|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Undrar om någon här har bytt den bussning själv Länk (nr 2 på bilden). Har ett väldigt knarrande bak och har kommit fram till att det beror på denna bussningen. Har försökt att åtgärda det med hjälp utav teflonspray men det hjälpte inte. Om någon bytt denna själv så skulle jag vara väldigt tacksam för tips på hur man gör. Även om någon vet om man behöver några specialverktyg, har hört att den kanske måste pressas ut. | |
|
Du behöver en ordentlig press typ genomgående hydralpress så du drar ut bussningen, men akta så inte hålet i bärarmen påverkas. det finns en låsring som måste bort före du pressar. /Mats |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
De brukar gnissla har jag hört ganska rejält ibland inget kul allas på en fin bil , kompisen har bytt några sådana, men har ett hydralvertyg för sådant jobb så det är svårt att säga hur hårt dom satt, men någon typ av press/ tving eller dylikt måste nog till. ///MVH Hasso Länk |
| Någon som vet om allt måste plockas ned eller går det att göra på plats på bilen? | |
|
Det går bra att göra på plats med rätt verktyg. Lossa 17+18 och nr5 på din länk samt släpp på krängningshämmaren så vickar du ner bärarmen något så är det lättare att komma åt att pressa bussningen, /Mats |
|
| Jag få göra ett försök så får vi se hur det går.....jag har tillgång till det mesta i verktygs- och utrustningsväg så på något sätt borde jag lyckas tycker jag. | |
|
Har idag slitigt med denna bussningen i 4 timmar, men tillslut gick det. Verlkigen ingenting att rekomendera folk att göra om man inte har tillgång till riktigt grejjer, fick tillverka ett eget verktyg föratt kunna få bort den. Men jag sparade ju ca 2200:- på det oxå så 4 timmar var det ju värt. Skulle jag göra det på andra sidan så skulle det nog gå betydligt fortare (max 1timme) nu när man vet hur allt ska vara. Tur att jag var iväg och köpte nya låsringar i fredags för dom gamla såg inge fina ut när man lyckats få bort dom. |
|
| Blev resultatet bra då? Inget knarrande längre eller? | |
| Jepp, allt knarrande är borta | |
|
Har du möjlighet att lägga upp bilder på verktyget du byggde? Eller kan du beskriva lite mer? |
|
|
Har suttit och funderat nu och kommit på hur man skapligt lätt skulle kunna bygga ett verktyg med hjälp av några rörstumpar och en lång bult eller gängstav, ska se om jag kan rita något senare ikväll och lägga ut. Det fick ju bli som det blev igår när man hade allt isärrivet och inte lyckades få bort bussningen. |
|
|
Tyvärr har jag ingen talang när det gäller att rita bilder men såhär kan man göra Länk Man tar två rörbitar som passar bra och svetsar dit något i ena änden som man sedan borrar ett hål i centrum på. Ev. så måste man skära bort gummit först föratt få på lilla avdragaren och på den stora så kan man behöva ta bort en bit på ca 3x5cm om den inte liggar ann ordentligt men det märker man. Sedan är det bara att dra en bult igenom med en mutter på andra sida och köra med maskin tills den har pressats igenom. Föratt sedan få dit den nya så byter man bara plats på avdragarna och pressar dit den. Ev. så kanske man måste tillverka en tredje avdragare som går runt gummit på den sidan bussningen som har en kant. Vi försökte oss på en snabbvariant med hjälp av stora hylsor (typ 50+)........det gick att pressa i men var svårt att centrera bussningen ordenligt, men det går om man vill. Hoppas någon förstod detta annars är det bara att fråga på så ska jag försöka svara. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Bra jobbat !!! det ska du ha all beröm för. ///MVH Hasso Länk |
|
Tackar! Ska se om jag kan ta fram dom invändiga och utvändiga måtten som ska vara på avdragarna när jag får tag på ett skjutmått (förhoppningsvis hinner jag det imorgon). |
|
|
Du heter inte "Picasso" i förnamn ?? Supersnygg skiss,,, /Mats |
|
|
Plockade för skojjs skulle isär en sådan bussning då jag bytte. Det verkar som det kommer in fukt och smuts innuti då det var totalt sönderrostat innanför gummit vilket gjorde att några plasbitar innuti hamnade fel och gnisslade även fast dom såg helt ok ut på utsidan. Ska man köpa bussningar och byta själv så var det billigaste jag hittade motornord. |
|
|
Suck..jaa.då får man lägga till det på listan över "måste göras" Och sen leta alla andra missljud i dörrar med mera som har kommit efter årets taskiga snöröjning. Min bil var så tyst och fin förra sommarenoch hösten men efter knappt ett halvår på vinterväglag knakar, gnisslar och slamrar det överallt..låter fördjävligt inne i kupen. Vem behöver testbana i Arjeplog mm..Luleå vore perfekt för vintertester.. |
|
| JAg behöver byta dessa bussningar på båda sidor bak. Fick pris på 4000 från BMW. Känns väldigt dyrt för detta arbete. Har ni någon uppfattning av prisnivån ? | |
| Jag fick pris på 2500:-/sida. Minns jag inte helt fel så kostade nya bussningar ca 335:-/st på motornord (ca650:-/st på bmw) vilket gjorde mödan värt att byta det själv. | |
| Har precis bytt! Köpte 2 st från Motornord, knappt 800 kr med frakt. Lånad hydral, hylsa 24 och 18 för integrallänk, spett att bända bakaxeln med och sen var det relativt enkelt. Bägge mina slut efter 17 000 mil. Knirkade som fan, rent pinsamt... | |
|
Jag har också knirrande ljud båda bak och fram men jag tycker det kommer från bromsarna. Har jag kanske fel? Det kanske knirrar från dom bussningarna när jag bromsar lätt? Sitter det sån bussningar fram också? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.