|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
750iAL |
därför blir det oskattat för min del detta året!!! VÅGA gå emot systemet... |
|
Fick en intressant tanke; Ponera om alla bilägare skulle ställa av sina bilar och åka oskattat, fordonskatten går ändå inte till vägunderhåll eller trafiksäkerhetsarbete... /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Erik G: Nej, men förhoppningsvis så borde de sänka kommunalskatten och andra hemska avgifter. //Schnitzer |
|
750iAL |
HAHAHA SCHNITZER: tror du på det själv..att dom skulle sänka kommunalskatten..hahaha nej nej nej det enda dom vet e att man kan höjja skatten inte minska... |
| Att fordonsskatten gått upp kanske inte gör så mycket,allt annat blir ju också dyrare,men på vilket vis den har gått upp retar mig,jo en eftergift till miljöpartiet,som sedan drabbar oss retro, jaha vad kan man göra då?? Ett sätt är att alla ställer av sin bil i en vecka,tex 1april,sikket krångel det skulle bli för vv-försäkringsbolag,betala tillbaka pengarna till alla bilägare i sverige,och efter en vecka ställa på det igen=kaos + att alla skulle åka med allmäna färdmedel,kommer ju inte att funka,blir väl klassad som vild arbetsnerläggelse med allvaliga följder för både industri och samhället i övrigt. Men tyvärr så är det nog det ända som biter på dom folkvalda,för protestera skiter dom i. Med ett sådant här uttalande blir jag nog föremål för utredning av SÄPO. Ha en bra da. | |
|
Satt å läste här ett tag, orkade inte läsa igenom alla inlägg, så jag skriver bara nåt som jag funderat på nu ett tag. Det gnälls å tjatas om att det är så förbannat dyrt å ha en bil, jovisst, det är det. Jag har ju själv en 535:a å den är inte billig i drift. Vill även tillägga att jag kör runt 3000 mil/år. Så den är som extra dyr om man säger så. Skulle mycket hellre åka runt i en dieselbil, men jag har inte inte hittat nån som har den prestandan jag vill ha, i alla fall inte i bom prisklasserna jag rör mig i. Så, nu till problemet. Jag läste här i ett tidigare inlägg från J.Dredd på sida nr.2 att mer pengar borde läggas på forskning för å få bilarna bränslesnålare. Visst, det är ju bra om det blir så, men hur hjälper det mig? Säg att BMW tillverkar en motor som utveckar 300 hkr å 500 nm som bara drar 0,5 stadskörning. Jättrebra, men hur i h-vete gynnar det mig? Det innebär ju att min bil sjunker i värde ännu mer eftersom den drar 3 ggr mer soppa än den nya "mirakelmotorn". Den nya motorn lär ju vara svindyr, så jag kommer ju ändå inte att ha råd å köpa den. Följderna blir ju dom att; har man mycket pengar, eller möjlighet att få ett saftigt lån så får man en bil som är snål. Jag som har lite pengar får ännu mindre pengar å så är cirkeln igång. Hurra för det svenska klassfria samhället!! Nä du, sänk skatterna istället. Det är ju vi som redan har lite pengar som drabbas av det här j*vla straffskattandet... Så. Det var min lilla fundering. Nu skriver jag ju bara om mig här, men jag kan tänka mig att det är fler som sitter i samma sits. Nu fick jag mitt sagt i alla fall. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Det är hårt med alla skatter och sånt som kostar pengar.. undra vad folk skulle klaga på om allt var gratis?? Alpina Power! |
|
|
hajen : Hur han du "leva skattefritt" ?? Sådana it avtal finns inte , däremot finns specialregler om experter etc, it klassas troligen inte in, samt att du måste omfattas av skatteplikt utomlands för att komma på tapeten för dessa undantag, vilket isig innebär att du inte får vara skattskriven i Svedala.. DZL_PWR: Att sänka skatt rakt av gynnar rika mer än fattiga, mao lika illa som att utveckla nya motorer till jöga kostnader, progressivitet är bra , det är bara de som tjänar mycket som gnäller om detta. Sen kan vi alltid diskutera när man tjänar mycket respektive lite... Egentanke; det är riksdag som stiftar lag, skatt bestäms i lag. Detta ger ju att det inte är röda som är enkom skyldiga, för att kunna fälla ett dylikt uttalande bör man nog ha tittat i röstlängderna. I de proppar och motioner jag läst så kan man se diskussioner om hur en skatt slår , åt bägge håll och diskussionen är faktiskt nyanserad och inte som många verkar tro, strikt inriktad på fiskalt plusnetto. G.P är inte Sheriffen i Nottingham. |
|
|
