|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Nu är jag inte så insatt i just denna skattehöjning, men om den, som sagts ovan, är retroaktiv är det i mina ögon helt fel. Däremot har jag svårt att känna någon större indignation över skatter på miljöpåverkan som exempelvis bilkörning. Med tanke på en del av inläggen ovan är det väl bäst att klargöra några saker: 1. Jag har aldrig röstat på något av de partier som utgör det nuvarande rregeringsunderlaget och om inget dramatiskt inträffar kommer jag nog aldrig att göra det. 2. Min uppfattning är att det övergripande skatteuttaget i landet både är för högt och dessutom med för svag koppling till vilka verksamheter de indragna pengarna går till. Trots detta (eller tack vare?) föredrar jag att verksamhet som är miljöbelastande beskattas, hellre än exempelvis arbete. Jag ser helst att en annan riksdagsmajoritet uppstår efter nästa val, men den får hellre prioritera att sänka skatter på arbete än på exempelvis bensin. |
|
|
Nockenwelle: Håller med fullständigt! ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
| Nu får det vara nog med skattehöjningar! | |
|
Nockenwelle > Mycket klokt skrivet! /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Det är för jävligt...nu betalar man 3000kr per år i bilskatt...fy fan! Satan vad jag ska slita på vägarna! Tror jag ska ut med ett grovkornigt sandpapper och slipa på diverse vita sträck bara för att jävlas... |
|
750iAL |
det e la dax att göra en revolt nu eller... 50MILS BILKÖ E JU INTE FEL DET STOPPAR JU TRAFIKEN RÄTT FETT....ut på största trifikerade väg med karavaner från göteborg sthlm o malmö..samlad trupp i ca 10mil sedan totalstopp på given tid...eller varför inte mötas upp allihop o bara stå o mysa lite mitt i smeten o ha lite grilllfest o snack på natten....VAD SKA POLISEN göra..dom kommer ju ett mega problem..o regeringen e dom enda som kan uttala sig i denna fråga..tror dock vi har 99% av alla bilburna människor med oss.... LÅTER DETTA aktuellet så sätter vi igång ett seriös försök redan efter helgen tycker jag...... tidigt på måndagmorgon eller sent på söndagkväll..det måste bli slut på skatt skatt o skatt...vi har la rätt att använda vägarna som VI vill ....VI har ju betalt för vägen..... |
|
"Schekheft" o "Nockenwelle" har några mycket väl formulerade inlägg ovan. Tummen upp! Det som jag dock tycker glöms bort är det globala. Jag jobbar dageligen med trafik från Polen (även Ukraina, Viryssland o Rumänien), både lastbilar och personbilar, och har även besökt detta land flera gånger. Jag ställer mig lätt frågande till vad det hjälper om vi svenskar kör något mindre bil, p.g.a. höjd skatt för att man helt enkelt inte har råd. Det finns länder i det forna öst-blocket som drar hit bilar som förmodligen får en gräsklippare från 70-talet att känna sig stolt över sitt nyvunna miljöpris. Det släpps ut helt sjuka mängder avgaser från dessa fordon som rullar på våra svenska vägar, det blåser även med lätthet hit en massa skräp o elände. Nu är ju många av länderna i det gamla öst med i EU och jag hoppas, t.ex., att den "s.k. regeringen" tar sitt förnuft till fånga o verkligen trycker på att dessa länder skall göra allt för att rena sina utsläpp. Det finns även länder i "väst" som verkligen borde se över sin miljö. Sverige är nog ändå rätt bra i det avseendet, trots vår lätt ålderstigna bilpark. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
750iAL: Bra tanke, men tyvärr tyvärr...det enda vi får är böter & hot om ditt & datt, att ändra på en sådan sak som SKATT, det går inte.. Men nu har dom ju slopat arvs & gåvoskatten, så då måste ju pengarna komma från annat håll...vad gör vi då? JA vi mjölkar bilisterna på lite mer... Idioter. |
|
|
