AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.879

Z3M vs Porsche Boxter

Sida 3 av 6
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Köpte min Z4 3.0 i oktober. Stod även jag och valde mellan en Z4.a och en Boxster S.

För samma pengar kunde jag välja mellan en boxster 01:a ca 3500 mil eller en Z4 03:a 1000 mil.

Provkörde båda, tyckte de hade båda sina för och nackdelar. Gillade verkligen Z4:ans design både inne o ute.

Valet föll på BMW:n pga att jag fick en modernare bil. För mig känndes det inte bra att lägga ut så mkt pengar på en bil som i alla fall interiört känns som den är från 97. Nya boxtern (987) är ju betydligt uppdaterad! Men då är det andra pengar också.

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Tillägg för Porsche-fantasterna:
911 Carrera (996) 16500 Nm/grad
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
911 Carrera cab (996) ska det vara.
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det blir till att svetsa korsstag hela sommaren låter det som.. :-)

Någon som har en aning om hur mycket tex fjäderbensstag, fram, bak & längsgående tex Strong-Struts gör för vridstyvheten i siffror??

En Boxster och en TT är samma sak då... :-) Tar ju ned Boxstern totalt då Audi är den fulaste fulaste FULASTE Roadster som någonsin gjorts!!

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Twincam: Hur menar Du när Du säger att det går bra att bromsa med Porschen i kurvor?? Redan en balanserad bil (tom tex Z-bilarna) har en tendens att dra av banan vid sådana galna manövrar.. Porschen har ju 60% av vikten bak vilket torde göra den helt omöjlig att hålla vettigt i en kurva med broms..

Nu skall man ju inte bromsa i kurvor överhuvudtaget. På rakorna bromsar Porschen klart bättre pga tyngden bak och antaglien bättre bromsar generellt så det är inte ett problem egentligen..

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Vad har en "vanlig" bil för vridstyvhet? Tex BMW 3- & 5-serie, Volvos, SAAB'ar, Audis etc alltså inte M, T, Viggen, RS etc utan Svenne-bilarna??

Tex Beppo favorit bland "sportbilarna" (he he bråkar lite med Dig Beppo) 320iT... eller en S40 2.0??

/Caspar
Z4 3.0 är en mkt trevlig bil att köra, underhållande chassi (lite fler hästar hade dock inte skadat). En fördel med Porsche är att andrahandsvärdet är högt, särskilt på deras special modeller (tex. GT3, GT3RS, 993RS etc...).
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,

Vanligtvis högre vridstyvhet för bilar med tak.
Den f.d. svenska stridsvagnen Volvo S60 har tex 20000 Nm/grad.
E46-serien:
Sedan 18000Nm/grad
sedan w/fold downs 13,000Nm/grad
sport wagon w/fold downs 14,000Nm/grad
coupe w/fold downs 12,500 Nm/grad
convertible 10,500Nm/grad
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
MatroxMGA.

Hade jag haft över miljonen svenska pesetas att köpa bil för så hade en ny GT3:a varit ett av alternativen. RS:en är lite väl spartansk för min smak.
MB:s DTM CLK är ju också intressant även om jag nu inte är någon MB-fanatiker.
Helst skulle jag givetvis vilja sköta spakarna i en speciell skånsk bil :)

/Skåne über alles
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Det kommer en hel del gött från skåne när man tänker efter... Koenigsegg, Hobbe, sockerbetor.... osv osv osv.. :-)

Fan att man aldrig kan gå och lägga sig innan man spårar ut totalt...

/Caspar
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Glömde underteckna...

/Föraren av en mjuk tvättsvamp.. Z3M... 5600Nm/grad... jag kommer drömma mardrömmar inatt om min bil som verkar vara gjord i skumgummi.. :-( :-( :-( (jaja, det skulle varit en "crying"-smilie här)

/Caspar
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Caspar,

Glöm inte Absolut !
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Absolut är inte gött..... Äter hellre en sockerbeta i min Koenigsegg i så fall... För måttliga €475.000 finns det en "simpel" CC -02 med 0 mil på mätaren att köpa...

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Porschens andrahandsvärde är ju en nackdel om man inte tänker köpa sprillans nytt......
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

För övrigt, Caspar: Hade det dessutom varit en 320 Coupe typ 93:a...oj oj oj... ;-)
Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Caspar, självklart är det skillnad på bromsegenskaper i kurva jmfrt med rakt fram, även på en Boxster. Det går alldeles utmärkt att bromsa i en kurva, men inom vissa gränser naturligtvis. Vad jag menar är att Boxstern är lika bra om inte bättre än Z4 i en sådan situation, balansen vid inbromsning känns mycket bra (den relativa baktungheten blir ju en fördel här). Väghållningen är dessutom ännu ett strå vassare enligt mitt tycke, bilen kommunicerar fantastiskt bra med föraren. Boxstern är väl inte så baktung som 911, 60% av vikten bak gäller väl 911 tror jag!? Hursomhelst så tycker jag du skall provköra en, så kanske du förstår vad jag menar.

mvh

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Twincam: Skulle gärna provköra en Boxster S, får bli så vid tillfälle. Ledsen om jag blandar ihop Porsche modellernas viktfördelning...

/Caspar
Intressant att alla verkar ha Porsche som drömbil ( om man hade miljoner svenska pesetas skrev någon)
Inte någon som ser fram emot M6 ? Det kommer att vara en riktig Porsche dräpare , jo , till och med Ferrari dräpare. Prestanda verkar vara på samma nivå men man får ju så mycket mer komfort än Fiaten med hingsten på, för att inte tala om kvalité. Dem flesta Ferrari ägare är flitiga besökare hos märkesverkstaden pga av att den går ju sönder konstant.
Vad tror ni om en jämförelse M6 vs Carrera GT ?

Hobbe: har jag fattat rätt: hävdar du att Z4 ritades av en svensk?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jämförelsen M6 vs Carrera GT är befäng. Visst kommer M6an vara kompetent men Carrera GT ska nog snarare jämföras med McLaren F1 och inte M6. 0-100 på 3,9 och topfart på 330...

Att Ferraris skulle gå sönder mycket är en myt. Och jag tror inte jämförelsen med tex F430 är rättvis heller eftersom det är två helt olika typer av bilar.

Men M6 är ett imponerande bygge och kommer säkerligen att ge en och annan 911 problem runt ringen :o)

vad är det annonserade prestandan på M6 egentligen? o-100?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.