Om det är minskad miljöpåverkan man vill uppnå (som det officiellt heter), är skattehöjningen väldigt mycket för låg! Stegvisa småhöjningar får i princip inga effekter alls på människors beteende när det gäller bilanvändande. Detta kan man enkelt se i statistiken över hur mycket folk kör och vilka bilar som väljs. Den enda effekten av dessa ständiga småhöjningar verkar bli att folk gnäller någon vecka efter höjningen, och sedan faller det i glömska....förutom hos staten som får den ökade skatteintäckten förstås! (vilket gör att staten inser att man kan fortsätta med dessa stegvisa småhöjningar mycket länge utan att folk protesterar på allvar) Menar man allvar med miljösnacket, bör skatter och avgifter göra att vi närmar oss 25-30kr/litern för bensinen och dieseln! Samtidigt måste man givetvis göra det ekonomiskt gynnsamt att använda bilar som släpper ut lite eller inga avgaser alls, för att få folk att välja dessa alternativ i stället! Utöver dessa åtgärder måste man givetvis lägga resurser på forskning för att få fram ännu bättre alternativ än idag... Det som är skrattretande i hela debatten om privatbilismens utsläpp, är att den i princip har legat på samma nivå som den gjorde 1990, men samtidigt har utsläppen från lastbilarna ökat med 55% under samma period! Länk Vill man komma åt miljösyndare är det bara att klämma åt lastbilstransporterna! Ser man det ur ett europaperspektiv är det sjuka mängder varor som skulle kunnat producerats lokalt och/eller transporterats med mer miljövänliga alternativ, som fraktas kors och tvärs över hela Europa på våra vägar (och övriga världen med för den delen)...talet om trafikinfarkt är inte helt fel! Med nuvarande utformning av "miljöavgifter och miljöskatter" är det inget annat än en mjölkning av befolkningen! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det stämmer nog fint JohanB. Skatt är ett aldeles utmärkt sätt att styra konsumtion, bara det som du påpekar, småjysteringar ger dålig om någon effekt eftersom man anpassar sig. Vad det nog egentligen handlar om är att man samtidigt väljer att kraftigt subventionera de egentliga syndarna. Det handlar om är att den gröna skatteväxlingen skall finansiera ett mer produktivt komersiellt logistiknät med traktorer och jordbruk inräknat. Denna smygsubvention av alla med företag gör att kreti o pleti i samhället betalar kakan vi alla är med o äter. Troligen är det så för att det inte skulle vara samhällsekonomiskt hållbart med annorlunda prisnivå över tid än övriga EU annat än för privatisten då denne inte är fullt ut lika mobil som företagen. R |
|
|
Otto von diesel. Jag är på sjön, och det it-avtal jag för tillfället går under har en 183 dagars regel. Detta betyder att om jag är borta från komunist landet Serige i mer än 183 dagar så slipper jag skatta på min inkomst. Tro mig, dessa dagar har skattenyndigheten järn-koll på. Således kan jag fortfarande vara skatteskriven i Sverige. Detta förutsätter att jag seglar i oceanfart för ett rederi som har verksamhet och avtal med Sverige. Sjöfarten är ganska så oumbärlig, så våra folkvalda kanske har insett att det måste finnas lite Svenskt sjöfart kvar. Så nu kan du tänka på oss havets vagabonder nästa gång du tankar bilen, äter en banan, ser på tv eller tycker att det ligger fin asfalt på vägarna... Detta kan tyckas orättvist. Fast bara den trångsynte ser detta som en orätt. Jag blir tvungen att ha egen sjukförsäkring, egen pensions fond, för det blir givetvis ingen statlig pension om jag inte betalar. Nu tror jag inte att det blir så värst mycket pension till er an´dra heller, men det e lite of topic. Så varför skulle jag betala skatt för ett system som jag inte utnyttjar. Jämknings blanketter finns på ett skattekontor nära dig, detta avtal gäller inte endst för sjöfolk. Det gäller för alla som är beredda att lämna hus och hem. Kanske kan ses som lite kompensation för det sociala bortfallet och det lite märkliga liv det nu blir. Pontus Primus Motor. |
|
|
750iAL: Givetvis så kan man ju inte vara garanterad en skattesänkning, men jag tror mer på att de borgliga skulle kunna göra det än de som regerar nu. Om de borgliga inte skulle sänka skatten som de har påpekat under väldigt lång tid, så skulle man inte kunna lita på dem heller. De som regerar nu har ju lovat så mycket och till 99,9% aldrig uppfyllt löfterna, förutom småsaker som inte är relevanta för att det ska se ut som om att de har varit duktiga. //Schnitzer |
|
Ug-Lee |
Hajen har har nog rätt. det handlar ju ändå bara om lite pängar. |
|
Tycker det är konstigt att vi ska betala retroaktivt. skatten betalas ju i förskott...går du på affären och handlar inte fan kräver dom pengar av dig dagen efter för att dom höjt priserna..då skulle det ju vara olagligt. Hade dom höjt skatten så att jag fick betala mer vid nästa betalning hade jag nog inte reagerat men jag har redan betalat min skatt för i år . kan man inte anmäla den person som tagit fram det här förslaget. verkar inte rimligt att det ska vara lagligt. men det är ju staten så de är väl bara att tacka och bocka!!! |
|
|
Aha, vistelebegrppet, 183 dagar, borde ju sett den komma... Inte räknar man med att en it kille är ute på sjön 183dagar per år ... Sorry, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.