AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.860

Felsöka AC

Sida 1 av 2
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
har en e34 -95. med lilla ac.n . och undrar om någon har själv felsökt på ac.n . d.v.s leta upp vart man har hål i systemet så att gasen läcker ut. går det att kolla upp sånt själv eller måste man lämna in den för rep ?
Provtryckning utav systemet är enda rätta...kostar inte mkt, max 500:- men nu på vintern kan man få det mkt billigt, till och med gratis då dom har det lungt nu och försöker locka kunder...
stefannorr
jubba...Gå på sök inlägg ovan..skriv in ac så kan du läsa nåra timmar minst!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Finns det gas kvar kan man använda läcksökare, men de finns bara hos firmor. Sen finns det läcksökningsspray (såpvatten) som bubblar vid läckage om det finns tryck i systemet.

Är det tomt ska det provtryckas med nitrogen

Läckagen finns oftast i kondensorn, eller så småläcker de i axeltätningen.

//Simon
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
provade trycka på ventilerna. men det verkade vara tomt :(
vet ni någon bra och pålitlig verkstad som provtrycker och repar ac.n mm i stockholm.
och tack för alla svar
fb
193
fb
525 IXA Touring -93
750iA -89
750iA -95
3.0 SA -75
Prova med att ringa runt till några AC-firmor. Jag hittade en firma som
läcksökte gratis. (sen kostade det förståss 6000:- att få in en ny kondensor)
Enligt experterna så är det oftast kondensorn som blir förstörd p.g.a.
tok-saltandet.

/FB
Ke
195
Kenta-76
528iA Touring -98
Kondensorn sitter ju mitt i skottlinjen för alla stenar och annat som förstör våra bilar. Man kan ofta se var läckaget är om man tittar noga på kondensorn, kylmedlet är nästan som olja, syns inte men det fastnar skit i det. Så ser det lite geggigt ut på ett ställe så är det nog hål där. Har varit med om det fyra ggr. Byter själv kondensor och låter en kompis fylla på. Han tar en 5 hundring för det. Tips: köp ingen begagnad, det kan gå men ska man ha tur.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Köldmedium är absolut inte som olja, däremot innehåller systemet olja som cirkulerar runt för att smörja kompressorn.

Har man otur så kan till och med en insekt göra hål i kondensorn, lite större som getingar osv. Så ett tips är att om det går stoppa en nät framför kondensorn, på min e34 t.ex så syns det inte om man stoppar det intill kondensorn, det skyddar iaf mot de större mer farliga stenarna osv. Visst risk för att luftflödet minskar finns ju, man får ju kolla nätet ibland.

Ditt system är absolut tomt om du kan trycka på ventilen utan att det ens pyser.

//Simon
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
ja mitt system verkar nog vara helt tomt. ska ta en liten titt närmare på kondensorn och se vad man kan hitta. vi säger att man tar lös kondensorn och och provtrycker den och hittar läckaget .d.v.s om det är ett litet hål typ efter ett stenskott ... går det då att löda eller nåt liknande för att repa den. eller är det bara att lätta på lädret och köpa en ny?
Var inte dumsnål, en ny kondensor är inte dyr hos t.ex kylarjonson.se bytes enkelt enl följande: Länk
Tänk på att be kyl firman täthets prova innan dom fyller den ( samt byta torkfilret, byt INTE det själv då det skall bytas i samband med fyllning annars är det ogjort arbete)
Finns många trådar att läsa om just detta både här och på touringklubben.com

Lycka till

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Köpte själv pirat. Då fick man en i mässing som kostar en tredjedel och dessutom håller 100ggr bättre än BMWs skitkvalite på kondensor.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är lika att köpa en ny, de är svåra att laga, de är ofta gjorda av aluminium.

Torkfilter ska "igentligen" bytas vid varje ingrepp i systemet, men det är sällan alla gör det, funkar oftast bra ändå, har man inge fukt i systemet så klarar det sig. I ditt fall rekommenderar jag att byta, då du kan ha kört med läckage en längre stund under en fuktig period på året.

//Simon
Visa användare
71
autopeduffe
BMW 523i -99
BMW_MAN:

Vart köpte du din kondensor?
Jag ska till att byta på min e34 och funderar på en som inte är i aluminium...

// Ulf

Jubba! Om du inte är riktigt säker på vart felet ligger så tycker jag du ska åka till en firma och kolla upp det. Hade samma problem med en galant förrut och vi var nästan hundra på att det var kondensorn. Men vi fyllde på systemet + fyllde på nån speciell vätska som man låter verka nån dag och sen lämnar man in bilen igen. Då kollar man med nå uv brillor så lyser vätskan på det ställen där det läcker. För mig var det bara nån packning som behövdes bytas och inte hela kondensorn, man kan ju ha tur :D Lycka till!

/ KEN
Länk
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Man får inte fylla på ett system om man inte åtgärdat läckaget (igentligen alltså :))

//Simon
ju
17
jubba
BMW 518 - 95 TOURING
Har också hört att dom fyller inte systemet för änn dom felsökt det först.
med min tur så kan jag ge mig på att det är både packning och kondensorn.men man får se vad det kan vara. vart sitter detta torkfilter någonstans ?
men BMW MAN vart hittade du din kondensor?
Torkfiltret siter under höger strålkastare på såväl E34 som E39

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
En kondensor i mässing för 1/3 av priset låter lite för bra. Jag köper direkt i så fall.

Hur är det förresten med mässing, är det helt okänsligt mot saltet eller bara något mindre än aluminium?

Mvh Johan
bm
5
bmw-walle
Alpina B10 3.5 1989
BMW 328 touring 1996
Åk till en kylfirma så kan dom först provtrycka och
läcksöka.Eftersom det finns olja i ett kylsystem så
är en ledtråd att titta efter olja, där kan läckan vara.
Hittar dom inte läckan då så får dom fylla
upp systemet med kylmedia med spårmedel.
Förmodligen så är spårmedel tillsatt i ditt system
från fabrik, så då är det bara att fylla på och testa.
Därefter kan dom kolla med lampa och området
där spårmedlet trängt ut blir då blått.
Att läcksöka brukar kosta runt 500 kr.

/walle

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Här köper ni kylare samt kondensatorer om ni inte vill betala BMWs priser

Länk

Länk

Länk

Länk

behövs ny kondensorfläkt om det är E 34 så kan man köpa det här för under 1000 lappen Länk

Men glöm inte att ju längre er ac vart ur bruk så kan kostnaden innan den funkar igen med lätthet gå över 15000 kr

gto80:

Jag hittar inga AC kondenastorer på dessa sidor, det är hela tiden vanliga kylare i listorna verkar det som.

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.