AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.907

Z3M vs Porsche Boxter

Sida 2 av 6
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Buspelle,

Har du suttit i Boxster S, Z4, och Z3M dvs de bilar vi pratar om då ?
Jag har en större utvärdering när jag köper bil än bara att sitta i den ;)
Hobbe: inte har väl Z4 likvärdiga bromsar med Porsche. Hela Porsche handlar ju om bromsar och chassi! Men när nya M6 kommer så kanske går det att byta till dem nya så omtalade bromsar som ska sitt på M6.

Kicki: det vet jag inte: vad kallas dem?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Z3c4ever,

Stirra dig nu inte blind på att det står Porsche på bromsoken.
Porsche bromsar på kortare sträcka pga av större delen av bromsverkan är på bakre hjulen. Sedan slutar det positiva.
Försök bromsa med en Porsche när framhjulen inte pekar rakt fram...
BMW:s bromsar är faktiskt utmärkta. I alla fall på Z4:n.
Givetvis handlar det även om chassi. Vad är din frågan ?
Både Porsches och BMW:s chassi brukar vara utmärkta. Dock inte Z3:ans har vi hört otaliga gånger. Z4:ns chassi är extremt vridstyvt 14500Nm jämfört med Z3:ans 5600Nm, och har fått beröm. Likaså nya 1-serien.
En Porsche är vanligtvis en utmärkt bil, men jag tycker personligen inte att Porschen är värd pengarna när man jämför underhållningsvärde/betald krona. Betydligt bättre med en BMW ;)

har du vridstyvhet på Boxtern i tal? det borde vara hyffsat med tanken på tvålkopskonstruktionen. Men varken Z4 eller Boxter har vristyvare chassi än Z3 Coupe ju...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Tw
31
Twincam
M3 Coupé 2002
Va Hobbe, tror du inte man kan bromsa med en Boxster i kurvorna? Helt fel enligt min mening. Boxstern är hur hanterbar som helst i kurvorna , jag tycker att den är bättre än Z4.. och även när man bromsar(ja, jag har kört båda bilarna). Angående bromsarna så skall man inte stirra sig blind på bara bromsträckan efter ett eller två försök. Boxster S bromsar är betydligt uthålligare än de som sitter på Z3M eller Z4 (eller min bil oxå för den delen), och med klart bättre känsla i pedalen. Porsche är ju bland dom få märken som satsar seriöst på riktigt bra bromsar redan från fabrik. Observera att detta betyder ju inte att bromsarna på Z4/ (eller M3) är dåliga, bara att de inte är i Porscheklass helt enkelt. Och ta det heller inte som en kritik mot din Z4:a, det är en kanonbil det oxå, absolut.

mvh

Hobbe: "Porsche bromsar på kortare sträcka pga av större delen av bromsverkan är på bakre hjulen. Sedan slutar det positiva"

Varför skulle bromssträckan bli kortare om större delen av bromsverkan är på bakhjulen???
Bromsarna på M3 CSL är ju kända för att vara underdimensionerade.
Håller dock med om att underhållningsvärdet i en BMW M bil är mkt högt.
ki
124
kicki.
z3 coupé 2.8/ 99"

911/964 C4 91"
Z3C :
Disko-porsche!!

förresten... har ni sett bilderna på nya Boxter coupe...
Den tror jag kommer att göra succé....
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Jag hävdar fortfarande starkt att Boxster Coupé kommer att bli en riktig dräpare. Kanske i Clubsport-utförande? Mums!

Porsche på utsidan av oken, men det står likafullt Brembo på insidan, åtminstone på mina. Vem gör oken till BMW?

Uthållighet i bromsar förbättras av större skivor - mer gods att sprida ut värmen på. Boxsterns viktfördelning bidrar till bra bromssträcka, likaså chassisättning. Jag tror att Hobbe menade "mer bromsverkan bak, relativt Z". Jfr 911 som ofta har mycket god bromsverkan: mycket vikt bak dvs bakhjulen kan bidra effektivt i hejdandet!

mvh
Anders
Buspelle
Hobbe Z4: Yes, jag har suttit i alla bilarna och jag har kört alla bilarna och jag har också större krav på utvärdering än att bara sitta i en bil men bara känslan och utstrålningen i boxstern räcker långt. Det är absolut inget fel på BMWs z-bilar, men min uppfattning är att boxstern är en bättre bil. Sedan får var och en värdera om kostnaden svarar mot mervärdet. Delar dessutom uppfattningen att Boxster Coupé har alla förutsättningar att bli en riktig kanonbil.
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Ja jäklar vilket populärt diskussionsämne :)
Det finns ju värre bilar att diskutera än BMW och Porsche.

