche 23,8 s BMW 19,2 s

Bromsar:
100 - 0 Km/h hot Porsche 34,8 m / 11,1 m/s2 BMW 37,1 m / 10,4 m/s2

Väghållning/Körbarhet:
Handling
Slalom Course (36m) Porsche 128 Km/h BMW 124 Km/h
Evasive Course (110m) Porsche 136 Km/h BMW 117 Km/h

/// Viktor

Mer mos till folket
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Finns tydligen en anledning till att den gode Walter Röhrl (Porsches testförare) förespråkar mittmotorbilar, alltså :-)

mvh
Anders
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Eftersom Z4'an har förekommit flitigt i denna tråd får vi väl ge lite info om den också. Obs detta är mätt på en 3.0 med SMG låda.

Nürgring runt 8.32
Hockenheim 1.18,1
0-100: 6,0s
0-200: 27,5
100-0: 38,4m / 10,0m/s2
Slalom Course (36m): 131km/h
Evasive Course (110m): 149km/h

Mao Z3M accar fortast, Porschen bromsar bäst och Z4 3.0 svänger bäst. Totalt sett blir bilarna extremt likvärdiga vilket också bekräftas av exakt samma tid på ringen!!

Same, same but different!! Med andra ord!!

Alltså om man bortser från design handlar det om vilka krafter man föredrar.
Z3M - Tryck i ryggen
Porsche - Tryck i bröstet
Z4 - Tryck i sidan

Jag vill ha trycket i ryggen så jag har valt rätt!! :-)

/Caspar
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Caspar: Dessutom är Z3M bevisligen en bättre gräsklippare än både Z4 och godtycklig Porsche :)

/Masten
BMW Z3 - Din dröm, mitt putsobjekt
www.z3roadster.net/home_sweden
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
För Er som undrar vad Masten pratar om så har jag några bilder som visar hur det går när man lånar ut sin Z3M till Masten...
Länk
Länk
Länk

Fast jag har ju provat lite grann själv också, bara för att se hur det känns... Länk

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Masten: du får väl prova hobbes Z4:a och se om inte den klipper finare än Caspars. Motorn är definitivt mer lik en Briggs&Stratton orginal än Caspars i a f.... :-)
Hehe, gräsklippare :-)

finns de inga bilder när masten kör me sin 2,8??

// Pantzare
Funderar på att köpa en riktig sportbil inom en rimlig framtid. De bilar som varit aktuella är Lotus Esprit V8, Ferrari 348, Maserati 3200 GT, Porsche 993, 996 och även Boxter. Vidare Har BMW M3 E46 också granskats.

Den bil som jag anser uppfylla de behov jag har är Porsche 996.

De kriterier jag har är att det skall gå att använda bilen 1500 mil om året, den skall vara en bra banbil, vara snygg, ha för sportbilar rimliga driftkostnader samt ha ett hyfsat andrahandsvärde. Porsche uppfyller allt detta och mer därtill.

Lotus är en tuff bil men med lite för mycket kit-car-känsla. Ferrari faller bort då 348 är en gammal konstruktion och driftkostnaderna blir svettiga. Dessutom tvivlar jag på om Ferrari uppfyller kraven jag har på funktionalitet. Hur ofta kan man se annonser på Ferrari som gått 15000-20000 mil? Det verkar som om ägarna till Ferrari föredrar att inte köra med sina bilar.

Maserati 3200 GT är en vacker och snabb bil men har inga bra banegenskaper. Som namnet antyder så är det en GT-bil. Dessutom är driftkostnaderna i paritet med Ferraris.

De mest komptetenta bilarna är enligt mig 993, 996 och M3. 993 faller bort då den är äldre och sämre än 996 och i princip lika dyr. Däremot är 993 enligt mig mycket snyggare. M3 är en bra bil men dess andrahandsvärde kommer antagligen bli mycket dåligt. Kolla bara vad E36:orna betingar för värde idag jämfört med exempelvis samtida 993.

För min del lutar det alltså åt Porsche 996. Sen gäller det bara att kränga iväg mina nuvarande bilar och finna det rätta exemplaret av Porsche 996. En svart Carrera med beigt läder eller en blå med ljusgrått läder skulle kanske vara något?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
pantzare: Den kör jag inte med, den står bara i garaget och blir putsad med jämna mellanrum ;) Skämt åsido, jag kör helt enkelt inte bana med den vilket kan bero på att det är pappa som äger den :P

/Masten
BMW Z3 - Din dröm, mitt putsobjekt
www.z3roadster.net/home_sweden
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.