|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köra med finskt bränsle (brännolja) i en 530D..har hört att det ska gå bra på 525 men hur är det med 530? /tack | |
| Det funkar fint, bara man inte förvarar det i nån gammal rostig farmare utan filter. Det är oftast fel vars folk förvarar finnbränslet, bäst att ha det i rena plast dunkar. samt att man är noga med att byta dieselfiltret 2gånger per år i bilen då är man på säkra sidan.. | |
|
Finskt bränsle? Inte får man väl köra med brännolja i bilen? I Finland är det skyhöga böter för detta... Vi tankar diesel:) |
|
|
Jo höga böter i finland, men fullt lagligt att köra med i sverige. //Simon |
|
|
bayerischemotor: Det är många som kör för fort också och hur är det med det?? ;) Polarbear |
|
|
Visst, det stämmer, och bor man vid gränsen så... Men det lär ju förorena mera, men det kan vara en avskräckelse från myndigheterna, Brännoljan e billigare pga lägre skatt. Men hur låter mackarna i Finland er tanka detta? (eller får ni detta i Sverige också?) Jag vet att det är omöjligt i "mina" delar av Finland att tanka Brännolja i Bilen, mackarbetaren anmäler dig direkt. Eller tankar ni i dunkar? I Finland är det böter i 1000-tals euro för detta. |
|
|
går att tanka överallt,har aldrig haft några problem på flera år och aldrig hört nån som inte får tanka om mackarbetarn anmäler dig så gräver han sin egen grav det går ju skytteltrafik över gränsen hela tiden motorn håller bättre ,drar mindre och får mer effekt så jag kommer då att tanka så länge det finns brännolja kvar |
|
|
helgonet Vet du om det finns någon som är "etablerat" uppåt 97:an med lite leveranser, eller föreslår du egen transport..? Förvisso kan man ju lasta en farmare på 26m specialtrailer som ger oss mat på bordet, men vad säger de i tullen/på gränsen..? |
|
|
Finndiesel = Polttoöljy = Pö = Det röda guldet. Man får inte tanka Pö i tanken, finns många som gör det, men det är en ganska stor risk man tar. Blir ruskigt dyrt om man åker dit. Jag är personligen emot folk som smugglar diesel i rent vinstdrivande syfte, däremot tycker jag att om nu Gösta 75år vill köra sin opel på Pö så låt han göra det, eller om nu Pekka Power vill glida runt i sin 530 å elda finsk villaolja:) Har själv haft många dieselbilar och jag har bara kört på Pö. Det ryker mer, luktar mer, bilen går bättre å pumpen mår mycket bättre av det. Bara fördelar. Kör så de´ ryker!! // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Alltså, man får inte spola Pö i tanken i finland, här i sverige är det däremot tillåtet. Tack å lov. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Konstigt att SVERIGE av alla länder tillåter detta:) "Villadiesel":) Förr fick man tanka brännolja i båten, men det upphörde för ett antal år sedan. |
|
|
När du tar över röd diesel till sverige ska du igentligen betala skatt, tull osv på det. Tullen jagar ju smugglarna hela tiden. Igentligen så strider detta mot EU:s frihandels regler. //Simon |
|
|
Jag tror den skattefria dieseln i Finland (brännolja) är exakt samma som den vanliga dieseln, förutom att den är färgad. Man tankar ju tex traktorer och båtar med sådan soppa, och deras motorer är lika moderna som bilmotorerna idag. Sen finns det nog iofs extra fin soppa också, för det köper farsan (som bor i Finland) till sin farmartank. Om det är den som är lågsvavlig eller vad det nu var som skilde. |
|
|
