|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
aja,jag var iaf o köpte en sån där syra mätare,men när jag kom ner i bilen så hade jag ju så klart glömt minus polen på batteriet över natten och den hade sugit slut på batteriet. Lundqvisten,hur länge tycker du att jag nu ska ladda batteriet för att det ska bli fullt ? batteriet är´ett ok batteri o jag glömde så klart att titta specerna på både batteri o laddare,men tror det stog 60A nånting på batteriet och det stog en stor tolva på laddaren...ähh..får väl gå ner o kika istället...hehe tack o hej |
|
Lundqvisten |
chObbe: Är det tomt, så sätt det på laddning över natten, så mäter du det imorgon, du kan mäta det under tiden det laddar, skiljer det mkt mellan cellernas laddning så är det kass. Det är aldrig bra att tömma ett batteri helt, de blir skadade då. |
|
okay.tack. fan va jobbigt då,måste jag bära in batteriet från garaget,strömmen där nere slår av efter två timmar =/ |
|
|
Nu har jag tagit in batteri och laddare och skall ladda över natten,så här står det på laddaren 230v - 50/60Hz - 80w - 630mA - - - - - 12v 4A - min 40ah och på batteriet står det 12v och 60ah. nu står "mätaren" på laddarn på 2 ampere ochh det har laddat i ca två timmar...låter det bra ? :) hur länge till skall det ladda ? över natten fram till kl 10-11-12 `? |
|
| ha samma problem efter den stått avställd 5 månader så ha ja laddat batteriet o sedan satt in det i bilen, skulle sedan 2 dagar senare ut o köra då va battriet helt urladdat, så skumt så. vad kan det va för fel | |
parolof |
en sak som inte har varit på tapeten vad jag vet är att om batteriet är skadat/förorenat så laddar det ur sig själv |
| ja laddade mitt 2 gånger när bilen va avställd, så ska inte va det felet, 1 gång precis innan ja satte i det i bilen | |
| ngn som kan ge tips på hur länge mitt batteri ska stå på laddning nu,eller vad den ampere mätaren på laddarn ska stå på då det är klart ? | |
|
aja,nu har jag ett helt nytt batteri och en multimeter inhandlad. Vad skall multimetern stå på när man mäter så mellan plus polen och pluskabeln in i bilen? finns ju massa o ställa den på. Är en ratt som man kan ställa på tex: DCV- 1000,200,20,2000m,200m ACV- 750,200 1.5_v_ (4.0mA) / 9_v_ (25mA) DCA- 200u,2000u,20m,200m 10A hFE _O_ - 200,2000,20k,200,2000k jobbigt..... |
|
|
precis denna modell på mätare är det Länk mvh |
|
|
Hmm, oj så mkt snack om batterier! Ja, verkar ju sol klart att det inte är något fel på ditt batteri! Kollat att egneratorn laddar som den ska? hur stor är generatorn? Finns ju modell större att inhandla om du tycker att din generator inte levererar nog med ström, kolla tex på Taxi bilar... dom har en generator på 120amp... vad har en org Volvo 740 tex? 45-50amp? Men felsök före du går o inhandlar någonting, och batteriet kan man nästan ute sluta om in nåra celler har fått härdsmälta =D Shake That Ass |
|
|
jo men generatorn tror jag laddar som den ska,och den har funkat som den ska innan,frågan e bara nu hur jag ställer in min multimeter ? |
|
|
har vart ute o mätt nu med en "el kunnig" polare,och bilen drog 34,3 ampere,drog jag ut relät o säkringen till bl.a elhissarna så drog den 25,2.Ngt annat visade den ingen förändring på,vad fan kan vara fel......går snart under.....eller rättare sagt,snart är bilen billig |
|
| Så hög ström tyder på något effekt-krävande. Har du lambda-sond på kärran? I lambdan ligger det ett värmeelement som gör att den ger signal tidigare än om den inte fick hjälp att bli varm (vid kallstarter). Denna värmeslinga styrs från ett ev reläerna på vänster fjädertorn (under den lilla plastkåpan) kommer dock inte ihåg vilket. Mittenreläet är bränslepumpen. Tror det var reläet närmast torpedväggen som styr lambdan. Annars kan man ju koppla loss hela lambdan i skarven som finns under "batterihyllan" till höger i motorrummet. | |
|
tjena..jo jag hade lambda,eller,jag har fortfarande lambda men den är urkopplad.ALltså,den sitter på sin plats men kablarna är urdragna,kablarna under bilen. blir fan galen snart... |
|
| Kom på en grej till som är värd att kolla: utan att vrida på tändningen, blir det varmt på baksidan av generatorn om batteriet är inkopplat? Det kan ju vara så illa att dioderna i generatorn har gett sig som då kan kortsluta istället för att spärra för ström i backriktningen från batteriet. Detta kan man kolla om man lossar den grova kablen till generatorn (den röda) och igen kollar strömförbrukningen från batteriet. OBS! var försiktig när du lossar kablen till generatorn eftersom denna går till startmotorn och sedan direkt till batteriet, inga säkringar! Alltså: koppla loss batteriet, koppla sedan loss kablen till generatorn och isolera denna med tejp. Koppla in batteriet med amperemetern i serie igen och kolla strömförbrukningen. | |
|
OKay....det ska jag titta....ser man den röda kabeln väl eller sitter den gömd ? |
|
| Kablen på generatorn syns mycket väl. Brukar sitta en M6 mutter på en "bult" innefrån generatorn och kabeln sitter med en ringkabelsko på bulten. Kan finnas ett litet gummiskydd över anslutningen samt en liten klen signalkabel (förmodligen blå) som går till varningslampan för "ingen laddning" i instrumentpanelen. Var försiktig med den grova kabeln bara - direktkontakt med batteriets pluspol. | |
|
okay,finns det bara en tjock kabel eller är dem två? vet att jag har en svart rätt tjock kabel som sitter där...springer ner o kikar! |
|
|
så där ja,nu har jag vart nere i bilen igen,icke generatorn iallafall....fan,bmw 325 till salu snart :| |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.