Firren,
Du beskrev vad jag menade. Tack.

Själv är jag intresserad av kommande 987 Coupe, och givetvis den lite äldre 959:an, GT, och kommande 997 GT3.

Vad jag vill opponera mig mot är att folk oftast gör en självklar värdering av en bil bara för att det råkar stå Porsche på klistermärket oftast utan att argumentera med sig själv om vad den värderingen baseras på.

Z3M har en suverän motor, och Z4:n har allt Z3M saknar. Själv valde jag mellan Z4 3.0 och Boxster S. Det blev Z4:n därför att denna bil ger mer valuta för pengarna än Boxster S enligt min mening.
Att jag inte såg skillnad på fram och bak på Boxstern gjorde inte saken bättre. Lyckligtvis är den nya 987:an betydligt bättre vad det gäller detta argument.

Givetvis har många av oss olika uppfattningar och tur är väl det.
Det finns värre saker att köra Z3M, Z4, och Boxster S ;)

det finns många härliga bilar att välja mellan, varav BMW är en stor spelare, likaså Porsche.
Jeg har en episode av 5th Gear som viser z4 3.0 mot boxster (228hk) på bane, kjørt av Tiff Nedell (Top gear). Kan uploade den hvis noen vil hoste filen!?? 80mb

Caspar: Kan jeg fråga hvor mycket en rear diffuser fra G-Power koster? Er sugen på en..
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Uppenbarligen finns det fler som en gång tyckte samma sak som oss övriga Z3M ägare, eftersom det finns fler Z3M i trafik än boxster S trots att nypriset var högra för BMWn (495000:- vs 532000:-)
TT V6 og 350Z, Ariel Atom og Radical og Mazda RX8 er også med i filmen..
Beppo: boxster S började tillverkas senare än Z3 M.
Kongen: vilket avsnitt av 5th Gear pratar du om?
MatroxMGA: Det er 5th Gear från 24.november 2003!
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Kongen: Jag postade massa av deras priser i tråden Länk Det första priset är för delen och det andra för montering hos dem om man vill låta dem göra det. Diffusorn består av 3 delar som kostar €85, €85 resp €135. Totalt alltså €305. Jag tycker att det är det snyggaste tillvalet då M'en är hög hög i underkant orginal och diffklumpen är skitful.

Ang tråden: Porschens bromsar, låda, luftmotsånd & kvalité. Z4'ans chassi och ram och Z3M's motor och design så är bilen komplett. Bilarna är helt enkelt olika men har alla sin charm. Det intressanta är att jag fortfarande inte har fått pisk av varken Z4 eller Z3 Coupe någonsin oavsett rakt fram race, bankörning eller någon annanstans trots den mjuka ramen i Z3'an... Boxster S försvinner dock på Autobahn...

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Hobbe: Intressant med siffrorna på vridstyvheten. Vad har tex en vanlig svenne SAAB?? Troligen lägre än Z3M.. Att Z4'an är helt underbar på detta område har bekräftats varje gång jag kört någon sådan.

/Caspar
Bilen: Länk
Hemsa: Länk
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
Hobbe: skönt spann, 987 till 959 :-D Det står en 959 hos en bilnasare nånstans i Sverige har jag för mig, fast de rackarna göms väl mest i garage ... Har faktiskt aldrig sett någon live, varken på gata eller PCS-möte! :-/

Just Boxsters former har jag faktiskt väldigt svårt för. Varför i h-e gjorde de bilen likadan fram och bak? Billigare med samma skärmar i varje hörn?! ;-)

mvh
Anders
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Angående vridstyvhet (Nm/grad):

Z3 Roadster 5600 Nm/grad
Z4 Roadster 14500 Nm/grad
Z3 Coupe M 16400 Nm/grad
Boxster 10000 Nm/grad
Audi TT Roadster: 10000 Nm/grad

Allt enligt alla Z4-piloters gud: Anders Warming - Z4:ns designer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.