Det finns två typer av poltoöljy, en vanlig "poltoöljy" och en som heter "motoripoltoöljy", skillnaden är att den senare är till för nyare dieslar som t.ex. commonrail dieslar, den luktar istort sett ingenting och är ca. 60 öre dyrare. I somras skrevs det en del ang. brännoljan i tidningar då det diskuterades just lagligheten i detta, vissa politiker gick ut och slog på stora trumman och vräkte ur sig hur fruktansvärt skitig den finska brännoljan är utan att ha någon fakta bakom sig. En forskare från Luleå Universitet svarade på detta i Norrbottens kuriren, han hade själv kontrollera och jämfört innehållet i brännolja, diesel, och svensk villaolja. Summa summarum är att den finska brännoljan är i princip lika ren som den svenska citydieseln, däremot är den svenska villaoljan rena dyngan, jag misstänker att det var "motoripoltoöljyn" som han kontrollerade. Jag skulle ALDRIG själv köpa av dom som leverar ut diesel p.g.a. dom enorma problemen med stulen farmardiesel. Många (inte alla) stjäl farmardiesel och blandar ut den med röd diesel från finland och säljer den sedan som finndiesel. Ryktesvis satsar inte tullarna krutet på vanliga svenssons som hämtar ett fat då och då utan är ute efter dom stora smugglarna som fraktar lastbil med släp och skåpbilar som är fulla med smuggeldiesel. /Lasse |
|
|
Lars H. -- Precis. Tyvärr är det ju så att storsmugglarna förstör ju för både sig själv och oss andra som bara hämtar för eget bruk. Förstår inte riktigt varför man ska bråka så mycket om Pö'n. Det var ju som när nån hade ställt en fråga till jag tror det var Göra Persson när han hade varit hit uppåt och pratat om dieselskatter å sånt. -Hur kommer det sig att en som bor i Helsingborg kan åka över till Danmark å hämta flera kubik med billig öl, men nån som bor i Haparanda inte får åka till Finland å hämta 20 liter röd-diesel? Nog skapar väl alkoholen mer problem än dieseln? Persson var tyst, sen avslutades allt mycket snabbt. Verkar inte som att det finns nån grund för Polttoöljyskräcken bland våra politiker, det är väl bara det att dom förlorar så j*vla mycket i skatteintäkter på det, så det måste stoppas till varje pris. // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Polttoöljy och Moottoriöljy heter det:) Det senare betyder motorolja... Det ska nog bara finnas en variat åt minstone i södra finland, dvs polttoöljy. |
|
|
Finns det inte 3 olika dieseltyper i Finland nu? Förut fanns ju bara Polttoöljyn å vanliga vita dieseln, men nu finns det väl en till variant på Polltoöljyn, även den är vit, och något dyrare. Är det inte så? // DZL_PWR Keep on keepin' on! |
|
|
Bayerischemotor Det finns åtminstone två varianter, dock har inte alla mackarna båda varianterna, tankar du i Ö-torneå vid lastbilscentralen så är det enbart den dyrare brännoljan, tankar du i Pello så har du både den gamla hederliga brännoljan och den nyare (hade för mig att den hette Mootorpoltoöljy men kan minnas fel) Tankade själv den nyare och dyrare varianten av pö sist för att testa skillnaden och den är inte lika "simmig" som den gamla pö, utan mer som vatten och luktar ingenting jämfört med den gamla, inte samma effekt i den som den gamla pö (iaf på min TDS) Denna diesel är så vitt jag förstått till för dom nyare dieslarna. DZL_PWR Har själv enbart tankat dessa två varianter men det kan hända att det finns fler. |
|
|
Ni behöver inte krångla till det med finska namn om ni inte vill, för det finns över 200000 finlandssvenskar med svenska som modersmål och därför finns handelsnamnen på båda språken. :) Jag vet att brännoljan heter brännolja, men jag vet inte vad den fina varianten av den heter på svenska tyvärr. |
|
|
Simon: På vad sätt strider punktskatt och införsel kvoter mot de fyra friheterna ?? Speca gärna aktuellt rättsfall och artikel i Romfördraget.. Kravet är ju att man inte får behandla utlänskt producerade varor sämre än inhemskt producerade, HANDELSFLÖDEN får ej störas med kvantitativa eller kvalitativa restriktioner, annat äni undantagsfall. (most favourd nation klausuler), hur kan en punktskatt, moms eller dylikt påverka denna ?? R |
|
|
ojay: Exact jag e en av dom:) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.