Utan tvekan kan ju en skattepolitik (och därmed skattenivåer) som starkt avviker från omvärlden vara ineffektiv, eller till och med kontraproduktiv. Det får ju bedömas från fall till fall. Mitt inlägg gällde främst de generella principerna. Det har sagts (i vilken grad det är snat vet jag inte) att lastbilsåkare hellre tankar lågskattad diesel (med sämre egenskaper miljömässigt) innan de kommer in till Sverige, än att tanka i Sverige. I så fall kan man ju se en effekt som miljömässigt är kontraproduktiv. Man får väl försöka argumentera för att få med sig andra i omvärlden på samma linje som man själv försöker driva. Annars tycker jag att andras miljöpåverkan är ett lite tunt skäl för att inte minska vår egen. Men visst är miljöfrågor sällan av sådan karaktär att de gör halt vid nationsgränser som ritats upp för länge sedan. |
|
Scheckheft |
Hej Jag är inte så övertygad om att den gröna skatteväxlingen fungerar och att man uppnå de mål som man ställt upp. Högre skatter på miljöpåverkan och förbrukning av ändliga råvaror. I gengäld sänks andra skatter, främst på arbete, lika mycket. Bra i teorin men som jag skrev- kör vi mindre för det? Och blir miljön bättre? Som Patrik_N skriver måsta man sätta in miljöproblem i globalt sammanhang. Vad händer runt omkring oss? Och framför allt är miljöfrågor underordnade det globala ekonomiska systemet. Finns det pengar att tjäna så kommer man att satsa på miljön. Även bilindustrin. Money rules. Håller dock med Nockenwelle att andras miljöpåverkan inte är en anledning att förbli passiv vad det gäller det egna miljöarbetet. Att konsumenten ska bära alla bördor i form av omfördelade skatter är inte en framkomlig väg. Man angriper symtomen (bilkörandet) men åtgärder inte själva problemet (koldioxidutsläpp). Räknad koldioxidutsläpp per capita ligger Sverige dessutom lägre än många andra industriländer. Värst är USA. Sedan vill jag också påpeka att både Kd och Centern är i grunden positiva till en grön skatteväxling och jag är inte så säker på att det skiljer så mycket mot nuvarande regering. Det jag undrar är vad poltiker gör för att förbättra klimatet på vår jord. Inom EU är det mycket snack men lite verkstad. Hur stor är egentligen viljan? Sedan behöver vi nog lite till mans funderar över hur vi behandlar vår miljö. Att ändra attityd är det svåraste och det som tar längst tid. Sammanfattningsvis: är skatter verkligen ett bra påtryckningsmedel för att förbättra miljön? Eller behövs det en helt annan syn på miljöfrågor i framtiden? Och hur når vi dit? Nåt bra svar har jag inte. Mvh Scheckheft |
Evol-79 |
Är det bara jag som tycker att det börjar att blåsa upp en storm i ett glas vatten? Inte för att jag tror skattehöjningen kommer bidraga till någon miljöförändring direkt, men ökningen är inte direkt förödande? Jämför man en ökning med säg 500kr per år så vad är det i förhållande till övriga kostnader som bilägandet medför? Visst är jag medveten om att det blir mer för vissa och att alla bäckar små... Samtidig kör många 20-25km/h förfort dagligen och medvetet risker böter på 1000kr eller mer. Så är det pengarna eller principen som är problemet? Jag tror att problemet bottnar i att det är just staten som tar ett beslut "över våra huvud" och att det handlar om skatt som gör många upprörda, det liksom hör till att svära över skattehöjningar |
750iAL |
Evol: Jo jo det börjar ju alltid smått...snart har vi ökningar på moms ,bensin,fordon,mm mm som går över gränserna... dom höjde bensinskatten,nu höjjer dom fordons skatten.besiktnings kostnade har gått upp den med,snart e det dax att klämma åt oss som handlar mat mm oxo genom höjning av moms o straff på införande av mat från andra länder kommer la snart med..säger vi inte ifrån utan står med mössan ihanden o bockar för bla FET GÖRAN o dom andra regeringsfittorna så har vi ett hårt beskattat land som vi inte får göra någonting i utan att "be" om lov... detta e såå sjukt så man funderar på att lägga alla pengar man äger i ett skatteparadis o njuta..men jäklar det glömde ja ju..skatteverket har ju hittat massa svenska konton i skatteparadisen nu oxo som skall granskas,...detta "vansinne" tar ALDRIG slut om vi inte säger ifrån..... |
