AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.389

Vattenflödet i Webasto kupevärmare

Sida 2 av 2
Paap Reeder
... Johan!
Du har en point där tror jag. Kan ha tänkt fel.

Skall kanske "koppla om" det hela så jag tar in från vattenpumpen / bakkant på topparna och blåser ut det i botten på blocket via avtappningspluggarna.

MVH /// Paap R
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oki, jag trodde också du höll på med Webastoprojektet….
Jag har en (ännu omonterad) sådan slangvärmare som Pekka Power skriver om. Jag ska slänga i den vid tillfälle, om du vill ha bilder på den kan jag maila några.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
..absolut Erik!
Det vore bra för jag åker nog på bakläxa med detta med motrovärmare.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Paap, Har du någon pump som ska pumpa runt vattnet eller är det tänkt ska fungera med självcirkulation?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap: Kolla mailen.

Erik

___
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är Defa modell 420 jag har: Länk
Den har suttit på nedre kylarslangen, det verkar var den placering Defa rekommenderar.
Den åker nog på i sommar, när jag ändå ska byta kondensor och kondensorfläkt.

Erik

___
Paap Reeder
Tack Erik!
Johan ... nja .. självcirk var det väl tänkt. Men jag har en pump "i beredskap" för nästa prov.
Tar en dito 12 V som kör runt vattnet i värmesystemet.
Att den inte kom på nu på direkten berodde på att jag inte lyckades styra 12V på ett bra sätt via 220v till slangvärmaren.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
"Karln Andreas Plars" har tamigfanken rätt!

I morse körde jag igen med motorvärmaren ...... startade jäkligt "orent". Skakade och rysste under 2 sek.
En klar skillnad mot en vanlig kallstart ... pang igång ...200 rpm förhöjd tomgång .. jämt och fint från början.

Nu skall påtalas att mitt varmvatten ju går in i bakkant på topparna. De som kör stora slangvärmaren på tjocka undre slangen kanske slipper detta besvär.

Jag kommer sannolikt att riva ur mitt system. Kostade mig nog en dryg tusing + minst två kvällars jobb ....
... men skall man försöka att gå på vattnet måste man först lämna båten ..... he,he får skaffa mig större träskor till nästa gång.

MVH /// Paap R
ÅA
15
ÅA
335i -07
Vill bara tala om att det går utmärkt att montera elektrisk oljevärmande motorvärmare på en e38 med M73 B54 motor (750 -326hk V12).

Ett litet hål (30mm) tages upp i oljetrågets understa del (bottenplåt) och defa's värmare nr 411623 monteras. Oljetråget måste förstås tas bort, men det tar inte speciellt lång tid eller är speciellt komplicerat heller. Då kan man ju passa på att kolla ev. slitage på kamkedjan när man ändå håller på, "spännaren" sitter innanför oljetråget.

Obs! Värmarens "slinga" skall vikas (mjukt - stor radie) ned så att den blir parallell med botten på tråget! Ja, det knastrar lite i elementet, men detta är nu i bruk på två likadana bilar och funkar utmärkt, inga avbrunna element ... och åtskilliga hundra timmar i eluttagen.

Detta monterades -03 på den ena och -04 på den andra, funkar utmärkt i svinkalla Boden!

Inga som helst övriga problem har identifierats. Om värmaren är på hela tiden på "normalvintern" blir motorn driftvarm (nja, tempmätaren rakt upp) på 1km körning.

Oljevärmande värmare behöver lite längre tid att värma motorn så en tre-timmars timer är väl ingen dröm direkt men ...

/Åke

...en sån där KAN inte gå sönder!
Paap Reeder
Ja... flera har ju dessa oljevärmare och är nöjda.
Vi får se till sommaren vilket det blir.

Tack för olika tips ni lämnat.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hej alla!

Mätte lite temperaturer i motorrummet idag.. skulle tro att det varit ett par minus i natt och det var väl endast ett par plusgrader kring lunch när jag skulle iväg (i kallgaraget). Körde senast 16 timmar tidigare (300 meter), så motorn borde ju ha hunnit kallna.

Insugets överdel höll ca 16-17 grader, kollade jag lite längre ner blev tempen ca 18-19 grader. Så helt klart fungerar oljevärmaren som det är tänkt. Bilen startade förståss perfekt precis som alla andra gånger i vinter! Har kontinuerligt ström till den som tur är, annars kanske man inte skulle få upp värmen på samma sätt (?)

Tyvärr hade jag inte samma möjlighet att kolla tempen i vintras när det var riktigt kallt (nyss investerat i infra termometern), men som Åke säger tog det inte många metrar förrän motorn var driftvarm då heller.

Åke: Kanon att man fick tips om denna lösning! :)
Intressant...
Jag antar att oljevärmaren sticker ut en del under tråget? Hur har ni löst att den inte skrapar i något man kör över? Nånslags kåpa??
Hur har ni dragit kabeln till värmaren?
Har ni som har en oljevärmare märkt något av det Paap sett med oren gång efter uppvärmd kallstart?

Mvh. /Kjell
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Kjell: Absolut ingen som helst oren gång! Tyvärr monterade jag inte värmaren själv, men jag tror Åke kan svara på dina andra frågor bättre. Men jag vet ju att det sitter plastkåpor under hela bilen inklusive tråget, och nog ryms säkerligen anslutningen till värmaren där under plasten utan problem. Om du inte har noterat det tidigare så handlar det alltså om en doppvärmare som bockas och sticks in i tråget (inifrån). Alltså inget som ligger utanpå. Kablarna är väl bara att dra efter diverse saker med buntband eller liknande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.