|
Hmm, Jäkla tur att man inte betalar skatt på lönen, IT-avtal. Många intressanta synpunkter här ovan. Det som är lite konstigt är dock hela miljösynen från början. Är det inte bättre att sänka skatten på nya bilar, slopa skatten på miljöbilar,el och biofuel. Ska man se det krasst så borde man kanske betala hästkraftskatt, eller som det heter nu kilowattskatt. Infe för att jag skulle tycka bättre om det, men nog vore det mer rättvist. Fast bör man inte då också ha i åtanke pendlare och finåkare. Detta är ett mångfasseterat problem. Nåja, min åsikr är att skatt är stöld. Ja, jag har redan privat sjukförsäkring... Primus Motor. |
|
750iAL |
Jaha en som har det gott ingen skatt på lönen..tänk om man hade haft det...va gott...privat sjukförsäkring hade man ju kunnat stå ut med... En tanke e ju att ha skatt på bilar som har höga utsläpp....kan ju enkelt kontrolleras hos tex SBP..skatt därefter..har du en bil som släpper ut mängder med skit så SKA det va hög skatt..men har man en bil som släpper ut lite skit så SKA det va lååg skatt.. mkt vettigt i mina öron.... Får la komma på en "super kat" att ha under bilen..annars blir det la lådbil snart...eller ngt litet skitigt o rostigt från Polen..allt för att få ner skatten.... |
| Jag betalar 7200 kronor innan höjningen, ska dom höja nå mer slutar jag betala. Åka dit kostar ju bara 600... | |
|
750iAL: Håller med dig! Utsläppen kan ju kollas hos SBP. Bilar utan katalysator borde vara de som skulle beskattas hårdare eftersom de släpper ut mer. Precis så är det i Tyskland. När man har köpt en bil med katalysator så tycker jag inte att man ska få betala mer när man är mer miljömedveten. Jag tycker att de som ni har skrivit är mycket bra och det skulle vara fint om man kunde få in lite politiker till denna sidan så de kan få lära sig hur ett land ska styras. Inte torteras som de gör nu. Inte för att det hjälper, men det vore intressant att höra deras motargument. //Schnitzer |
|
|
Evol-79 > Visst kan tyckas vara en storm i ett vattenglas men reagerar man inte på små saker blir det som med momsen som "endast" skulle vara tillfällig, inte har den försvunnit? Gnäller någon? Vi svenskar är alldeles för flata! /Johan Tryggvesson -Raka sexor låta bäst- |
|
|
Varför ska man acceptera att regeringen ökar skattetrycket, bara för att ens ekonomi "klarar det" eller för att det inte är "så mycket i sammanhanget"? Skulle jag alltid tänka så, så skulle jag inte ha en krona kvar på banken i slutet på månaden. Är man ens en gnutta ekonomisk så känner man till "många bäckar små". Vem vet vad regeringen höjer för skatt eller inför för "avgift" nästa gång? Och många bara accepterar att deras pengar tas, och orkar inte ägna en tanke åt var Persson o Co placerar dem. Sen klagar de på att de inte har några pengar över och går lik f-rbannat och lägger en röst på Gudrun "Tant Trabant Schyman. Suck. /// Olof - Überlegenheit aus Bayern - Länk |
|
|
Min tunga Jaguar med stora motor fick en saftig höjning av skatten. Fast släpper en Jaguar som går 200 mil om året ut mer skit än en "vanlig bil som går 2000 mil per år? Skatten per mil blir rent ut sagt bisarr för min bil. Får väl börja köra mer för att få valuta för pengarna. Det blir nog bra för miljön... Om det inte blir regeringsbyte efter nästa val ämnar jag packa mina resväskor och bosätta mig i Nordkorea. De är ju högborgerliga i jämförelse med kommunist-Sverige... Ge ditt bidrag till Radiohjälpen 901950-6 |
|
|
Fick min idag, 317kr och ny skatt blir 2550kr. spelar nog ingen roll vad man röstar på nästa val, skulle di blåe vinna så int fan sänker dom bilskatten heller. Min: Länk Erik** ///Tänk först, meka sen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.